آشنایی با انواع روشهای زایمان

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

زایمان بعد از گذراندن دوره بارداری برای هر زنی یک پروسه طبیعی می‌باشد. امروزه با پیشرفت علم راه‌ها و انواع روش‌های زایمان طبیعی، سزارین و … برای بدنیا آوردن فرزند وجود دارد.

انواع روش های زایمان


تعیین جنسیت قبل از بارداری، دوران حاملگی و به دنیا آمدن نوزاد از مراحل مهم زندگی هر مادر می‌باشد که به جرات می‌توان گفت زایمان از حساس‌ترین مراحل است. زایمان به دو روش طبیعی و سزارین انجام می‌شود. برای هر مادری با توجه به شرایطش یک روش زایمان توصیه می‌شود.

زایمان طبیعی

در صورت نداشتن خطر برای مادر و نوزاد زایمان طبیعی بسیار توصیه می‌شود. زایمان طبیعی در انواع روش‌های زایمان نسبت به روش‌های دیگر زایمان ارجحیت دارد.

زایمان طبیعی به دلیل فوایدی که دارد و کم بودن خطرات آن نسبت به زایمان سزارین بسیار مناسب برای مادران می‌باشد. امروزه دردهای ناشی از زایمان طبیعی را هم می‌توان تا حدی با استفاده از روش‌های بی‌دردی کنترل کرد.

در چه مواردی زایمان طبیعی مناسب نیست؟

در بعضی موارد و اگر به تشخیص پزشک، مادر بارداری پر خطر داشته باشد زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود. این خطرات ممکن است موارد زیر را شامل شود:

  • اگر در دوران بارداری در رشد جنین اخلال ایجاد شود و یا در جفت جنین مشکل به وجود بیاید بهتر است زایمان طبیعی انجام نشود.
  • مادران بالاتر از 36 سال نیز ممکن است با تشخیص پزشک نیاز به زایمان سزارین داشته باشند.
  • اگر در زایمان قبلی به روش سزارین و جراحی عمیقی و سنگینی انجام شده باشد.
  • اگر مادر سابقه بیماری دیابت و لخته شدن خون و … داشته باشد.
  • مادر بارداری دوقلو و یا چندقلو داشته باشد، بهتر است برای حفظ سلامت مادر و جنین‌ها زایمان به روش سزارین انجام شود.
زایمان طبیعی
زایمان طبیعی

انواع روش های زایمان بدون درد


  • بی حسی اپیدورال
  • داروهای بی دردی
  • گاز انتوکس

با استفاده از این روش‌ها به دلیل دوره‌ای بودن درد لیبر در طول انقباضات مادر کمی دردش کاهش می‌یابد و آرام می‌شود. این داروها امروزه در طول زایمان‌ها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه داروی بی‌دردی شامل پتیدین (مپریدین)، دایامرفین و مپتازینول (مپتید) می‌شود. همه این داروها داروی خواص تقریبا مشابهی در کم کردن درد مادر دارند. حالت تهوع و استفراغ و خواب آلودگی مادر از عوارض این داروها می‌باشد. برای کم کردن حالت تهوع همزمان در کنار استفاده از این داروها باید از ضد تهوع نیز استفاده شود. مادر پیش از زایمان کاملا باید نسبت به این داروها اطلاع کسب کرده باشد، تا با آگاهی کامل از عوارض داروها انتخاب خود را انجام دهد.

روش‌های زایمان
روش‌های زایمان

داروی پتیدین (Pethidine) در زایمان بی درد

یکی از پرکاربردترین داروهای سیستماتیک است و هزینه کمی دارد. دوز مصرف این دارو معمولا به اندازه 50 تا 150 میلی گرم تزریق به داخل عضلات می‌باشد. با توجه به وزن مادر این مقدار ممکن است تغییر یابد. همچنین مصرف این دارو را می‌توان به صورت تزریق داخل وریدی نیز برای مادر انجام شود. داروی پتدین نسبت به داروهای دیگر بی‌دردی مانند نیترو اکسید و اکسیژن ضعیف‌تر است.

مکانیزم داروهای بی دردی

داروهای بی‌دردی برای داشتن زایمان بی‌درد با تاثیر بر میومتر باعث کاهش درد مادر می‌شوند. این داروها با تاثیر بر عملکرد یون کلسیم باعث ریلکس شدن میمومتر و آرام شدن مادر و کاهش درد می‌شوند. داروهای بی دردی همچنین می‌توانند با اثر گذاشتن بر هیپوتالاموس و آزادسازی اکسی توسین شوند که باعث کاهش درد مادر می‌شود. همچنین بی‌دردها بر هیپوتالاموس هم تاثیر داشته و باعث مهار آزادسازی اکسی توسین از غده هیپوفیز خلفی می‌شوند. پتیدین در مقایسه با نیتروزاکسید و اکسیژن Entonox)) تاثیر کمتری دارد.

مپتازینول (Meptazinol)

این داروی بی‌دردی برای زایمان ب‌ درد در دوز 100 تا 150 میلی گرم به صورت تزریق عضلانی استفاده می‌شود.  اثر آن تقریبا به اندازه 4 ساعت میباشد. از اثرات جانبی آن تهوع و اسفراغ است.

دیامورفین Diamorphine))

با استفاده از داروی دیامورفین در زایمان بی‌درد تاثیر بی حسی لیبر به مدت 4 ساعت می‌ماند، ولی بعد از آن بی‌حسی با سرعت بیشتری نسبت به داروهای دیگر از بین می‌رود. داروی دیافورمین داروی مسکن بهتری نسبت به سایر داروهای بی‌دردی است، ولی بدلیل طبیعت مورفین و اعتیاد آور بودن آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپری بی حسی (Inhalation analgesia)

اسپری بی حسی از 50 درصد اکسیژن و 50 درصد مونو اکسید نیتروژن تشکیل شده است. انتونوکس یکی از پرکاربردترین اسپری‌های بی حسی برای زایمان بی‌درد است. مونو اکسید نیتروژن باعث کاهش انتقال سیناپتیک و نورونی درون سیستم عصبی مرکزی می‌شود و درد مادر را کاهش می‌دهد.

برای استفاده از اسپری بی‌حسی می‌شود از ماسک برای مادر استفاده کرد. قبل از زایمان مادر باید از روش کار دستگاه کاملا مطلع باشد. تاثیر گازهای بی‌حسی 20 ثانیه بعد از مصرف شروع می‌شود. استفاده از گاز بهتر است قبل از اقباضات باشد و 40 تا 50 ثانیه بعد از آن بیشترین میزان تاثیر بر مادر را دارد.

بی حسی منطقه‌ای (اپیدورال) یا زایمان بی درد

در هنگام آغاز شدن زایمان و شروع انقباضات بعضی از زنان تحمل درد شدید را ندارند. در این حالت ممکن است داروهای بی دردی برایشان کافی نباشد و درخواست بی دردی اپیدورال میکنند. مادر در هنگام تزریق باید کامل بی‌حرکت و آرام باشد. چون در هنگام تزریق در صورت خوردن سوزن به پرده‌های مغزی آن را سوراخ و باعث آسیب به سخت شامه شود.

بعد از تزریق، بی‌حسی مادر شروع می‌شود و مادر فقط کمی فشار را احساس می‌کند. در این زمان با نظارت پزشک یا ماما زور زدن مادر شروع تا کودک به دنیا بیاید. یکی از مزیت‌های زایمان طبیعی این است که بعد از بدنیا آمدن فرزند درد مادر تمام می‌شود. مادر بلافاصله می‌تواند کودک را در آغوش بگیرد و 9 انتظار مادر برای در آغوش کشیدن فرزند تمام می‌شود.

زایمان بی درد
زایمان بی درد

سزارین

زایمان طبیعی همیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد و برای حفظ سلامت مادر و نوزاد باید زایمان به صورت سزارین انجام شود. عدم قرارگیری سر نوزاد در پایین رحم یکی از دلایل برای سزارین می‌باشد. نوزاد در حالت افقی قرار دارد و پاهایش به سمت رحم است. بزرگ بودن نوزاد نیز باعث می‌شود از دهانه رحم عبور نکند. تحت فشار بودن نوزاد، چند قلویی، مسدود بودن دهانه رحم با جفت و … نیز از دلایلی است که حتما باید زایمان به صورت سزارین انجام شود.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. در فروشگاه ما خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین وجود دارد که کار را برای شما والدین عزیز بسیار راحت و لذت بخش کرده است. شما می‌توانید جهت خرید بهترین لوازم ریز و درشت برای فرزند دلبندتان اعم از کالسکه، صندلی غذا و ماشین، البسه، وسایل بازی و … از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول


در چه مواردی زایمان طبیعی مناسب نیست؟

  • اگر در دوران بارداری در رشد جنین اخلال ایجاد شود و یا در جفت جنین مشکل به وجود بیاید بهتر است زایمان طبیعی انجام نشود.
  • اگر در زایمان قبلی به روش سزارین و جراحی عمیقی و سنگینی انجام شده باشد.
  • اگر مادر سابقه بیماری دیابت و لخته شدن خون و … داشته باشد.
  • مادر بارداری دو قلو و یا چند قلو داشته باشد.

روش‌های زایمان بدون درد چیست؟

  • بی حسی اپیدورال
  • داروهای بی دردی
  • گاز انتوکس

زایمان سزارین در چه مواردی انجام می‌شود؟

  • عدم قرار گیری سر نوزاد در پایین رحم
  • بزرگ بودن نوزاد
  • تحت فشار بودن نوزاد
  • چندقلویی
  • مسدود بودن دهانه رحم با جفت
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *