میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد چقدر است؟

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

یکی از سوالات مهم مادران میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد در هنگام تغذیه با شیر خشک می‌باشد. از نگرانی‌های والدین این است که چه مقدار شیر خشک به کودک بدهند و اینکه مقدار شیر تهیه شده برای نوزاد کافی است یا خیر. چه میزان از شیر خشک مناسب برای کودک است که سیر شود و دچار پرخوری هم نشود. میزان مورد نیاز شیر خشک برای نوزاد که رشد طبیعی و سالم داشته باشد و تمام مواد مغذی مورد نیاز به بدن نوزاد برسد، چقدر است؟

میزان تهیه شیر خشک مورد نیاز نوزاد، به سن، وزن و رشد نوزاد بستگی دارد. همچنین با بزرگتر شدن نوزاد میزان شیر خشک مصرفی هم تغییر می‌کند. شیر خشک مکمل شیر مادر است و اگر نوزاد در کنار شیر خشک با شیر مادر نیز تغذیه شود میزان مصرف متفاوت می‌شود. همچنین در صورت مصرف غذای جامد در کنار شیر خشک باز هم میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد فرق می‌کند. بنابراین بهتر است دستوالعمل‌هایی را با توجه با سن و رشد نوزاد در تعیین مقدار شیر خشک در نظر داشته باشید.

چه میزان شیر خشک برای نوزاد مناسب است؟


به طور کلی نوزاد هنگامی که گرسنه است شروع به شیر خوردن می‌کند و هنگامی که سیر شد از شیر خوردن دست می‌کشد. بنابراین اولین و راحت‌ترین نشانه برای شیر خوردن نوزاد زمان گرسنگی است و در این زمان حتما باید نوزاد شیر بخورد. اما در حالت کلی اشتهای کودکان باهم متفاوت است. میزان شیر و یا غذایی که برای سیر شدن می‌خورند نیز ممکن است برای هر کودک با کودک دیگر متفاوت باشد. همچنین برای هر کودک در طی روزها و ماه‌های مختلف مقدار شیر کودک متفاوت است. بنابراین داشتن یک سری دستورالعمل به شما کمک می‌کند تا میزان درست شیر خشک برای نوزاد را بدانید.

این دستورالعمل‌ها برای نوزادانی است که تا 4 یا 6 ماه فقط با شیر خشک تغذیه می‌شوند و بعد از آن تا یک سالگی شروع به مصرف غذاهای جامد در کنار شیر خشک می‌کنند. اگر نوزادتان همزمان با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شود بهتر است با مشاور تغذیه برای میزان شیر خشک مصرفی مشورت کنید. همچنین در این زمینه می‌توانید به پزشک اطفال مراجعه کنید و پزشک بر اساس منحنی رشد کودک، میزان مناسب شیر خشک را مشخص می‌کند و شما را از رشد کودکتان مطمئن می‌سازد.

شیر خشک
شیر خشک

مقدار مصرف بر اساس نشانه های گرسنگی

همانطور که اشاره شد بهترین زمان دادن شیر خشک به نوزاد هنگامی است که نوزاد گرسنه باشد. گریه کردن نوزاد نیز آشکارترین نشانه کودک برای گرسنگی است. غیر از گریه کردن نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که گرسنگی نوزاد را نشان می‌دهد که معمولا قبل از گریه کردن نوزاد اتفاق می‌افتند. از نشانه‌های دیگری که نشان می‌دهد نوزاد گرسنه است:

  • نوزاد لب‌های خود را می‌مکد.
  • برگردان صورت به سمت شما وقتی که گونه او را لمس می کنید.
  • دست‌ها را به دهان می‌برد.
  • باز کردن دهان
میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد
میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

تقاضای شیر بیشتر

گاهی اوقات نوزاد وقتی شیر خوردن را سریع تمام کرد باز هم به اطراف نگاه می‌کند. به این منظور که هنوز سیر نشده و شیر بیشتری می‌خواهد. وقتی کودک شما با یک شیشه شیر نوزاد سیر نشد، می‌توانید به اندازه 30 سی سی و یا کمی بیشتر شیر آماده کنید و به نوزاد بدهید. چون نوزاد بعد از خوردن یک شیشه تقریبا سیر می‌شود و در صورت درست کردن مقدار بیشتر شیر ممکن است نوزاد نتواند آن مقدار بخورد و مجبور شوید آن را دور بریزید.

تغییر اشتهای نوزاد

در طول رشد نوزاد، در زمان‌هایی نوزاد گرسنه‌تر از حد معمول می‌شود و تمایل به شیر بیشتری دارد. معمولا 10 تا 14 روز پس از تولد، سه هفتگی نوزاد، هفته ششم، ماه سوم و ماه ششم است که میزان خوردن شیر نوزاد تغییر می‌کند و به طور طبیعی بیشتر می‌شود. اما اگر در این زمان‌ها نوزاد حالش مساعد نباشد ممکن است برعکس شود و نوزاد به غذا و شیر تمایل کمتری داشته باشد.

گریه نوزاد شاید همیشه نشان دهنده گرسنگی نوزاد نباشد. پس اگر تازه به نوزاد شیشه شیر دادید، با گریه کردن نوزاد بلافاصله به نوزاد شیشه ندهید. احتمالات دیگر را نیز در نظر بگیرید. ممکن است نوزاد پوشکش را خیس کرده و اذیت می‌شود و گریه می‌کند. دل درد و نفخ نوزاد نیز می‌تواند دلیل گریه کردن باشد. برای آرام کردن نوزاد می‌توانید او را در آغوش بگیرید و سعی کنید علت گریه او را بفهمید تا آرام شود.

شیر خشک
شیر خشک

مقدار شیر خشک بر اساس وزن نوزاد

برای نوزاد از 4 ماهگی تا 6 ماهگی و هنگامی که فقط با شیر خشک تغذیه می‌شود، یک قانون کلی برای مقدار شیر خشک وجود دارد. برای هر کیلوگرم وزن نوزاد در 24 ساعت 160 سی سی شیر خشک لازم است. به طور مثال اگر وزن کودکتان 2 کیلو و 700 گرم باشد 400 سی سی شیر خشک مصرف کنید و اگر دو برابر وزن داشت و وزن 4 کیلو و 500 گرم بود 700 سی سی شیر خشک لازم است. البته این اندازه‌ها تقریبی هستند و باز هم قانون اصلی نیاز و تمایل نوزاد است. بعضی از نوزادان ممکن است بیشتر از این مقدار را بخواهند و بعضی از نوزادان با کمتر از این مقدار هم سیر می‌شوند. همچنین در روزهای مختلف نوزاد ممکن است مقادیر مختلفی شیر خشک را دریافت کند.

مقدار شیر خشک بر اساس سن نوزاد

اگر نوزادتان را با شیر خشک تغذیه می‌کنید در هفته اول، هر زمان نوزاد خواست باید به او شیر بدهید. نوزادان معمولا هر چند ساعت یک بار شیر می‌خورند. فقط دقت داشته باشید بیش از حد به نوزاد شیر ندهید تا نوزاد دچار اضافه وزن نشود. در هفته اول با 30 یا 60 سی سی شروع کنید و کم کم آن را به 60 تا 90 سی سی در هر سه یا چهار ساعت یک بار برسانید. با بزرگتر شدن نوزاد، گنجایش معده‌اش نیز بیشتر می‌شود و شیر بیشتری می‌تواند بخورد و در مقابل تعداد وعده‌های غذایی کمتر می‌شود.

در یک ماهگی ممکن است در 24 ساعت 5 یا 6 شیشه 120 سی سی شیر بخورد و در شش ماهگی یه شیشه‌های 180 و 240 سی سی هم برسد. معمولا کودک بعد از شش ماهگی خوردن غذای جامد و شیر گاو را شروع می‌کند. بعد از شش ماهگی تا یک سالگی می‌توانید کودک را هم زمان با 4 یا 6 شیشه شیر خشک تغذیه کنید.

علائم مصرف بیش از اندازه

اگر به نوزاد بیش از حد شیر بدهید ممکن است مقدار اضافه را بالا می‌آورد. اگر به نوزاد بیشتر از گنجایش شیر بدهید استفراغ می‌کند. کمی شیر بالا آوردن بعد از شیر خوردن طبیعی است که به آن رفلاکس نوزاد می‌گویند. ولی اگر مقدار زیادی شیر را برگرداند و استفراغ کند طبیعی نیست. با شیر بیش از حد نوزاد باعث دل درد نوزاد می‌شود. در هنگام دل درد، نوزاد پاهایش را جمع می‌کند و شکمش سفت می‌شود.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، بهترین سیسمونی فروشی تهران است که تمام لوازم مورد نیاز نوزاد و کودک شما را به صورت یکجا دارد. ما مجموعه‌ای از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری برای شما آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. انواع لوازم کودک و نوزاد در بهترین برندهای ایرانی و خارجی در این فروشگاه موجود است و شما می‌توانید بر حسب سلیقه و بودجه خود منحصر به فردترین وسیله را برای فرزند دلبندتان انتخاب نمایید.

سوالات متداول


به طور کلی میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان تهیه شیر خشک مورد نیاز نوزاد، به سن، وزن و رشد نوزاد بستگی دارد.

از نشانه های گرسنگی نوزاد چیست؟

  • گریه کردن نوزاد
  • نوزاد لب‌های خود را می‌مکد.
  • برگردان صورت به سمت شما وقتی که گونه او را لمس می کنید.
  • دست‌ها را به دهان می‌برد.
  • باز کردن دهان

مقدار شیر خشک بر اساس وزن نوزاد به چه صورت است؟

یک قانون کلی برای مقدار شیر خشک وجود دارد. برای هر کیلوگرم وزن نوزاد در 24 ساعت 160 سی سی شیر خشک لازم است.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *