انواع روشهای زایمان سزارین

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

انواع روش‌های زایمان برای مادر به دو روش طبیعی و سزارین انجام می‌شود که بنا به شرایط مادر و نوزاد روش مورد نظر باید انتخاب شود. در صورت نبود شرایط لازم برای زایمان طبیعی مادر، زایمان سزارین برای مادر انجام می‌شود. زایمان سزارین به چند روش انجام می‌شود. در اینجا به انواع روش‌های زایمان سزارین می‌پردازیم.

انواع روش های زایمان سزارین


  •  بیهوشی کامل مادر یا همان اورجینال
  •  بیهوشی ناحیه‌ای یا نخاعی

مادرانی که نتوانند از بیهوشی ناحیه‌ای برایشان استفاده کنند، بیهوشی عمومی برای بدنیا آوردن نوزاد برایشان انجام می‌شود. مادر چند ساعت قبل از بیهوشی کامل زایمان سزارین از خوردن و آشامیدن باید خودداری کند. در صورت داشتن بیماری خاص و یا مصرف داروهای خاص باید با متخصص بیهوشی در میان گذاشته شود.

بیهوشی کامل یا اورجینال

در این روش مادر به طور کامل بیهوش می‌شود و در مراحل عمل و  به دنیا آمدن نوزاد قرار نمی‌گیرد. هیچ دردی توسط مادر در زایمان سزارین احساس نمی‌شود. به این منظور از داروهای مختلفی استفاده می‌شود. این داروها بشکل گاز استنشاقی به وسیله ماسک یا به وسیله لوله راه هوایی و یا به صورت وریدی به مادر تزریق می‌شود.

انواع روش های زایمان سزارین
انواع روش های زایمان سزارین

مکانیزم داروهای بیهوشی کامل در زایمان سزارین

داروهای بیهوشی وارد خون می‌شوند و از طریق خون به تمام بافت‌های بدن از جمله مغز می‌رسند. فعالیت‌های تمام اجزای بدن به طور موقت قطع می‌شود. در این صورت برای تنفس مادر باید از لوله‌های تنفسی استفاده شود.

ابتدا با یک سرم بدست مادر کم کم مواد خواب آور وارد بدن می‌شود تا به خواب رود و بیهوشی کامل انجام شود. در طول عمل زایمان سزارین متخصص بیهوشی ضربان قلب و فشار خون و تنفس مادر را کنترل می‌کنند.

برای بیهوشی کامل داروهای بسیار متفاوت و فراوانی در دنیا عرضه می‌شود و عوارض آن هم بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. ولی با این حال بیهوشی کامل در کشورهای توسعه یافته به دلیل تاثیر و ضرر داروها بر سلامتی مادر و نوزاد زیاد استقبال نمی‌شود. از عوارض بیهوشی کامل زایمان سزارین هوشیار نبودن مادر در هنگام تولد نوزاد است. تهوع و استفراغ یکی دیگر از عوارض بیهوشی می‌باشد.

بیهوشی نخاعی یا ناحیه ای

در این روش زایمان سزارین مادر بصورت ناحیه ای بی حس می‌شود و در هنگام تولد نوزاد هوشیار است. این روش بی‌حسی عوارض ناشی از بیهوشی کامل مانند تهوع و استفراغ را هم کمتر دارد. در این روش بی‌حسی با تزریق کنار طناب نخاعی بی حسی صورت می‌پذیرد. به این ترتیب با بی‌حس شدن نیمه تحتانی بدن عمل سزارین انجام می‌شود.

این روش بی حسی نخاعی زایمان سزارین نیز با توجه به چگونگی تزریق به نخاع به دو حالت اپیدورال و اسپینال انجام می‌شود. در روش اپیدورال دقیقا در پشت و کمر مادر تزریق انجام می‌شود و وارد مایع نخاعی نمی‌شود. در روش اسپینال سوزن دقیقا وارد مایع نخاعی می‌شود و بی‌حسی در این روش نسبت به اپیدورال سریع‌تر انجام می‌شود. از عوارض بیهوشی اپیدورال زایمان سزارین سردرد مادر می‌باشد که ممکن است تا 10 روز ادامه داشته باشد.

لرز یکی دیگر از عوارض آن لرز است که با گرم نگه داشتن مادر کمک بسیاری به وی می‌کند. کاهش فشار خون هم می‌تواند بعد از عمل به وجود آید. بی‌حسی پاها و استفراغ هم از عوارض دیگر برای مادر است.

بیهوشی نخاعی یا ناحیه ای
بیهوشی نخاعی یا ناحیه ای

انواع برش های رحم برای عمل سزارین

در عمل زایمان سزارین پزشک یک برش بر روی شکم انجام می‌دهد. این برش به دو صورت عمودی و افقی انجام می‌شود. در برش عرضی به اندازه 10 سانتی‌متر بر روی قسمت استخوان عانه (پوبیس) انجام می‌شود. این برش از زیر ناف شروع می‌شود و هرچه به بیکینی نزدیک باشد در زیبایی تاثیر بیشتر دارد. درد کمتر و مراحل خوب شدن و تعداد بخیه کمتر از مزایای برش عرضی است.

برش عمودی همان برش کلاسیک است که در گذشته بسیار رواج داشته است. در این روش بطور عمودی برش داده می‌شود. برش در خط میانی احتمال کمترین خونریزی و آسیب رساندن به بافت‌ها را دارد. از مزایای این روش دسترسی راحت‌تر به داخل شکم و لگن است. ولی جوش خوردن بخیه‌ها دیرتر انجام می‌شود و امکان عفونت در جای بخیه‌ها برای مادر وجود دارد.

مراقبت های بعد از عمل سزارین


بعد از تمام شدن هر یک از انواع روش‌های زایمان سزارین، مراقبت‌های بعد از آن بسیار اهمیت دارد. درد مادر بعد از عمل باید کنترل شود و پزشک تا حد امکان آن را باید کاهش دهد. بعد از عمل معمولا مادر به ریکاوری منتقل می‌شود و اقدامات لازم برای کاهش درد انجام می‌شود. برای این منظور از داروهای بی‌دردی و مخدرها که بصورت خوراکی به مادر داده می‌شود یا به صورت وریدی و تزریقی برای مادر استفاده می‌شود تا مادر هوشیاری و سلامتیش را بدست آورد.

مراقبت بعد از سزارین
مراقبت بعد از سزارین

چه زمانی عمل سزارین انجام می‌شود؟


  • اگر زایمان قبلی شما به صورت سزارین انجام شده باشد، شاید نتوانید فرزندتان را با زایمان طبیعی به دنیا بیاورید.
  • مادرانی که در زایمان قبلی، دچار عفونت و جراحت شدند بهتر است زایمان سزارین انجام دهند.
  • اگر دچار فشار خون و یا دیابت هستید، زایمان سزارین مناسب‌تر است و زایمان ایمن‌تری را فراهم می‌کند.
  • اگر احتمال جفت شدن دهانه رحم وجود داشته باشد به توصیه پزشک عمل سزارین انجام می‌شود.
  • زایمان‌های چند قلویی و یا در زایمان‌هایی که نوزاد دارای جثه بزرگی است و یا در وضعیت نامناسب قرار داشته باشد، زایمان به روش سزارین انجام می‌شود.

عوارض و خطرات ناشی از زایمان سزارین


زایمان سزارین، عمل بسیار شایعی است. ولی این عمل هم مانند هر نوع عمل جراحی دیگر دارای عوارضی می‌باشد. از عوارضی که امکان دارد بعد از عمل به وجود بیاید عبارتند از:

  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • خونریزی شدید
  • امکان آسیب دیدن اندام‌هایی مانند مثانه، روده و …

همچنین سزارین می‌تواند به رحم نیز آسیب برساند و یا حتی باعث مشکل در بارداری‌های بعدی شود. بسیاری از مادران نیز هستند که بعد از عمل سزارین، می‌توانند زایمان طبیعی سالم و ایمنی را نیز داشته باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه زایمان می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی و مراقبت‌های بعد از زایمان سزارین را مطالعه نمایید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. در فروشگاه ما امکان خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین وجود دارد که کار را برای شما والدین عزیز بسیار راحت و لذت بخش کرده است. شما می‌توانید جهت خرید بهترین لوازم ریز و درشت برای فرزند دلبندتان از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول


انواع روش‌های زایمان سزارین چیست؟

  •  بیهوشی کامل مادر یا همان اورجینال
  •  بیهوشی ناحیه‌ای یا نخاعی

بعد از عمل سزارین چه مراقبت‌هایی باید انجام شود؟

  • درد مادر بعد از عمل باید کنترل شود و پزشک تا حد امکان آن را باید کاهش دهد.
  • بعد از عمل معمولا مادر به ریکاوری منتقل می‌شود و اقدامات لازم برای کاهش درد انجام می‌شود.
  • داروهای بی‌دردی و مخدرها به صورت خوراکی به مادر داده می‌شود تا درد مادر کاهش پیدا کند.

چه زمانی عمل سزارین انجام می‌شود؟

  • مادرانی که در زایمان قبلی، دچار عفونت و جراحت شدند بهتر است زایمان سزارین انجام دهند.
  • اگر دچار فشار خون و یا دیابت هستید، زایمان سزارین مناسب‌ است.
  • زایمان‌های چند قلویی و یا در زایمان‌هایی که نوزاد دارای جثه بزرگی است.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *