چکار کنیم خواب عمیق نوزاد شود؟ نکاتی برای راحت خوابیدن کودک

خواب عمیق نوزاد
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 22 میانگین: 4.9]

بعد از تولد نوزاد، یکی از دغدغه‌های مادر، خوابیدن او است. با وجود اینکه وظایف شبانه‌روز مادر بعد از زایمان، او را بسیار خسته می‌کند، اما برای اینکه مادر بتواند انرژی لازم برای مراقبت از فرزند خود داشته باشد، باید خواب کافی و مناسب داشته باشد. خوابیدن مادر حداقل تا دو سال به میزان خواب عمیق کودک بستگی دارد و تا فرزندش به خواب عمیق نرود، مادر هم نمی‌تواند بخوابد. حتی بعد از خواباندن کودک نیز، چون خوابش عمیق نیست یا میزان خواب کودک کم است، احتمال اینکه زود بیدار شود، وجود دارد.

بنابراین ممکن است این سوال را بپرسید که چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟ خواب عمیق نوزاد می‌تواند یکی از کارهای مشکل برای والدین باشد. البته لازم به ذکر است خواباندن بچه در ماه‌های مختلف و اینکه نوزاد تا چه حد تفاوت روز و شب را متوجه می‌شود نیز، متفاوت می‌شود. ولی باز هم با رعایت نکاتی می‌توان به عمیق شدن خواب نوزاد کمک کرد.

تفاوت خواب طولانی با خواب کوتاه نوزاد


اولین نکته برای کمک به عمیق شدن خواب کودک این است که فرق بین چرت و خواب شبانه او را بدانید. نوزادان بسته به تشخیص شب و روز و رسیدن به الگوی خاص خوابیدن، مقداری از شبانه‌روز را در خواب به سر می‌برند. هر بچه با توجه به سنی که دارد یک مقدار از روز را چرت می‌زند و مقداری را هنگام شب به خواب عمیق می‌رود. آگاهی از میزان زمان خواب عمیق کودک اهمیت دارد. کم خوابیدن نوزاد باعث کلافگی مادر و خودش می‌شود. از طرفی زیاد خوابیدن او نیز خوب نیست و مادر باید بتواند ساعات خواب و بیداری نوزاد را تشخیص بدهد تا بتواند یک برنامه معین برای خواب فرزندش تنظیم کند.

خواباندن بچه
خواباندن بچه

———————————————————————————————————————

پیشنهاد ویژه

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، داشتن یک نینی لای لای نیز میتواند برای شما پیشنهادی عالی باشد. نی نی لای لای ها هم سبک هستند و هم کودک در آن احساس آرامش دارد. در ادامه پرفروشترین نی نی لای لای های خود را برایتان میگذارم حتما به این محصولات سری بزنید 🙂

 

 

———————————————————————————————————————

راهکارهایی برای کمک به خواب عمیق نوزاد


برای عمیق شدن خواب نوزاد ابتدا باید دمای محیط را در نظر داشته باشید. دمای اتاق بچه برای اینکه بتواند بخوابد، نه باید خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای خواب عمیق نوزاد باید انجام دهید این است که شکمش را قبل از خواب سیر کنید. سیر بودن نوزاد باعث خواب طولانی‌تر او می‌شود. همچنین محیط خانه را آرام نگه دارید تا سر و صدای خانه باعث بیدار شدن بچه، کلافگی و بهانه گرفتن او نشود.

دانستن اینکه نوزاد چه مقدار باید بخوابد؟

نوزادان پس از تولد، ساعت‌های زیادی را در شبانه‌روز می‌خوابند و میزان خواب بچه نیز یکی از سوالات مهم مادران است. به طور کلی خواباندن نوزاد به صبر و حوصله مادر نیاز دارد. زیرا با رشد کودک، میزان ساعت‌های خواب عمیق بچه کمتر می‌شود. اما کم‌کم با بزرگتر شدن نوزاد مقدار چرت روزانه او کم شده و خواب شبانه‌اش طولانی‌تر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای بهبود خواب عمیق بچه انجام دهید، تشخیص الگوی خواب نوزاد است. به منظور دستیابی به الگوی خواب مشخص برای نوزاد لازم است اقداماتی انجام دهید. زیرا نوزدان در ماه‌های مختلف به هر دو نوع خواب سبک و خواب عمیق طولانی احتیاج دارند. الگوی خواب کودک از قبل از تولد و در زمان بارداری شکل می‌گیرد. به این صورت که در اواخر بارداری مادر در یک ساعت مشخص بخوابد و ساعتی مشخصی از خواب بیدار شود. این الگو بر روی نوزاد نیز تاثیر دارد. به طوری که پس از تولد همان الگوی منظم مادر در خوابیدن را دنبال می‌کند و باعث می‌شود مادر پس از زایمان، نیازی به شربت تنظیم خواب و یا داروهای گیاهی برای خواب نوزاد نداشته باشند.

آشنایی با دلایل بد خوابیدن بچه

نوزادان مخصوصا در 4 ماه ابتدایی ممکن است دچار مشکلاتی باشند که باعث می‌شود سخت به خواب بروند و زود هم بیدار شوند. معمولا بچه‌ها در این سن دچار مشکلات گوارشی هستند که باعث کولیک نوزاد و یا نفخ نوزاد می‌شود و این موارد باعث می‌شود خواب آنها سبک شود. در این زمان مادر باید دقت بیشتری کند تا فرزندش در فواصل ساعت 12 شب تا 4 صبح که تاثیر زیادی در رشد نوزاد و ترشح هورمون‌ها دارد، حتما بخوابد.

استفاده از پستانک برای خواباندن نوزاد
استفاده از پستانک برای خواباندن نوزاد

رفع خواب سبک نوزاد

برای خواباندن بچه و کمک به خواب عمیق او از گهواره و یا تخت‌های تاب‌دار استفاده کنید. همانطور که از قدیم نوزاد را درون گهواره می‌خواباندند. انواع ننو و نی نی لای لای نیز همان کار گهواره‌های قدیم را می‌کند. تکان دادن بچه، در آرامش و خواب راحت نوزاد بسیار موثر است. برای کمتر شدن این چنین مشکلات می‌توانید از تشک سفت و یا تشک‌های زاویه‌دار و آنتی رفلاکس استفاده کنید. تاب نوزاد نیز به آرامش و خواب بچه کمک می‌کند.

لالایی نیز در برطرف کردن خواب سبک بچه کمک می‌کند. لالایی را می‌توانید از دوران جنینی و سپس بعد از تولد شروع کنید تا نوزاد با صدا و آهنگ شما آشنا باشد و با شنیدن آن به آرامش برسد تا خواب راحتی داشته باشد.

مکیدن و شیر خوردن نیز در هنگام خواب به نوزاد آرامش زیادی می‌دهد. بنابراین خوابیدن بچه در هنگام شیر خوردن نیز به خواب عمیق نوزاد کمک می‌کند. همچنین علاوه بر این می‌توانید از پستانک نیز استفاده کنید تا با مکیدن آن، فرزندتان آرام شود و بخوابد.

فروشگاه آنلاین سیسمونی بدو نی نی، فروشگاهی معتبر برای تمام نیازهای لوازم کودک شما! ما مجموعه کاملی از تمام محصولات باکیفیت را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری برای شما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالای خواب مناسب و باکیفیت برای کودک خود هستید، روی کمک ما حساب کنید. انواع کالای خواب نوزاد ما شامل: تخت و گهواره، نی نی لای لای، ست روتختی و… با در نظر گرفتن راحتی کودک شما طراحی و تهیه شده‌اند.

سوالات متداول


چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟

خواب نوزاد یکی از مهمترین عواملی است که برای رشد طبیعی و سالم کودک لازم است. اگر نوزاد شما مشکل در خواب دارد یا نمی‌تواند عمیق و مطمئن بخوابد، این راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • توجه به زمان خواب: توصیه می‌شود که نوزاد شما هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار باید خوابیده باشد. برای ترغیب کودک به خوابیدن، سعی کنید به صورت منظم و در همان زمان مشخص، فرزندتان را به خواب ببرید.
  • مناسب ساختن محیط خواب: ایجاد محیطی مناسب برای خوابیدن نوزاد شما، باعث می‌شود تا کودک بهتر و آرام تر بخوابد. این محیط می‌تواند شامل مواردی مانند صدای آرام ملایم، نور کمتر، دمای مناسب اتاق و داشتن یک تخت‌خواب راحت باشد.
  • تحریک لرزشی: روش‌هایی مانند نواختن با لرزش سبک نوزاد بر روی پشتش، به نوزاد کمک می‌کند تا به خواب برود.
  • استفاده از سبدهای التیام‌بخش: استفاده از سبدهای التیام‌بخش برای کودکان، کمک می‌کند تا نوزاد با داشتن فضا و سطح تماس مناسب با تخت‌خواب، خواب عمیق و آرام‌تری داشته باشد.
  • آرام کردن خود و نوزاد: آرام کردن خود و نوزاد می‌تواند به کودک کمک کند تا به خواب عمیق و طولانی‌تر برود. برای آرام کردن دل و ذهن، می‌توانید از روش‌هایی مانند ماساژ، آویشن، نواختن موسیقی آرام‌بخش و شنیدن صدای خاموش کمک بگیرید.

در کل، توجه به زمان مناسب خوابیدن، ایجاد محیط صحیح برای خواب، استفاده از ابزار التیام‌بخش و آرام کردن شما و نوزاد، می‌تواند به کودک کمک کند تا به یک خواب عمیق و راحت دست یابد و رو به رشد و سالم شدن بگذارد.

از کجا بفهمیم بچه به خواب نیاز دارد؟

اگر نوزاد خمیازه کشید و یا پلک‌هایش را بر روی هم می‌آورد، نشان دهنده این است که زمان خوابش نزدیک است. بیقراری کردن، مالدین چشم‌ها و گاهی گریه کردن نشان می‌دهد که نوزاد به خواب احتیاج دارد. با مشاهده این علائم، بچه را به تخت و یا گهواره یا به محل خوابش منتقل کنید تا بخوابد. شک نکنید در این شرایط اگر مشکل دیگری نداشته باشد، شاهد خواب عمیق کودک خود خواهید بود.

خوابیدن کودک در تخت خود
خوابیدن کودک در تخت خود

چگونه نوزاد را برای خواب آماده کنیم؟

مادر می‌تواند با دیدن علائم خواب آلودگی، او را برای خوابیدن آماده کند. اینکه نوزاد در حال بازی کردن باشد و بازی او را قطع کنید تا او را بخوابانید، روش مناسبی نمی‌باشد. بهتر است قبل از خواب، نور محیط را کم کنید و پرده‌ها را بکشید. یا خواندن لالایی و موسیقی ملایمی برای عمیق شدن خواب نوزاد آماده کنید تا راحت بخوابد.

همچنین اگر تمام نیازهای بچه قبل از خواب برطرف شود، مطمئنا خواب عمیق‌تر و راحت‌تری خواهد داشت. قبل از خوابیدن بچه، پوشکش را تعویض کنید. همچنین با دانستن زمان خواب کودک، سعی کنید قبل از خوابیدن بچه به او شیر دهید تا کاملا سیر شود و به خاطر گرسنگی از خواب بیدار نشود.

آیا محل خوابیدن بر خواب سنگین نوزاد تاثیر دارد؟

بله. سعی کنید با توجه به ساعت‌های خواب کودک دلبندتان در آن ساعات در منزل باشید و کودک عادت کند که فقط در جای مخصوص خودش به خواب برود. مخصوصا در طول روز و هنگام چرت زدن، نگذارید فرزندتان درون کالسکه نوزاد و یا صندلی ماشین، ساعت‌های طولانی بخوابد.

برای کمک به خواب عمیق نوزاد و برای جلوگیری از اینکه زود بیدار نشود، بهتر است محیط را ساکت و آرام نگه دارید. همچنین بهتر است کودک را در ماه‌های ابتدایی، در گهواره و یا تخت کنار مادر بخوابانید. گاهی نیز می‌توانید نوزاد را قنداق کنید تا راحت‌تر بخوابد. توجه کنید که فرزند خود را در هر سنی در هنگام خواب به پشت بخوابانید.

دمای اتاق بچه بهتر است چند درجه باشد؟

دمای مناسب اتاق برای خواب راحت کودک بسیار مهم است و برای اتاق نوزاد در تابستان و زمستان 20 تا 22 درجه سانتیگراد می‌باشد. اگر دمای اتاق خیلی سرد باشد باعث می‌شود کودک از خواب بیدار شود. اگر دمای اتاق خیلی گرم باشد می‌تواند باعث سندروم ناگهانی مرگ بچه در خواب شود. بنابراین بهتر است برای کمک به خواب عمیق کودک، دمای اتاق را چک کنید.

خواب راحت کودک
خواب راحت کودک

آیا برای کنترل چرت روزانه کودک راهکاری وجود دارد؟

اگر مقدار خواب عمیق نوزاد کم بود و زود بیدار شد، شما می‌توانید بعد از بیدار شدنش و برای اینکه بیشتر بخوابد، لالایی بخوانید و او را به آرامی تکان دهید تا دوباره بخوابد و خوابش تکمیل شود.

بعضی از مادران فکر می‌کنند اگر بچه در طول روز نخوابد، شب خواب عمیق‌تری خواهد داشت که این درست نیست. زیرا اگر او به اندازه کافی در طول روز نخوابد باعث می‌شود احساس کلافگی و خستگی کند و حتی اصلا نمی‌تواند در هنگام شب بخوابد. بنابراین باید توجه داشته باشید که نوزاد برای رشد بهتر هم به چرت و هم به خواب شب احتیاج دارد.

می‌توانید برای اینکه خواب بچه مخصوصا در شب عمیق شود، او را در طول روز به فعالیت وا دارید. با فرزندتان بازی کنید، با او حرف بزنید و در جهات مختلف او را بغل کنید تا محیط را در حالت‌های متفاوت ببیند. هرگونه سرگرمی و فعالیتی که باعث مصرف انرژی و خستگی او شود، به خواب راحت‌تر نوزاد در شب کمک می‌کند.

حالا که می‌دانیم که برای عمیق شدن خواب نوزاد چکار کنیم، می‌توانید این نکات را بر روی فرزند خود امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک بیشتر بر روی او تاثیر می‌گذارد و به خوابیدن راحت‌تر نوزاد کمک می‌کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *