انقباضات رحمی در بارداری چگونه است؟

انقباضات رحمی در بارداری
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

انقباضات رحمی در زنان به معنای منقبض شدن ماهیچه صاف رحم می‌باشد. این انقباضات در مواقع مختلفی انجام می‌شود. در دوران قاعدگی رحم دچار انقباض می‌شود. انقباضات رحم در دوران بارداری منجر به زایمان می‌شود. یکی از علائم مهم برای زایمان انقباضات رحمی می‌باشد. البته شروع زایمان و نزدیکی به زمان آن علائم مختلفی دارد. هر نوع انقباضی هم نشان دهنده رسیدن زمان زایمان نمی‌باشد. در دوران بارداری انقباضات دیگری به اسم انقباضات کاذب یا براکستون هیکس نیز وجود دارند که نشانه زایمان نیستند. در اینجا شما را یا انقباضات زایمان و براکستون و تفاوت‌های آن آشنا می‌کنیم تا با شناخت درست این علائم بتوانید زمان زایمان را به موقع نشخیص دهید و یا از زایمان زودرس جلوگیری کنید.

انقباضات رحمی در زایمان چگونه است؟


با نزدیک شدن زمان زایمان، بدن مادر شروع به ترشح هورمون اکسی توسین می‌کند و فرآیند زایمان شروع می‌شود. ترشح این هورمون باعث تحریک رحم و باز شدن دهانه رحم می‌شود. این انقباضات و فشار بر روی دهانه رحم با درد همراه هستند که به آن درد زایمان می‌گویند. این انقباضات به بیرون آمدن نوزاد از رحم مادر کمک می‌کند و همچنین به قسمت بالای رحم فشار وارد می‌کند و نوزاد را به قسمت پایین رحم منتقل و با باز شدن دهانه رحم نوزاد متولد می‌شود.

در مواردی هم برای تشدید این انقباضات این هورمون را به مادر تزریق می‌کنند که به آن آمپول فشار نیز می‌گویند. انقباضات ماهیچه‌های رحم باعث ایجاد درد می‌شود. این دردها ممکن است از کمر شروع شود و به زیر شکم برسد. یا از بالای شکم شروع شوند و به زیر لگن برسند و این دردها و انقباضات حرکات موج مانند دارند. انقباضات اولیه گاهی اوقات ممکن همراه با علائم دیگری مانند اسهال نیز به همراه باشد.

چه زمانی دردها در زایمان شروع می شوند؟


زمان شروع انقباضات برای خانم‌ها ممکن است تفاوت داشته باشد. زمان زایمان به طور طبیعی هفته 37 بارداری است ولی ممکن است تا پایان هفته 41 بارداری نیز انجام شود. شروع دردهای بارداری در زنان مختلف متفاوت است. دردهای انتهای بارداری همان انقباضات رحمی هستند که برای زایمان ایجاد می‌شوند. در دو هفته آخر بارداری، در صورت داشتن درد باید به بیمارستان مراجعه کنید. برای این منظور باید از زمان تقریبی زایمان خود آگاه باشید تا دردهای واقی زایمان و دردهای کاذب را بتوانید تشخیص دهید.

برای تشخیص زمان تقریبی زایمان، پزشک با انجام سونوگرافی در اوایل بارداری و تاریخ آخرین قاعدگی سن بارداری شما را تشخیص می‌دهد و زمان زایمان را برایتان مشخص می‌کند. بعد از فهمیدن تاریخ زایمان از دو هفته قبل از آن منتظر دردها و انقباضات باشید.

مادر ممکن در سه ماهه آخر بارداری انقباضات رحمی را حس کند. ولی این انقباضات معمولا بدون درد هستند و متناوب و ادامه‌دار نیستند. این انقباضات مانند انقباضات قاعدگی با گرفتگی و آزاد شدن ماهیچه‌ها همراه است. هر چه به زمان زایمان نزدیک شوید این انقباضات مدت زمان بیشتری طول می‌کشند و به صورت متناوب و ادامه‌دار می‌شود.

توجه داشته باشید اگر انقباضات دردناک و پشت سر هم داشتید و قبل از هفته 37 بارداری هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. با مراجعه به موقع به بیمارستان در بعضی از موارد شاید بتوان از زایمان زودرس جلوگیری کرد.

زمانی شروع درد در زایمان
زمان شروع درد در زایمان

انقباضات کاذب یا براکستون هیکس چیست؟


انقباضات کاذب همانطور که از نامش پیداست انقباضاتی هستند که به مادر این حس را القا می‌کنند که زمان زایمان نزدیک است ولی این گونه نیست. این انقباضات معمولا با درد همراه نیستند، ولی هر چه به زمان زایمان نزدیک باشند ممکن است دردناک نیز باشند و به قسمت جلوی شکم و لگن فشار وارد می‌شود ولی بعد از انقباضات دهانه رحم تغییری نمی‌کند و باز نمی‌شود. این انقباضات با گذشت زمان تکرار نمی‌شوند و معمولا ضعیف هستند و یا بر شدت آنها افزوده نمی‌شوند. اگر هم شدت داشته باشند با مرور زمان از شدت آنها کاسته می‌شود. این انقباضات معمولا به این صورت است که احساس می‌کنید رحم سفت می‌شود و بعد از چند ثانیه به حالت قبل باز می‌گردد.

انقباضات رحمی
انقباضات رحمی

انقباضات براکستون معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتند

  • زمانی که خیلی خسته شوید.
  • زمانیکه بدن دچار کم آبی شود.
  • هنگامی که مدت زمان زیادی روی پاهای خود بایستید.
  • زمانیکه مثانه پر باشد به رحم فشار وارد می کند.

اگر انقباضات کاذب شما را اذیت می‌کند با انجام کارهایی می‌توانید شدت آن را کاهش دهید از جمله:

  • آب فراوان بنوشید.
  • اگر مثانه‌تان پر است آن را خالی کنید.
  • در حالت ایستاده یا نشسته هستید، می‌توانید تغییر وضعیت بدهید.
  • اگر احساس خستگی می‌کنید حتما استراحت کنید.
  • دوش آب گرم نیز شدت این انقباضات را کاهش می‌دهد.
  • ماساژ نیز می‌تواند شدت آن را کاهش دهد.

انقباضات زمان زایمان


انقباضات واقعی رحم در هفته‌های پایانی بارداری اتفاق می‌افتند. این انقباضات دارای ویژگی‌هایی هستند گه آنها را از انقباضات کاذب قابل تشخیص می‌کند. درد زمان زایمان با فشار به کمر یا شکم شروع می‌شود و با گذشت زمان احساس درد بیشتر می‌شود.

در  مراحل اولیه شروع درد انقباضات رحم باعث باز و نازک شدن شدن دهانه رحم می‌شود و هر انقباض 30 تا 45 ثانیه طول می‌کشد. زمانیکه سرعت باز شدن دهانه رحم افزایش پیدا کند مدت زمان هر انقباض نیز افزایش پیدا می‌کند و به مدت 40 تا 60 ثانیه نیز می‌رسد و با دو دقیقه فاصله دوباره انقباض 60 ثانیه‌ای انجام می‌شود. در پایان برای به دنیا آمدن نوزاد شدت انقباضات به شدت افزایش پیدا می‌کند و هر انقباض 60 تا 90 ثانیه طول می‌کشد و نوزاد از دهانه رحم خارج می‌شود. بعد از به دنیا آمدن نوزاد دردها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

رمانی که این علائم را مشاهده کردید دیگر زمان زایمان شما فرا رسیده است و سریعا خود را به بیمارستان برسانید:

  • انقباضات رحمی به طور منظم تکرار شود.
  • فاصله بین انقباضات به تدریج کمتر شود.
  • شدت درد و انقباضات بیشتر شود.
  • احساس فشار زیاد به شکم و کمر به وجود می آید.
  • ترشحات واژن ممکن است همراه با لکه خون صورتی رنگ باشد.
  • کیسه آب پاره شود.
  • اسهال و دردهای روده ای در شکم در هنگام انقباضات به وجود آید.
انقباضات زمان زایمان
انقباضات زمان زایمان

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون روش های خانگی سقط جنین و تعیین جنسیت جنین را مطالعه نمایید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. فروشگاه ما از کارشناسان زبده‌ای برخوردار می‌باشد که به شما در خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین راهنمایی می‌کنند و از طرف دیگر مقالات معتبری در این سایت وجود دارد که به شما در فرزندپروری و بارداری کمک شایانی می‌نماید.

سوالات متداول


انقباضات رحمی در زنان باردار چیست؟

انقباضات رحمی به معنای منقبض شدن ماهیچه صاف رحم می‌باشد که در دوران بارداری منجر به زایمان می‌شود.

زمان زایمان به طور طبیعی در چه موقعی است؟

زمان زایمان به طور طبیعی هفته 37 بارداری است ولی ممکن است تا پایان هفته 41 بارداری نیز انجام شود. دردهای انتهای بارداری همان انقباضات رحمی هستند که برای زایمان ایجاد می‌شوند.

انقباضات کاذب یا براکستون هیکس چیست؟

انقباضات کاذب به مادر این حس را القا می‌کنند که زمان زایمان نزدیک است ولی این گونه نیست. این انقباضات معمولا با درد همراه نیستند و به دلایلی همچون موراد زیر اتفاق می‌افتد.

  • زمانی که خیلی خسته شوید.
  • زمانیکه بدن دچار کم آبی شود.
  • هنگامی که مدت زمان زیادی روی پاهای خود بایستید.
  • زمانیکه مثانه پر باشد به رحم فشار وارد می کند.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *