استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی شیر مادر

شیر خشک مکمل شیر مادر
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از تولد نوزاد اولین و مهمترین مسئله شیردهی به نوزاد و کیفیت آن می‌باشد. همانطور که می‌دانید حداقل تا شش ماهگی باید تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام شود. اما گاهی اوقات مادر بر اساس شرایطی که به وجود می‌آید که در کنار شیردهی، تغذیه نوزاد با شیر خشک را انجام می‌دهد. استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. کم بودن شیر مادر، ناتوانی نوزاد در مکیدن، برگشتن مادر به سر کار، نداشتن وقت کافی برای دوشیدن شیر مادر از جمله مواردی است که استفاه از شیر خشک را برای کودک ضروری می‌کند.

همچنین بعضی از مادران ترجیح می‌دهند برای بهبود تغذیه نوزاد در شیردهی از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر استفاده کنند. از نظر پزشکان و کارشناسان نیز استفاده از شیر خشک مناسب با نوزاد به این امر کمک زیادی می‌کند. استفاده از شیرخشک مکمل شیر مادر به افراد دیگر خانواده و پدران نیز این اجازه را می‌دهد که به شیردهی نوزاد کمک کنند. در اوایل شیردهی با شیشه شیر بعضی از نوزادان بطری را قبول نمی‌کنند. عادت دادن نوزاد به شیشه شیر یکی از کارهایی است که مادران ابتدا باید آن را انجام دهند.

علائمی که استفاده از شیر خشک را برای نوزاد ضروری می کند


دوران شیردهی یکی از حساس‌ترین دوران برای مادر و نوزاد می‌باشد و حفظ سلامتی مادر و نوزاد در این دوران هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر هر کدام از موارد زیر برای برای مادر و کودک به وجود بیاید بنا بر نظر پزشک بهتر است از شیر خشک استفاده کنید. این علائم معمولا بر اساس تغذیه نامناسب و کافی نبودن شیر دریافتی توسط نوزاد به وجود می‌آید و با دیدن آنها و برای تغذیه و رشد بهتر کودک بهتر است با نظر پزشک شیر خشک مناسب برای کودک استفاده کنید.

شیر خشک مکمل شیر مادر
شیر خشک مکمل شیر مادر

کاهش وزن نوزاد به صورت غیر طبیعی

نوزاد بعد از تولد مقداری از وزن خود را به صورت طبیعی از دست می‌دهد، ولی جای نگرانی نیست، زیرا بعد از روز هفتم کم کم شروع به اضافه وزن می‌کند و معمولا تا دو هفتگی به وزن زمان تولدش باز می‌گردد. ولی اگر کاهش وزن نوزاد ادامه پیدا کند و یا به وزن قبلی باز نگردد، بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

دریافت ناکافی شیر مادر

اگر نوزاد به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نشود باعث می‌شود سینه‌های مادر کاملا تخلیه نشوند. از نشانه‌های تخلیه نشدن کامل شیر، نرم نشدن سینه‌های مادر بعد از شیر خوردن نوزاد است. با شیر نخوردن کافی، در رشد و وزن گیری نوزاد ممکن است اختلال به وجود بیاید. برای جلوگیری از این امر با نظر پزشک از شیر خشک مکمل شیر مادر استفاده کنید.

تعویض کردن کم پوشک نوزاد

نوزادان چند روزه به طور عادی به 6 بار یا بیشتر تعویض پوشک در 24 ساعت نیازمندند. اگر نوزادتان به تعداد دفعات کمتری پوشکش را با ادرار خیس نکند، می‌تواند نشان دهنده مشکلی در تغذیه و مقدار شیر خوردن نوزاد باشد. زیرا اگر نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت نکند به همان اندازه کمتر پوشکش را باید تعویض کنید.

بی قرار شدن کودک

گاهی اوقات نوزاد ممکن است بهانه‌گیری کنند و یا بی‌قرار شود. این حالت نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که یکی از آنها می‌توانید دریافت نکردن کافی شیر مادر و گرسنه ماندن نوزاد باشد. با دیدن این حالت در نوزاد بهتر است با پزشک مشورت کنید. زیرا این حالات ممکن است به دلایل دیگری نیز همچون رفلاکس، نفخ، کولیک در نوزاد نیز به وجود بیاید.

تاثیر استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر بر کودک


شروع مصرف شیر خشک در کنار شیر مادر یک سری تغییراتی در تغذیه نوزاد و حتی شیر مادر به وجود می‌آید که برای آگاهی بیشتر شما به آن می‌پردازیم:

تاثیر استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر بر کودک و مادر
تاثیر استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر بر کودک و مادر

قبول نکردن شیشه شیر

از اولین مشکلاتی که در شروع تغذیه با شیر خشک ممکن است به وجود بیاید، قبول نکردن شیشه شیر نوزاد توسط کودک است. برای عادت کردن کودک به شیشه شیر، دادن بطری به کودک را در اوایل بهتر است فرد دیگری غیر از مادر انجام دهد. همچنین می‌توانید شیشه شیرهای متنوع و شیر خشک‌های گوناگون را نیز برای کودک امتحان کنید.

کمتر شدن نوبت‌های شیر خوردن نوزاد

در حالت کلی هضم شیر مادر برای نوزاد بسیار آسان‌تر از شیر خشک است. هضم شیر خشک برای نوزاد، زمان بیشتری به طول می‌انجامد. بنابراین این گونه به نظر می‌رسد که نوزاد کمتر گرسنه می‌شود و در نهایت باعث می‌گردد تعداد دفعات شیردهی به نوزاد کمتر شود.

تغییرات در گوارش کودک

شیر خشک برای نوزاد نسبت به شیر مادر سنگین‌تر و هضم آن مشکل‌تر است. با شروع استفاده از شیر خشک برای کودک، حرکات روده کودک تغییر می‌کند. ممکن است مدفوع کودک سفت‌تر شود و یا رنگ و بوی آن تغییر کند و یا ممکن است نسبت به زمانی که فقط از شیر مادر تغذیه کند کمتر مدفوع کند. تمام این تغییرات طبیعی است و به علت آن است که پروتئین‌های موجود در شیر مادر و شیر خشک متفاوت هستند.

تاثیر استفاده از شیر خشک بر مادر


تولید شیر مادر ارتباط مستقیم با میزان شیردهی مادر دارد. با شروع استفاده از شیرخشک مکمل شیر مادر، ممکن است باعث کاهش شیر مادر شود. برای جلوگیری از این موضوع، دادن شیر خشک به نوزاد را با یک یا دو بار در هفته شروع کنید. اگر از همان ابتدا روزی یک بار به کودک شیشه شیر بدهید باعث می‌شود شیر مادر کاهش یابد. همچنین می‌توانید هنگامی که به کودک شیر خشک می‌دهید، شیر مادر را پمپاژ و ذخیره کنید و آن را برای روزهای آینده نگه دارید. با این کار سطح شیر مادر کاهش پیدا نمی‌کند.

استفاده از شیر خشک
استفاده از شیر خشک

شروع اضافه کردن شیر خشک به تغذیه نوزاد


اگر به دلایل مختلف و بنا بر تصمیم پزشک قصد دادن شیر خشک به کودک را دارید، میزان و دفعات آن را حتما با نظر پزشک انجام دهید و اگر خودتان به تنهایی نیز تصمیم به تغذیه نوزاد باشیر خشک دارید حداقل یک ماه بعد از تولد نوزاد شروع کنید. بعد از یک ماه از تولد نوزاد و تثبیت در شیردهی به نوزاد می‌توانید دادن شیشه شیر را شروع کنید. بعد از یک ماه، نوزاد بهتر می‌تواند شیشه شیر و یا طعم‌های مختلف را قبول کند.

همچنین می‌توانید برای اینکه کودک شیشه شیر را قبول کند، در ابتدا شیر مادر را درون شیشه بریزید تا کودک آن را راحت‌تر قبول کند. همچنین می‌توانید شیر مادر و شیر خشک را درون شیشه مخلوط و به کودک بدهید. ولی اگر نوزاد تا انتهای شیشه را نخورد باعث هدر رفتن شیر با ارزش مادر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا شیر مادر را به کودک بدهید و اگر کودک سیر نشد شیر خشک درون شیشه شیر را به کودک بدهید.

انتخاب شیر خشک مناسب برای مکمل شیر مادر


امروزه انواع شیر خشک با کاربردها و خواص متفاوتی در بازار موجود هستند. انتخاب شیر خشک مناسب برای کودک نیز یکی از کارهای دشوار والدین است. در این زمینه قیمت محصول و نوع نیازی که کودک شما دارد در انتخاب تاثیرگذار است. بعضی از شیر خشک‌ها به صورت اختصاصی به عنوان مکمل تولید شده‌اند و دارای مواد مغذی و ویتامین‌های لازم هستند. بعضی از شیر خشک‌ها حاوی موارد پروبیوتیک هستند که برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش کودکان مفید است و هضم آن راحت‌تر است. شیر خشک برای نوزادان سالم معمولا شامل شیر و آهن هستند که برای تمام نوزادان قابل استفاده و مفید است. برای تهیه شیر خشک مناسب می‌توانید از متخصصین نیز کمک بگیرید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، بهترین سیسمونی فروشی است که تمام لوازم مورد نیاز نوزاد و کودک شما را به صورت یکجا دارد. ما مجموعه‌ای از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری برای شما آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. انواع لوازم کودک و نوزاد در بهترین برندهای ایرانی و خارجی در این فروشگاه موجود است و شما می‌توانید بر حسب سلیقه و بودجه خود منحصر به فردترین وسیله را برای فرزند دلبندتان انتخاب نمایید.

سوالات متداول


به چه دلایلی از شیر خشک به عنوان مکمل در کنار شیر مادر برای نوزاد استفاده می‌کنیم؟

  •  کم بودن شیر مادر
  • ناتوانی نوزاد در مکیدن
  • برگشتن مادر به سر کار
  • نداشتن وقت کافی برای دوشیدن شیر مادر

در چه صورت کاربرد شیر خشک برای نوزاد ضروری است؟

  • کاهش وزن نوزاد به صورت غیر طبیعی
  • دریافت ناکافی شیر مادر
  • تعویض کردن کم پوشک نوزاد
  • بی قرار شدن کودک

شروع اضافه کردن شیر خشک به تغذیه نوزاد از چه موقعی باید شروع شود؟

حداقل بعد از یک ماه از تولد نوزاد و تثبیت در شیردهی به نوزاد می‌توانید دادن شیر خشک را شروع کنید. بعد از یک ماه، نوزاد بهتر می‌تواند شیر خشک و یا طعم‌های مختلف را قبول کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *