چه سنی برای استفاده از روروئک مناسب است؟

سن مناسب برای استفاده از روروئک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 6 میانگین: 4.8]

نوزاد در سال اول زندگی رشد سریعی دارد و مهارت‌هایی از جمله سینه خیز رفتن, چهار دست و پا رفتن، نشستن و .. را نیز به سرعت فرا می‌گیرد. هر یک از این مهارت‌ها جز مراحل رشد کودک است که به طور طبیعی و در زمان مناسب هر کودکی آنها را یاد می‌گیرد. کودکان معمولا از 7 تا 12 ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. روروئک وسیله‌ای است که به راه رفتن کودک می‌تواند کمک کند. اگر قصد تهیه این وسیله را دارید این سوال پیش می‌آید که چه سنی برای استفاده از روروئک مناسب است؟ آیا باید روروئک کودک را قبل از راه افتادن بچه تهیه کنید یا بعد از راه رفتن کودک؟

نشانه‌های آمادگی کودک برای به راه افتادن


به راه افتادن کودک همراه با نشانه‌هایی می‌باشد. غلت خوردن و سینه خیز رفتن از اولین مهارت‌های حرکتی نوزاد است. ابتدا کودک در جای خودش غلت می‌خورد که این لحظه برای والدین نیز بسیار شیرین است. بعد از این مرحله کودک قادر خواهد بود به تدریج سرش را بالا نگه دارد و ماهیچه‌های گردن کودک تقویت می‌شود. بعد از اینکه کودک توانست سرش را بالا نگه دارد می‌تواند به کمک دستهایش سینه خیز برود با سینه خیز رفتن عضلات دست کودک نیز تقویت می‌شوند. ولی هنوز پاهای کودک ضعیف هستند.

با تقویت پاهای کودک و همچنین توانایی او بر کنترل پاهایش، کودک قادر به چهار دست و پا رفتن می‌شود. در این مرحله کودک توانایی استفاده از دستها و پاهایش را به طور همزمان دارد. در واقع دامنه حرکت کودک بیشتر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند در فضای اطراف خود حرکت کند. بنابراین سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن کودک، حس کنجکاوی و تجسس او در فضای پیرامونش را آسان می‌کند.

بعد از این مرحله کودک می‌تواند کم‌کم بایستد و اولین قدمهایش را بردارد. هر کدام از این مراحل تا زمانی که کودک به راه افتد، در کودکان مختلف ممکن است در زمان‌های متفاوتی نیز انجام شود. حالا در اینجا می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که چه سنی برای استفاده از روروئک مناسب است؟

چه سنی برای استفاده از روروئک مناسب است؟
چه سنی برای استفاده از روروئک مناسب است؟

خب اگه کودک عزیز و دلبندتون توی سنی هست که باید براش به فکر تهیه روروئک باشید بهتره قبل از اینکه نکات رو ببینید چندتا از محصولات پیشنهادی ما رو هم ببینید 🙂

 

استفاده از روروئک از چه سنی برای کودک مناسب است؟


همانطور که اشاره شد کودکان در سنین مختلفی مهارت‌های حرکتی از جمله راه رفتن را کسب می‌کنند. استفاده از رورورئک نیز با توجه به شروع قدم برداشتن با یکدیگر متفاوت است. زمانی می‌شود از روروئک برای بچه استفاده کرد که کودک علاوه بر توانایی بالا نگه داشتن سرش، قد کودک نیز به اندازه‌ای رسیده باشد که در هنگام نشستن درون روروئک، پاهایش به زمین برسد. همچنین کودک باید تشخیص بدهد هنگامی که در روروئک نشست بتواند پاهایش را هل دهد و روروئک را حرکت دهد.

در حالت کلی زمانی که کودک چهار دست و پا رفتن را یاد گرفت، وارد مرحله بعدی یعنی سعی کردن برای ایستادن می‌شود. از دیوار، مبل، تخت و .. برای ایستادن و حرکت کردن کمک می‌گیرد. در این مرحله می‌توانید از روروئک استفاده کنید. روروئک در این زمان به یادگیری راه رفتن کودک کمک می‌کند. همچنین می‌توانید حرکات کودک را در حین قدم برداشتن کنترل کنید و از زمین خوردن کودکان در هنگام راه رفتن جلوگیری کنید.

بنابراین روروئک از حدود 7 تا 18 ماهگی کودک قابل استفاده است. زمانی که کودک قادر به راه رفتن نباشد و در حال یادگیری و اولین قدم برداشتن باشد. همچنین توصیه می‌شود که قبل از این زمان از روروئک استفاده نشود. زیرا با توجه به توضیحاتی که در مقاله مزایا و معایب استفاده از روروئک قبلا گفتیم، اگر زودتر از حالت طبیعی و زمانی که کودک قادر نباشد بر روی پاهایش بایستد و یا توانایی نشستن نداشته باشد، استفاده از روروئک می‌تواند به کودک آسیب برساند. به عضلات کمر و پاهای کودک فشار وارد کند و حتی راه رفتن را به تاخیر بیندازد. همچنین برای کودکانی که توانایی راه رفتن را بدون کمک یافته‌اند نیز از روروئک نباید استفاده شود.

در فروشگاه سیسمونی نوزاد بدو نی نی، شما می‌توانید کالسکه نوزاد، روروئک کودک، صندلی غذای کودک، صندلی ماشین کودک و… را با کیفیت بالا به سادگی خریداری کنید. تمامی محصولات ما با بهترین کیفیت تهیه شده‌اند، تا راحتی و ایمنی کودکان شما را به حداکثر رسانند. با خرید از بدونی نی، شما می‌توانید با خاطری آسوده و مطمئن دوران پدری و مادری خود را سپری کنید.

سن استفاده از روروک کودک
سن استفاده از روروک کودک

نکات مهم در استفاده از روروئک کودک


روروئک وسیله‌ای است که معمولا کودک درون آن به صورت ایستاده قرار می‌گیرد. پس بهتر است کودک حداقل توانایی چهار دست و پا رفتن پیدا کرده باشد و کنترل لازم بر استفاده از پاهایش را نیز داشته باشد تا وقتی که کودک را در روروئک گذاشتید بتواند بر روی پاهایش بایستد.

فضایی که کودک در رورورئک می‌باشد یک شورتک کوچک است که ممکن است پاهای کودک را اذیت کند. یا به دلیل حالت کودک درون این وسیله که به صورت ایستاده است، کودک بعد از مدتی از ماندن درون آن خسته شود و بیقراری کند. بنابراین توصیه می‌شود حالات کودک را درون روروئک در نظر داشته باشید و در هنگام خسته شدن و با بیقراری او را خارج کنید.

رعایت نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی و آسیب دیدن کودک نیز بسیار مهم است. چون روروئک وسیله‌ای چرخدار است که نشستن بر روی آن برای کودک بسیار لذت‌بخش است. اما به دلیل آسانی جابه‌جایی آن، کودک می‌تواند با سرعت غیرطبیعی آن را حرکت دهد و خودش را به جاهای خطرناک مانند آشپزخانه، کنار شومینه و .. برساند و می‌تواند به کودک آسیب برسد. از این رو حتما در حضور خودتان کودک را در روروئک بگذارید.

در هنگام استفاده از روروئک، زمین باید عاری از هرگونه لوازم تیز و برنده و آشغال باشد. تا در هنگام حرکت کودک به پاهای کودک آسیب وارد نشود. کثیف بودن کف زمین و آشغال نیز می‌تواند در هنگام حرکت به چرخ‌های روروئک گیر کرده و حرکت را مختل کند.

سعی کنید از روروئک در فضای باز و وسیع‌تری استفاده کنید. تا در هنگام حرکت، روروئک بارها به مبل، میز و دیگر وسایل خانه برخورد نکند.

روروئک یکی از لوازمی است که والدین باید در خرید آن دقت بیشتری داشته باشند. مهم‌ترین مسئله در خرید روروئک حفظ ایمنی کودک می‌باشد. داشتن استحکام کافی و کیفیت بالا را نیز باید در نظر بگیرید. داشتن زیبایی و جذابیت را نیز مناسب با کودک در نظر بگیرید.

استفاده از روروئک از چه سنی برای کودک مناسب است؟
استفاده از روروئک از چه سنی برای کودک مناسب است؟

سوالات متداول


آیا می‌توان استفاده از روروئک برای کودکانی که توانایی ایستادن ندارند نیز مناسب است؟

اگر کودک هنوز توانایی ایستادن ندارد و بر گردن خود کنترل زیادی ندارد نیز می‌توانید از روروئک استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید روروئک را در یک گوشه اتاق یا جایی که خودتان هستید به حالت ثابت قرار دهید و کودک را در حضور خودتان درون آن قرار دهید. این وسیله در قسمت بالا دارای یک سینی بزرگ است و بر روی این سینی می‌توانید اسباب بازی‌های مورد علاقه کودک را بگذارید تا با آنها بازی کند و ساعتی را سرگرم باشد. همچنین خوراکی‌هایی که کودک دوست دارد را می‌توانید جلوی کودک بگذارید. در این حالت روروئک یک محلی برای بازی کودک می‌شود و شما نیز می‌توانید در این زمان کمی به کارهای خودتان بپردازید. قبل از خرید روروئک بهتر است مطلب ویژگی های یک روروئک خوب را مطالعه کنید و در استفاده از این وسیله موارد ایمنی را نیز رعایت کنید.

مدت زمان مناسب برای استفاده روزانه کودک از روروئک چقدر است؟

به توصیه متخصصان کودک بیشتر از سی دقیقه نباید درون روروئک باشد. مدت زمان بیشتر از این زمان باعث می‌شود کودک به روروئک عادت کند و یادگیری و راه رفتن کودک را به طور طبیعی تاخیر بیندازد. همچنین توصیه می‌شود در طول شبانه‌روز بیشتر از سه بار از روروئک استفاده نکنید.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *