چگونه نوزاد را به شیشه شیر عادت دهیم؟

عادت دادن نوزاد به شیشه شیر
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

تغذیه نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی با شیر مادر انجام نشود و در این زمان باید تغذیه نوزاد را با شیر خشک انجام دهید. همانطور که می‌دانید شیر مادر بهترین و کامل‌ترین شیر برای نوزاد است. ولی به دلایل مختلفی از جمله ناتوانی مادر در شیردهی و یا ناکافی بودن شیر مادر باعث می‌شود نوزاد به اندازه کافی نتواند شیر دریافت کند. مادر معمولا برای جبران کمبود شیر خوردن نوزاد، به دادن شیر خشک و غذاهای مکمل به نوزاد روی می‌آورد. در این زمان عادت دادن نوزاد به شیشه شیر حاوی شیر خشک مطرح می‌شود.

بعضی از خانواده‌ها از دادن شیر خشک به کودک در هر شرایطی پرهیز می‌کنند. ولی باید بدانید در صورت نرسیدن شیر کافی به نوزاد و خودداری از دادن شیر خشک ممکن است عوارض بیشتری برای نوزاد به وجود آید و سلامتی نوزاد به خطر بیفتد. امروزه انواع شیر خشک با کیفیت‌های عالی برای نوزادان تولید می‌شوند که تمام مواد لازم برای نوزاد را دارا هستند. در هنگام تغییر روش تغذیه نوزاد از شیر مادر به شیر خشک، بعضی از نوزادان آن را قبول نمی‌کنند. برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر نگران نباشید. برای این کار باید نوزاد را کم کم با شیشه شیر و شیر خشک آشنا کنید و عادت دهید تا شیشه شیر را بپذیرد.

روش های آشنایی نوزاد با شیشه شیر


اولین مرحله برای تغذیه نوزاد با شیشه شیر، قبول کردن شیشه شیر توسط نوزاد است. برای آشنایی نوزاد با شیشه شیر روش‌های متفاوتی وجود دارد. از هر روشی که برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر استفاده می‌کنید، خیلی زود آن را تغییر ندهید. بلکه یک روش را چندین بار امتحان کنید و بعد از گذشتن مدت زمانی روش دیگری را امتحان کنید. در این زمینه توصیه‌هایی برای کمک به مادر و نوزادان در پذیرش شیشه شیر وجود دارند که به آنها می‌پردازیم:

شیر خشک دادن به نوزاد
شیر خشک دادن به نوزاد

دادن شیشه شیر به نوزاد قبل از گرسنگی

برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر بهتر است قیل از اینکه خیلی گرسنه شود، شیشه را به او بدهید. به این صورت که با دیدن اولین علائم گرسنگی به نوزاد شیشه شیر بدهید. زیرا در صورتی که خیلی گرسنه شود دادن یک وسیله جدید ممکن است کودک را بیشتر اذیت کند و شیشه را قبول نکند.

اجازه بازی و آشنایی با سر شیشه

اگر با دادن شیشه شیر به کودک، کودک شروع به بازی و جویدن سرشیشه کرد، مانع کودک نشوید. این کار در واقع آشنایی کودک با سر شیشه و شیشه شیر می‌باشد. بعد از این مرحله و آشنایی ممکن است کودک شیر خوردن از شیشه شیر را شروع کند.

استفاده از سرشیشه مشابه با پستانک کودک

اگر کودکتان عادت به مکیدن پستانک دارد برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر از سر شیشه مشابه همان استفاد کنید. در صورتیکه پستانک از جنس لاتکس است، سر شیشه‌ای از جنس لاتکس برای کودک انتخاب کنید. اگر پستانک کودک از جنس سیلیکونی و نرم است نیز حتما از سرشیشه سیلیکونی برای کودک به کار ببرید. همچنین برای جذب بیشتر کودک به سر شیشه می‌توانید کمی آب گرم بر روی سرشیشه بریزید و سپس شیشه را به کودک بدهید تا کودک آن را راحت‌ک.دکتر قبول کند.

استفاده از سرشیشه مشابه با پستانک کودک
استفاده از سرشیشه مشابه با پستانک کودک

انتخاب مایعات مختلف در شیشه

برای شروع دادن شیشه به نوزاد می‌توانید ابتدا از شیر مادر استفاده کنید. برای این کار شیر مادر که از قبل دوشیده شده است را درون شیشه بریزید. همچنین می‌توانید انواع شیر خشک که مناسب با ذائقه نوزاد باشد را امتحان کنید. غذاهای کمکی نوزاد، آب قند، آب سیب و … هر طعم و غذایی که کودک آن را دوست داشته باشد را می‌توانید با شیشه به نوزاد بدهید. فقط تمام این مواد را باید به صورت رقیق شده درون شیشه بریزید.

دادن شیر در دماهای مختلف

شیر دادن در دماهای متفاوت را نیز برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر می‌توانید امتحان کنید. شیر در دمای کمی بالاتر و یا پایین‌تر را امتحان کنید. ممکن است نوزاد به شیر به دمای کمی بالاتر از حالت معمول علاقه نشان دهد و یا برعکس. هر طعم و دمای جدیدی که تغییر ایجاد کند برای کودک می‌تواند جذاب باشد و او را به استفاده از شیشه شیر تشویق کند. از گرم کردن شیر درون ماکروویو نیز خودداری کنید. زیرا ماکروویو مواد مغذی موجود در شیر را از بین می‌برد. در ضمن شیر را به طور یکنواخت گرم نمی‌شود و شیر را خیلی داغ می‌کند و ممکن است نوزاد در هنگام شیر خوردن بسوزد.

ریختن چند قطره شیر مادر بر روی پستانک سرشیشه

یکی دیگر از کارهایی که برای دادن شیشه شیر به نوزاد می‌توانید انجام دهید ریختن چند قطره از شیر مادر بر روی پستانک شیشه می‌باشد. اگر نوزاد را با شیر مادر تغذیه می‌کنید برای دادن شیشه شیر در کنار آن می‌توانید از این روش استفاده نمایید. کودک با مکیدن سر شیشه با طعم آشنای شیر مادر به خوردن آن تشویق می‌شود و به مکیدن ادامه می‌دهد.

دادن شیشه شیر برای اولین بار توسط افراد دیگر

بهتر است برای دادن شیشه شیر نوزاد به کودک مخصوصا برای اولین بار شخصی غیر از مادر این کار را انجام دهد. زیرا اگر کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود و از شیر خشک در کنار شیر مادر و به عنوان مکمل استفاده می‌کنید، بهتر است افراد دیگر خانواده این کار را انجام دهند. زیرا نوزاد آغوش مادر را می‌شناسد و بوی مادر و گرمای آن را همراه با شیر مادر تجربه کرده است. اگر مادر بخواهد به نوزاد شیر خشک بدهد برای کودک کمی عجیب و غیر منتظره به نظر می‌آید و ممکن است آن را قبول نکند. بنابراین در این مرحله توصیه می‌شود شخص دیگری ولی با همان آغوش و محبت به نوزاد شیشه شیر بدهد تا نوزاد به او نیز اطمینان کند و بتواند شیشه شیر را قبول کند.

دادن شیر در ساعت های مختلف شبانه روز

اگر کودک شما در طول روز شیشه شیر نمی‌خورد، می‌توانید در شب دادن شیشه را به نوزاد امتحان کنید. اگر شب‌ها از قبول شیشه امتناع کرد در طول روز و در زمان دیگری امتحان کنید تا کودک سرانجام شیشه را قبول کند.

دادن شیر در ساعت های مختلف شبانه روز
دادن شیر در ساعت های مختلف شبانه روز

چگونگی نگه داشتن شیشه شیر

وضعیت نگه داشتن شیشه شیر در هنگام شیردهی نیز اهمیت دارد. بعضی از نوزادان همان وضعیت تغذیه از سینه مادر را دوست دارند. ولی بعضی از نوزادان در آغوش و مشابه سینه مادر شیشه شیر را قبول نمی‌کنند، چون وقتی در این وضعیت قرار می‌گیرند انتظار شیر مادر را دارند و وقتی که به جای شیر مادر از شیر خشک استفاده کنید، از خوردن آن امتناع می‌کنند. برای این منظور می‌توانید حالت‌های دیگر مانند نشسته و یا بر روی تخت و یا جاهای دیگر را امتحان کنید.

نکات بیشتر

  • امروزه انواع سرشیشه های متفاوتی در بازار وجود دارند تا کودک بتواند راحت‌تر شیشه شیر را قبول کند. تهیه سر شیشه شبیه سینه مادر در این زمینه به والدین و کودک کمک زیادی می‌نماید و کودک راحت‌تر آن را قبول می‌کند.
  • توصیه می‌شود در هنگام دادن شیشه شیر به نوزاد او را در آغوش بگیرید. سعی کنید ارتباط عاطفی با کودک را برقرار کنید تا کودک احساس آرامش و اطمینان از شما پیدا کند و تغذیه نوزاد به طور صحیحی انجام شود.
  • کودک را به خوردن شیشه شیر مجبور نکنید. سعی کنید با آرامش و صبر و حوصله کودک را کم کم به شیشه عادت دهید.
  • اگر قصد دارید در کنار شیر مادر کودک را با شیر خشک و یا غذاهای مکمل تغذیه کنید، شیشه شیر را زودتر استفاده نمایید. زیرا کودکانی که مدت زمان طولانی با شیر مادر تغذیه می‌شوند از قبول شیشه شیر امتناع می‌کنند.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه شیردهی و دادن شیر خشک به نوزاد می‌توانید دیگر مقالات این سایت مانند صندلی شیردهی و میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد را مطالعه نمایید.

فروشگاه اینترنتی بدو نی نی یکی از بهترین سیسمونی فروشی‌های کشور است که شما به راحتی می‌توانید لوازم مورد نیاز کودک دلبندتان را از این فروشگاه تهیه نمایید. شما می‌توانید منحصر به فردترین وسایل کودک و نوزاد را با رنگ‌های متنوع و زیبا به صورت اینترنتی از این فروشگاه و با بهترین قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول


چگونه نوزاد را با شیشه شیر آشنا کنیم؟

  • دادن شیشه شیر به نوزاد قبل از گرسنگی
  • اجازه بازی و آشنایی با سر شیشه
  • استفاده از سرشیشه مشابه با پستانک کودک
  • انتخاب مایعات مختلف در شیشه
  • دادن شیر در دماهای مختلف
  • ریختن چند قطره شیر مادر بر روی پستانک سرشیشه
  • دادن شیشه شیر برای اولین بار توسط افراد دیگر
  • دادن شیر در ساعت‌های مختلف شبانه روز

برای شیردهی به نوزاد با شیر خشک چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  • سر شیشه شبیه سینه مادر برای نوزاد تهیه کنیم.
  • هنگام دادن شیر دادن به نوزاد او را در آغوش بگیرید و با او ارتباط عاطفی با برقرار کنید.
  • سعی کنید با آرامش، صبر و حوصله کودک را کم کم به شیشه عادت دهید.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *