افزایش شیر مادر؛ مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر

افزایش شیر مادر
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از تولد نوزاد، شیردهی به کودک و داشتن مقدار کافی شیر مادر یکی از مسائل بااهمیت برای مادران است و حجم شیر مادر باید به اندازه‌ای باشد که نوزاد را سیر کند. خواص و فواید شیر مادر بر هیچ کسی پوشیده نیست. و برای تغذیه کودک تا 6 ماهگی بهترین انتخاب است. از این رو برای داشتن شیر کافی و افزایش آن این مطلب را مطالعه کنید. بهترین روش برای افزایش شیر مادر، شیردهی به  کودک به صورت متوالی است. شیردهی باعث تحریک غدد شیردهی می‌شود و باعث تولید شیر بیشتر می‌گردد. برای آگاهی بیشتر می توانید راه‌های افزایش شیر مادر را نیز مطالعه کنید.

در هفته‌های اول بعد از زایمان این نکته بیشتر اهمیت دارد. هر زمان که نوزاد گرسنه شد به او شیر بدهید و با خالی شدن یک پستان، آن را جا به جا کنید تا با مکیدن نوزاد و تحریک عصب‌های شیردهی، تولید شیر افزایش پیدا کند. حال اگر باز هم مادر احساس کرد که شیر به اندازه کافی برای سیر شدن نوزاد نیست، باید از مواد غذایی مناسب برای افزایش تولید شیر کمک بگیرید.

افزایش شیر مادر


در افزایش شیر مادر موارد متعددی تاثیرگذار است که می‌تواند مقدار و کیفیت شیر مادر را تغییر دهد.

پرهیز از استرس

داشتن استرس و ناراحتی می‌تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند و هنگام میکدن نوزاد، آزاد شدن شیر از مجاری شیر را می‌تواند کاهش دهد. از این رو داشتن آرامش در هنگام شیردهی بسیار لازم است و باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

آب زیاد بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب را در طول شبانه‌روز فراموش نکنید. حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید باید آب به اندازه کافی بنوشید. کمبود آب باعث کم شدن شیر مادر می‌شود. می‌توانید برای تامین آب مورد نیاز بدنتان از میوه و سبزیجات تازه هم استفاده کنید.

استراحت کافی

خستگی مادر تاثیر مستقیم بر میزان شیر مادر دارد و می‌تواند آن را کاهش دهد. برای افزایش شیر مادر باید در طول شبانه‌روز خواب کافی داشته باشید و از خسته کردن خود بپرهیزید و سعی کنید تمام تمرکزتان را بر روی مراقبت و شیردهی به نوزاد بگذارید. برای کارهای خانه از همسر و اطرافیان کمک بگیرید تا این دوران ارزشمند برای رشد و حفظ سلامت نوزاد به خوبی سپری کنید.

تغذیه مناسب

تغذیه در زمان شیردهی بسیار اهمیت دارد و داشتن تغذیه مناسب می‌تواند باعث افزایش شیر مادر شود و کیفیت آن را نیز بهتر کند. نیاز مادر شیرده بعد از زایمان در حدود 300 تا 500 کالری بیشتر از زمان قبل از بارداری می‌باشد. رژیم غذایی مادر در این دوران باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد که شامل مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری است. داشتن تغذیه سالم باعث سلامت مادر و داشتن شیر مغذی و کافی می‌شود و در نهایت باعث سلامت نوزاد و رشد و نمو بهتر او می‌گردد.

تغذیه مناسب برای شیردهی
تغذیه مناسب برای شیردهی

اهمیت شیر مادر


بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، نوزاد در شش ماهه اول زندگی فقط باید از شیر مادر تغذیه کند و بعد از این زمان می‌توانید به کودک به تدریج شیشه شیر نوزاد و یا غذاهای کمکی بدهید. تا دو سالگی در کنار شیشه شیر و یا غذاهای جامد، شیردهی به نوزاد هم ادامه پیدا کند. شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است و تمام مواد مورد نیاز بدن نوزاد را به او می‌رساند. شیر مادر تنها غذایی است که تا شش ماهگی با دستگاه گوارش نوزاد سازگار است و باعث رشد و نمو تمام اندام‌های کودک می‌شود. همچنین از نوزاد در برابر بیماری‌ها محافظت کامل می‌کند و سیستم ایمنی بدن نوزاد و گوارش نوزاد را نیز تقویت می‌نماید.

اهمیت شیر مادر
اهمیت شیر مادر

مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر


همانطور که اشاره شد رژیم غذایی مادر در زمان شیردهی رژیم غذایی خاصی نیست. یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع گروه‌های غذایی از جمله کلسیم، پروتئین‌ها و املاح معدنی باشند مناسب است. رژیم غذایی مادر باید انواع سبزیجات و میوه‌ها، غلات و کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین‌ها و مقداری چربی را داشته باشد. بعضی از مواد غذایی و گیاهان هستند که تاثیر بیشتری بر تولید و افزایش شیر مادر دارند که در اینجا برای آگاهی بیشتر شما به آنها می‌پردازیم.

گیاهانی که باعث افزایش شیر مادر می شوند

  • ریحان جزء سبزی‌های معطر است و مصرف آن بر روی غدد شیردهی تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش آن می‌شود. ریحان همچنین دارای خاصیت ضد نفخ است و با ورود به شیر مادر از دل درد و نفخ نوزاد جلوگیری می‌کند.
  • ترخون، زیره، رازیانه و بادام زمینی نیز با داشتن مکانیسم‌هایی باعث افزایش شیر می‌شوند و دارای خاصیت ضد نفخ هستند و از نفخ مادر و نوزاد پیشگیری می‌کنند.
  • سیاه دانه از جمله گیاهان بسیار سودمند و مفید است که مصرف آن در دوران شیردهی و بارداری توصیه می‌شود. سیاه دانه دارای خاصیت ضد درد، ضد سرطان، ضد فشار خون و هضم کننده غذا می‌باشد و با داشتن املاح معدنی عالی و فراوان باعث افزایش تولید شیر می‌شود. مصرف آن تا 2 گرم در روز بلا مانع است.
  • اسفناج از دیگر گیاهانی است که برای مادر و نوزاد بسیار مفید است و مصرف آن باعث افزایش شیر می‌شود.
  • شوید و تخم شوید و مصرف آن، اثر آرام‌بخش در ناراحتی‌ها دارد و باعث آرامش مادر و زیاد شدن شیر مادر می‌شود.
  • دم کرده بابونه از دیگر گیاهانی که باعث تولید بیشتر شیر می‌شود.
  • مصرف تخم ترب به میزان دو گرم در روز باعث افزایش تولید شیر مادر می‌شود.
  • مصرف نخود و لوبیای پخته شده تاثیر مستقیم در افزایش تولید شیر دارد. می‌توانید نخود و لوبیا را در غذاهایی مانند آبگوشت مصرف کنید و یا به طور جداگانه پخته و مصرف کنید.
افزایش شیر مادر
افزایش شیر مادر

دیگر مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر

  • جو یکی از موادی است که نه تنها باعث افزایش شیر می‌شود، بلکه در سلامت مادر نیز تاثیر مستقیم دارد. جو باعث حفظ آب بدن مادر می‌شود و مقدار شیر را افزایش می‌دهد و مصرف آن همچنین باعث تناسب اندام مادر می‌شود.
  • از غلات دیگری که شیر مادر را افزایش می‌دهد برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای باعث افزایش اشتهای مادر می‌شود و نوسانات خلقی مادر را بهبود می‌بخشد و به خواب مادر نیز کمک می کند و باعث افزایش تولید شیر می‌شود. به توصیه پزشکان بهتر است برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن خاصیت‌های فراوان‌ جایگزین برنج سفید برای مادران شیرده شود.
  • سیب زمینی شیرین منبع غنی پتاسیم و منیزیم است و دارای کربوهیدرات نیز می‌باشد که به حفظ انرژی مادر کمک می‌کند و مصرف آن باعث افزایش شیر می‌شود.
  • زردآلو یکی دیگر از مواد مفید برای مادران در دوره شیردهی می‌باشد. زردآلو شامل کلسیم و فیبر است و همچنین به متعادل کردن هورمون‌های مادر کمک می‌کند و باعث افزایش تولید شیر مادر می‌شود.
  • ران مرغ یکی از مواد غذایی مغذی برای مادران شیرده است. ران مرغ شامل مقدار زیادی آهن و کلسیم است و موجب افزایش ایمنی بدن مادر و تقویت آن می‌شود و شیر مادر را افزایش می‌دهد.
مواد غذایی افزایش شیر مادر
مواد غذایی افزایش شیر مادر

مصرف شیر و چربی برای افزایش شیر مادر

مصرف شیر برای تولید شیر بیشتر بسیار مفید است. شیر گاو شامل کلسیم فراوانی است و می‌تواند مقدار لازم کلسیم برای تولید شیر مادر را فراهم کند. از این‌رو مصرف این ماده ارزشمند را فراموش نکنید و رورانه 2 تا 3 لیوان شیر بنوشید.

چربی و روغن نیز به اندازه مناسب در برنامه غذایی مادر باید قرار داشته باشد. از زیاده‌روی در مصرف چربی بپرهیزید. ولی چربی را به خاطر نگرانی از اضافه وزن، کاملا از رژیم خود حذف نکنید. چربی یک عنصر اساسی در شیر مادر است و به جذب بهتر ویتامین‌ها و املاح معدنی کمک می‌کند.

توصیه های لازم برای شیردهی


در کنار همه این موارد سعی کنید وعده‌های غذایی سبک و کوچک داشته باشید و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید. مواظب باشید بدنتان کم آب نشود و آب به میزان کافی بنوشید. در هنگام شیر دادن آرامش داشته باشید و از استرس دوری کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در دوران شیردهی جدا اجتناب کنید. دقت داشته باشید تغذیه مادر تاثیر مستقیم بر تغذیه نوزاد دارد. سلامت و آرامش مادر باعث سلامت نوزاد و رشد بهتر او می‌شود.

بدو نی نی یکی از برترین فروشگاه‌های سیسمونی فروشی در تهران می‌باشد که تمام وسایل و لوازم مربوط به نوزاد و کودک را به شما ارائه می‌دهد. در این فروشگاه انواع برندهای داخلی و خارجی جهت انتخاب شما وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود اقدام به خرید نمایید. همچنین این فروشگاه دارای کارشناسان زبده‌ای است که در انتخاب و خرید لوازم و سیسمونی نوزاد به شما راهنمای‌هایی لازم را ارائه می‌دهند.

سوالات متداول


مادر پس از زایمان و در دوران شیردهی به چه میزان کالری باید دریافت نماید؟

نیاز مادر شیرده بعد از زایمان در حدود 300 تا 500 کالری بیشتر از زمان قبل از بارداری می‌باشد.

در دوران شیردهی مادر از چه مواد غذایی باید استفاده نماید؟

 رژیم غذایی مادر در این دوران باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد که شامل مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری است.

چه گیاهانی باعث افزایش شیر مادر می‌شوند؟

  • ریحان
  • ترخون
  • رازیانه
  • سیاه دانه
  • اسفناج
  • شوید و تخم شوید
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *