نکات مهم برای سفر با کودکان و برنامه ریزی های لازم

سفر با کودک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از تولد نوزاد بسیاری از والدین به دلیل بچه‌دار شدن از مسافرت رفتن پرهیز می‌کنند. تا زمانیکه که نوزاد حداقل به سه ماهگی برسد تصمیم درستی به نظر می‌رسد. اما با فراهم کردن شرایط خاص و بعد از سه ماهگی که نوزاد کمی بزرگتر شد و به اصطلاح جان گرفت، می‌توانید با نوزادان دلبندتان نیز به مسافرت بروید. سفر رفتن با کودکان برای والدین می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد و در عین حال برای نوزادان در سن پایین ممکن است خطرناک باشد. با بزرگتر شدن کودک فراهم آوردن امکانات سفر با کودک راحت‌تر‌ می‌شود. در این مطلب نکات مهم و ضروری برای سفر با کودکان را برایتان شرح می‌دهیم تا بتوانید شرایط لازم را برای یک سفر بی دردسر با کودکتان فراهم کنید.

مسافرت با نوزاد تازه به دنیا آمده تا 8 ماهگی


همانطور که اشاره شد بلافاصله بعد از تولد نوزاد تا سه ماهگی بهتر است به سفر نروید. زیرا تا سه ماهگی، نوزاد نیاز به شیر خوردن، تعویض پوشک و مراقبت بدون وقفه دارند. اما بعد از سه ماهگی شیر خوردن کودک، خواب کودک و موارد دیگر تقریبا بر روی یک روال خاص خودش قرار می‌گیرد و مادر دیگر می‌تواند از کودک مراقبت کافی به عمل آورد.

از مشکلاتی که در سفر با کودک در این سن وجود دارد می‌توان به کولیک و یا رفلاکس نوزاد اشاره کرد که در سفر ممکن است شما و نوزادتان را اذیت کند. اگر سفر هوایی با نوزاد دارید بهتر است در هنگام بلند شدن هواپیما از زمین به نوزاد شیر بدهید و یا به او با شیشه شیر نوزاد، آب یا شیر بدهید. از پستانک نوزاد هم در این زمان برای آرام شدن نوزاد می‌توانید استفاده کنید.

برای حمل فرزند خود در این سن می‌توانید از آغوشی یا کالسکه نوزاد استفاده کنید. استفاده از آغوشی کمک می‌کند دست‌هایتان آزاد باشد و بتوانید وسایل دیگر را نیز به راحتی به همراه داشته باشید. همچنین امنیت کودک نیز در طول راه کاملا حفظ می‌شود.

برنامه ریزی های لازم برای سفر با کودک
برنامه ریزی های لازم برای سفر با کودک

سفر با کودکان 8 تا 18 ماهه


کودک در این سن دیگر محیط خانه و بیرون از خانه را تشخیص می‌دهد و با چهره پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده آشنا است. در صورت دیدن افراد غریبه و یا مکان ناآشنا ممکن است عکس‌العملی از خودش نشان بدهد. بنابراین باید مراقبت کافی انجام دهید تا به کودک زیاد فشار وارد نشود و خسته نشود. سعی کنید برنامه عادی زندگی کودک همچون ساعت خواب و یا غذا خوردنش زیاد تغییر نکند.

از آنجا که بدن کودک در این سن همچنان حساس می‌باشد باید موارد بهداشتی را نیز برای سلامت کودک با دقت بیشتری رعایت کنید. از این رو اگر از تمیز بودن جایی که می‌خواهید با کودک بروید مطمئن نیستید، بهتر است تعدادی ملحفه و پلاستیک بزرگ با خود ببرید تا بر روی وسایل بیندازید.

غذای کودک در طول سفر را نیز به همراه خود ببرید. در مقصد نیز اگر می‌دانید که وعده غذایی کودک در آنجا نیست می‌توانید آن را نیز به صورت یخ زده به همراه داشته باشید.

سفر با کودک از 18 ماهگی تا 3 سالگی


کودک در این سن کاملا مکان‌ها و افراد جدید را می‌تواند تشخیص دهد. همچنین می‌تواند آن را دوست داشته باشد و از آن لذت نیز ببرد. ولی بعضی از کودکان ممکن است نسبت به افراد غریبه واکنش خوبی نشان ندهند و بترسند و یا دچار استرس شوند. برای کاهش استرس کودک می‌توانید اسباب بازی، عروسک و یا هر چیزی که با آن آشنا است را به همراه داشته باشید و در اختیار کودک قرار دهید تا سرگرم شود. خودتان نیز سعی کنید کودک را تنها نگذارید و وقتتان در با او سپری کنید.

از قبل از سفر از مکانی که می‌خواهید به آن بروید مطمئن شوید تا برای کودک نیز ایمن باشد. با رسیدن به مقصد وسایل شکستنی، تیز و برنده را تا حد امکان از اطراف کودک دور نگه دارید تا مشکلی به وجود نیاید.

سعی کنید برای کودک در سفر نیز غذاهای سالم، تکه‌های میوه، شیر و نوشیدنی‌های مغذی فراهم کنید. از دادن غذاهای آماده و یا کنسروی و غذاهایی که به آن اطمینان ندارید پرهیز کنید.

مسافرت با کودک
مسافرت با کودک

سفر با کودک 3 ساله و بزرگتر


کودک دیگر به اندازه کافی بزرگ شده است و به عنوان یکی از اعضای خانواده که قرار است به همراه شما سفر کند می‌تواند نظر خاصی داشته باشد. در این سن بهتر است نظر کودک را نیز بپرسید و او را در جریان سفر، مقصد سفر و اینکه با چه وسیله‌ای و چگونه قصد سفر دارید بگذارید.

کودک در این سن قادر به انجام بازی‌های گروهی با هم سن و سال‌های خودش است. بنابراین اگر امکان دارد با خانواده‌ای مسافرت کنید که فرزند هم سن و سال کودک شما داشته باشند، به فکر سرگرمی مناسب برای کودتان در سفر باشید تا در سفر حوصله‌اش سر نرود و بهانه‌گیری نکند.

بهتر است یک تکه کاغذ یا کارت تهیه کنید و بر روی آن نام کودک و مشخصات لازم از خودتان را بنویسید و در جیب کودک بگذارید و تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

اگر کودک وسایلی از جمله اسباب بازی و یا دفتر نقاشی و … دارد، می‌توانید یک ساک برای فرزند خود تهیه کنید و به همراه داشته باشید. اگر کودکتان در سنی است که از توالت بزرگسالان نمی‌تواند استفاده کند، تبدیل توالت فرنگی مخصوص کودک را نیز با خودتان ببرید تا نگرانی دستشویی رفتن کودکتان نباشید.

نکات زیر را هنگام مسافرت با ماشین در نظر بگیرید


در بین راه در سفر با اتومبیل حتما توقف و استراحت داشته باشید. استراحت کوتاه باعث می‌شود کودک کلافه نشود و بی‌تابی نکند. هر چیز جالب و شگفت‌انگیزی دیدید، می‌توانید بایستید تا کودک نیز از آن لذت ببرد و برای کودک تبدیل به یک تجربه شیرین شود.

اگر کودکتان کمتر از سه سال سن دارد بهتر است کودک را بر روی صندلی عقب خودرو قرار دهید. همچنین از صندلی ماشین کودک مناسب با سن کودک استفاده کنید تا امنیت کودک حفظ شود. همچنین از گذاشتن کودک بر روی صندلی جلوی ماشین به صورت تنها و یا با صندلی ماشین خودداری کنید. زیرا در صورت داشتن کیسه هوا و باز شدن آن ممکن است باعث خفگی کودک شود. در زمان نشستن نوزاد و یا نصب صندلی ماشین و کریر بچه بر روی صندلی جلو حتما ایربگ ماشین را خاموش و غیر فعال کنید. در این خصوص می‌توانید مقاله راهنمای نصب صندلی ماشین کودک را مطالعه نمایید.

غذا و خوردنی کودک را فراموش نکنید. وعده غذایی که کودک به آن عادت دارد را سعی کنید به همراه داشته باشید. در غیر این صورت وعده غذایی کوچک و سالم، میوه و … را تهیه و به کودک بدهید. زیرا گرسنگی نیز می‌تواند در طول سفر کودک را اذیت کند. در ضمن فقط به اندازه طول سفر غذا ببرید. یک آفتابگیر کوچک نیز می‌توانید بر روی شیشه عقب خودرو و در قسمتی که کودک نشسته است، نصب کنید تا جلوی تابش مستقیم نور خورشید را بگیرد.

مسافرت با ماشین همراه کودک
مسافرت با ماشین همراه کودک

اگر می خواهید در هتل بمانید


اگر کودک خردسال و یا نوپا دارید و یا سابقه آلودگی و عفونت با حساسیت بالا دارد از ماندن در هتل‌های کمتر از 4 ستاره خودداری کنید. زیرا در این هتل‌ها نظافت آنچنان که باید رعایت نمی‌شود و در نتیجه می‌تواند سلامتی کودکتان را به خطر بیندازد. در صورت اقامت در این هتل‌ها حتما ملحفه تمیز و مواد ضد عفونی کننده با خود به همراه داشته باشید. اگر کودکتان چهار دست و پا می‌رود کف اتاق را نیز با یک پلاستیک و بر روی آن پارچه بیندازید.

از قبل صبحانه هتل را نیز چک کنید تا کودک آن را دوست داشته باشد. در غیر این صورت از قبل آن را تهیه کنید. همچنین وعده‌های ناهار و شام کودک را نیز فراموش نکنید.

اگر قصد رفتن به ساحل را دارید


اگر همراه با کودک می‌خواهید به ساحل بروید حتما به قسمت‌های مجاز و دارای غریق نجات بروید تا خطری کودک دلبندتان را تهدید نکند. مراقب آفتاب سوزان ساحل باشید. مخصوصا پوست کودکان بسیار حساس است و نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد لک و سوختگی پوست کودک شود. آفتاب سوختگی و قرمزی پوست نیز می‌تواند برای کودک بسیار آزار دهنده باشد. بنابراین کرم ضد آفتاب مناسب به همراه داشته باشید. کلاه آفتاب گیری و لباسه‌ای پوشیده نیز می‌تواند مانع آفتاب سوختگی شوند.

اگر کودک شنا و یا آب تنی می‌کند مواظب بیماری‌های پوستی باشید. بهتر است بلافاصله بعد از آن کودک دوش بگیرد. همچنین حواستان باشد کودک از آب رودخانه و یا دریا ننوشد. در صورت بازی با شن و ماسه نیز لباس کودک را تعویض کنید تا بدن کودک اذیت نشود.

تجربه سفری راحت با کودک
تجربه سفری راحت با کودک

نکات زیر را برای داشتن سفر راحت با کودک در نظر داشته باشید


داشتن برنامه برای سفر

بهتر است برای مسافرت از قبل برنامه داشته باشید. اینکه به کجا می‌خواهید بروید و برنامه هر روزتان در آنجا چه خواهد بود. در طول سفر علاوه بر داشتن برنامه کمی انعطاف هم داشته باشید. زیرا اگر در طول سفر یکی از برنامه‌هایتان قابل اجرا نبود و یا کودک از آن خوششش نیامد بتوانید آن را با یک برنامه جدید جایگزین کنید.

بهره بردن از کمک دیگران

از کمک دیگران برای نگه داشتن کودکتان در طول سفر استفاده کنید. از افراد خانوادتان و یا همراهان در مسافرت بخواهید کودک را سرگرم کند و با او بازی کند و شما هم کمی استراحت کنید و انرژی یابید.

برداشتن لباس کافی

برای خودتان و کودک لباس با اندازه کافی داشته باشید. زیرا در طول سفر ممکن است به لباس‌های زیادی نیاز پیدا کنید که در صورت نداشتن با مشکل مواجه شوید. از آوردن لوازم اضافه و سنگین که حمل آنها سخت است خودداری کنید.

استفاده از کوله پشتی

به جای کیف دستی و ساک می توانید کوله پشتی لوازم کودک به همراه داشته باشید که حمل آن نیز راحت‌تر می شود. اگر به کودک شیر خشک می‌دهید برای اینکه در هنگام تهیه شیر برای نوزاد پیمانه کردن شیر خشک سخت نباشد می‌توانید از قبل آن را برای هر وعده پیمانه و در پلاستیک و ظرف‌های کوچک بگذارید و آماده کنید.

استفاده از وسایل سرگرمی

اسباب بازی و لوازم سرگرمی برای کودکان را در سفر فراموش نکنید. کودکان بعد از یک و نیم سالگی برای سرگرم شدن نیاز به سرگرمی و اسباب بازی مخصوص سن خودشان را دارند. می‌توانید ماژیک و دفتر نقاشی و مدادهای رنگ آمیزی ببرید که کودک را ساعت‌های زیادی سرگرم کند. انواع اسباب بازی‌های انگشتی و کوچک نیز کاربردی است. آهنگ‌های کودکانه و نوار قصه نیز برای کودکان جالب و سرگرم کننده است. لوازم کمک‌های اولیه برای خودتان و کودک نیز داشته باشید. چسب زخم، پماد سوختگی، پماد آد، باند و گاز، محلول ضد عفونی کننده و قرص استامینوفن و تب بر و …

ما می‌دانیم که خرید برای کودک شما می‌تواند دردسرساز باشد، به همین دلیل است که ما در بدو نی نی مفتخریم طیف وسیعی از وسایل مورد نیاز کودک و بهترین مارک صندلی ماشین کودک را برای آسان‌تر کردن زندگی شما ارائه دهیم. ما این امکان را در سیسمونی فروشی تهران با تخفیف، ارسال رایگان و حتی پرداخت درب منزل برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، فراهم کرده‌ایم که محصولات مورد نیاز خود را بدون نیاز به خروج از منزل تهیه کنید.

لازم به ذکر است که جهت مطالعه مطالب بیشتر می‌توانید مقالات تغذیه نوزاد تا یک سالگی و ساک لوازم کودک و نوزاد را مشاهده نمایید.

سوالات متداول


به چه دلایلی کودک نباید تا سه ماهگی به سفر برود؟

  •  زیرا تا سه ماهگی، نوزاد نیاز به شیر خوردن، تعویض پوشک و مراقبت بدون وقفه دارند.
  • معمولا کودکان تا سه ماهگی دارای مشکلاتی همچون کولیک و یا رفلاکس هستند.

برای داشتن سفر راحت با کودک چه مواردی را باید رعایت کرد؟

 برای سفر راحت با کودک باید سن او را در نظر گرفت. همچنین شرایط سفر همچون مسافرت با ماشین، هواپیما، رفتن به هتل و … را نیز باید بررسی نمود. از نکاتی که موجب سفر راحت با کودک می‌شود موارد زیر است:

  • بهره بردن از کمک دیگران
  • برداشتن لباس کافی
  • استفاده از کوله پشتی
  • استفاده از وسایل سرگرمی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *