آمادگی مادر قبل از بارداری

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

قبل از اقدام به بارداری یک سری آمادگی‌ها و نکات مهمی برای وا‌‌‌لدین وجود دارد. پدر و مادر با آگاهی کامل می‌توانند شرایط یک بارداری سالم برای مادر را فراهم کنند. آمادگی مادر قبل از بارداری یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اقدامات قبل از بارداری، آمادگی از نظر جسمی و روانی و … را شامل می‌شود.

اقدامات قبل از بارداری


برخی از اقداماتی که پیش از بارداری (خود مراقبتی پیش از بارداری) باید انجام شود شامل موارد زیر است:

آمادگی روانی (خود مراقبتی پیش از بارداری)

آمادگی از نظر روحی و روانی قبل از بارداری یکی از مسائل بسیار مهم است. قبل از تصمیم‌گیری در مورد بارداری باید آگاهانه تمام مسئولیت‌های بعد از بچه‌دار شدن را پذیرفت. شرایط زندگی و خانواده و محل زندگی از نکاتی است که باید قبل از بارداری مشخص شود. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از عوامل استرس‌زا و غیر‌ضروری اجتناب کنید. از اقدامات قبل از بارداری می‌تواند شروع ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن باشد.

مراجعه به پزشک

از اولین اقدامات خود مراقبتی پیش از بارداری مراجعه به پزشک است. مشورت با یک متخصص زنان و‌‌ زایمان وضعیت سلامت جسم مادر را مشخص می‌کند. داروهایی که مادر مصرف می‌کند باید با پزشک در میان گذاشته شود. در مورد مصرف مکمل‌ها و داروهای جایگزین و بیماری‌های موروثی باید با پزشک مشورت شود. مشاوره ژنتیک را قبل از بارداری فراموش نکنید. برای اطمینان از سلامت جنین آزمایش ژنتیک را انجام دهید.

با مراجعه به دندانپزشک از سلامت دندان‌هایتان مطمئن شوید. در صورت داشتن پوسیدگی حتما دندان را ترمیم کنید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند مادر را مستعد بیماری‌های لثه کند. بیماری‌های مربوط به لثه می‌تواند باعث کاهش وزن جنین و زایمان زودرس شود.

مراجعه به پزشک قبل از بارداری
مراجعه به پزشک قبل از بارداری

آمادگی جسمانی در اقدامات قبل از بارداری

آمادگی جسمانی و داشتن وزن مناسب از اقداماتی است که قبل از بارداری به مادر کمک می‌کند تا دوران بارداری خود را به خوبی سپری کند. ورزش سبک  قبل از بارداری افزایش لقاح را به دنبال دارد. داشتن اضافه وزن برای مادر احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد و دوران بارداری را مشکل می‌کند.

از ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی شروع کنید و کم‌کم آن را زیاد کنید. برای انعطاف بدن ورزش‌های کششی و یوگا را انجام دهید. سلامت مادر ارتباط مستقیم با سلامت جنین دارد. ورزش روزانه باید جز برنامه‌هایتان باشد. ورزش‌های سبک را بعد از بارداری ادامه دهید. وزش کردن استرس مادر را در این دوران کاهش می‌دهد.

مصرف فولیک اسید و ویتامین‌ها پیش از بارداری

یکی از کارهای مهم در خود مراقبتی پیش از بارداری، داشتن تغذیه مناسب است. همچنین مصرف بعضی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز ضروری است. فولیک اسید را یک ماه قبل از بارداری آغاز کنید و در طول دوران بارداری نیز باید ادامه پیدا کند. مصرف منظم انواع مکمل‌های اسید فولیک قبل از بارداری و در سه ماه اول، ابتلای جنین را به نواقص مادرزادی کاهش می‌دهد. همچنین انواع مولتی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب مفید از جمله امگا3 را نیز زیر نظر پزشک مصرف نمایید.

زمان تخمک گذاری (خود مراقبتی پیش از بارداری)

یکی از اقدامات قبل از بارداری تعیین زمان تخمک‌گذاری است. در زمان تخمک‌گذاری یک یا چند تخمک جدا می‌شود و بهترین زمان برای لقاح است. قبل از تصمیم به بارداری باید بتوانید زمان تخمک‌گذاری خویش را پیدا کنید. برای مشخص کردن زمان تخمک‌گذاری می‌توانید از کیت‌های مخصوص استفاده کنید.

بدن زنان در هنگام تخمک‌گذاری تغییرات فیزیکی و هورمونی را تجربه می‌کند و باعث تشخیص این زمان می‌شود. با تشخیص زمان تخمک گذاری دو روز قبل و یک روز بعد از آن احتمال لقاح زیاد است.

پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

یکی از مهم‌ترین اقدامات خود مراقبتی پیش از بارداری ترک عادت‌های نامناسب و غلط است. اگر سیگار می‌کشید و یا مواد مخدر دیگری مصرف می‌کنید، قبل از اقدام به بارداری باید آن را ترک کنید. مصرف دخانیات در زمان بارداری می‌تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس و … شود. همچنین در رشد جنین نیز اختلال به وجود می‌آورد و باعث تولد نوزاد با وزن کمتر می‌شود.

نوشین الکل را نیز باید کنار بگذارید. الکل حتی به مقدار کم می‌تواند بر روی جنین اثرات مخربی بگذارد. بنابراین برای داشتن بارداری و به دنیا آوردن نوزاد سالم، عادت‌های بد و ناسالم را کنار بگذارید.

خرید لوازم مورد نیاز نوزاد

یکی دیگر از کارهایی که پدران و مادران انجام می‌دهند، تهیه لوازم مورد نیاز مادر و نوزاد است. این اقدامات در حالت کلی خرید سیسمونی کودک است که یک از لذت بخش‌ترین اقدامات قبل از بارداری است.

بدو نی نی یک فروشگاه آنلاین برای خرید لوازم سیسمونی نوزاد است که با بهره‌گیری از تخصص خود در زمینه لوازم کودک، به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید لوازم مورد نیاز نوزادان شناخته شده است. از جمله محصولات مهم شرکت می‌توان به کالسکه نوزاد، روروک کودک و نوزاد، صندلی غذای کودک اشاره کرد.

خرید لوازم مورد نیاز نوزاد
خرید لوازم مورد نیاز نوزاد

آمادگی مادر قبل از بارداری


  • داشتن آمادگی روانی و آماده بودن از هر لحاظ
  • آمادگی جسمانی و انجام ورزش‌های مناسب برای داشتن دوران بارداری سالم
  • مراجعه به پزشک و تحت نظر بودن و اطمینان از سلامتی مادر
  • آگاهی از زمان تخمک گذاری
  • کم کردن استرس و اضطراب برای والدین مخصوصا مادر

سوالات متداول


قبل از بارداری چه اقداماتی باید انجام شود؟

از جمله اقداماتی که قبل از بارداری باید انجام شود:

  • داشتن آمادگی روانی و آماده‌بودن از هر لحاظ
  • آمادگی جسمانی و انجام ورزش‌های مناسب برای داشتن دوران بارداری سالم
  • مراجعه به پزشک و تحت نظر بودن و اطمینان از سلامتی مادر
  • آگاهی از زمان تخمک‌گذاری
  • کم کردن استرس و اضطراب برای والدین مخصوصا مادر

آیا مصرف دخانیات در زمان بارداری برای جنین مضر است؟

مصرف دخانیات در زمان بارداری می‌تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس و … شود. همچنین در رشد جنین نیز اختلال به وجود می‌آورد و باعث تولد نوزاد با وزن کمتر می‌شود.

مصرف اسید فولیک از چه زمانی باید آغاز شود؟

اسید فولیک در رژیم غذایی قبل از بارداری باید آغاز شود و بعد از آن هم ادامه یابد. مصرف فولیک اسید به سلامت سیستم عصبی جنین و کاهش خطر نقایص مادرزادی و نخاع ( نقص لوله عصبی ) کمک بسیار زیادی می‌کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *