بهترین ساعت خواب برای کودکان چه زمانی است؟

بهترین ساعت خواب برای کودکان
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

مدت زمان خواب هر کودکی با دیگری متفاوت است. برخی از کودکان از همان ابتدا کم می‌خوابند و به اصطلاح کم‌خواب هستند. ولی این کم‌خوابی کودکان باعث ناراحتی برای کودک نمی‌شود، زیرا کودک تحت الگوی خاص خودش می‌خوابد و اصلا جای نگرانی نیست. بنابراین اگر ساعت خواب کودک شما کم است، او را وادار به خوابیدن نکنید و میزان خواب کودک را حداقل تا دو سالگی بر عهده خودش بگذارید. ولی بعد از دو سالگی، کم‌کم مادر باید برای تنظیم ساعت خواب کودک خود چاره‌ای بیندیشد تا شرایط مناسب برای خواب عمیق نوزاد و کودک خود را فراهم کند. در این مطلب به توضیحاتی در رابطه با بهترین ساعت خواب برای کودکان می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید…

اهمیت ساعت خواب کودک


یکی از موضوعات مهمی که در سلامتی انسان نقش اساسی دارد، توجه به مسئله خواب بچه است. داشتن خواب مناسب و به اندازه کافی، بروز بیماری‌های گوناکون در بزرگسالان را کاهش می‌دهد و به سلامت ارگان‌های بدن کمک می‌کند. خواب مناسب برای کودکان نیز بسیار با اهمیت است و ارتباط مستقیم در سلامت کودک و به ویژه رشد قدی کودک دارد.

بهترین ساعت خواب کودک
بهترین ساعت خواب کودک

از این رو اگر دغدغه رشد کودک و به خصوص رشد قدی کودکتان را دارید، باید توجه بیشتری به تنظیم ساعت خواب کودک در بهترین ساعت خواب برای کودکان داشته باشید. حتی اگر نیاز است که در جهت تنظیم مقدار خواب فرزندتان وسایلی مثل کالسکه نوزاد یا دیگر لوازم نوزاد مثل کریر، گهواره، نی نی لای لای و … را به کار بگیرید، حتما این کار را بکنید.

فروشگاه آنلاین سیسمونی بدو نی نی، فروشگاهی معتبر برای تمام نیازهای لوازم کودک شما! ما مجموعه کاملی از تمام محصولات باکیفیت را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری برای شما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالای خواب مناسب و باکیفیت برای کودک خود هستید، روی کمک ما حساب کنید. انواع کالای خواب نوزاد ما، از تخت، کریر، گهواره، نی نی لای لای گرفته تا ست روتختی و… را شامل می‌شود که همگی با در نظر گرفتن راحتی کودک شما طراحی و تهیه شده‌اند.

اهمیت خواب نیمروزی کودکان


کودکان از بدو تولد ساعات زیادی را به صورت خواب کوتاه‌مدت روزانه و خواب شبانه می‌خوابند. خواب نیمروزی هم مانند خواب شبانه در سلامت و رشد کودکان بسیار تاثیرگذار است. با بزرگتر شدن کودک از ساعات خواب روزانه او کاسته می‌شود. ولی والدین باید توجه داشته باشند که کودک حتما در طول روز یک چرت کوتاه داشته باشد.

بعضی از والدین فکر می‌کنند که اگر کودک در روز بخوابد، باعث اختلال در خواب شبانه او می‌شود، ولی این طور نیست. خواب نیمروزی کودک باعث می‌شود که کودک سرحال شود و برای بازی و فعالیت انرژی داشته باشد. حتی اگر طولانی نباشد، نه‌تنها بر خواب شب کودک تاثیری ندارد، بلکه کودک هنگام شب راحت‌تر می‌تواند بخوابد.

با توجه به اهمیت خواب نیمروزی برای کودک، حتی اگر کودک نخواهد بخوابد، والدین باید کودک را تلاش کنند که حداقل دو ساعت در روز بخوابد. باز هم دقت کنید که بیشتر از این زمان نخوابد، زیرا ممکن است باعث بی‌خوابی کودک در شب شود.

اهمیت خواب نیمروزی برای بچه
اهمیت خواب نیمروزی برای بچه

دیر خوابیدن کودکان چه عوارضی دارد؟


از آنجا که رشد جسمی و قدی کودکان با خواب ارتباط مستقیم دارد. دیر خوابیدن و کم خوابیدن باعث کاهش رشد قدی در کودکان شده، قدرت تمرکزشان را پایین می‌آورد و در نتیجه توانایی و یادگیری در آنها نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این برای کودکان دختر می‌تواند باعث پوکی استخوان نیز شود. به طور کلی از آنجا که هورمون‌های رشد کودکان در زمان خواب بالاترین میزان ترشح را دارند. بنابراین هرگونه اختلال در خواب کودک باعث اختلال در رشد کودک می‌شود.

از دیگر مشکلات و عوارضی که دیر خوابیدن کودکان دارد، تجمع مواد سمی در بدن است. زیرا دیر خوابیدن کودکان باعث می‌شود هورمون‌های بدن کودک به خوبی عمل نکنند و مواد سمی بدن که فقط در زمان خواب به موقع دفع می‌شوند، در بدن باقی بمانند و در نتیجه سلامت کودک به خطر بیفتد.

اگر کودکی شبها دیر بخوابد، احتمال بروز افسردگی در او نسبت به کودکانی که ساعت خواب منظمی دارد، بیشتر است.

دیر خوابیدن کودکان حتی می‌تواند باعث چاقی در آنها شود. زیرا دیر خوابیدن باعث می‌شود کودک ساعت‌های بیشتری از شب بیدار باشد و صبح دیرتر بیدار شود و برنامه غذایی کودک نیز کاملا برهم می‌خورد. این کودکان اغلب تمایلی به خوردن صبحانه ندارند. نخوردن صبحانه نیز می‌تواند مشکلات زیادی را برای کودک به وجود بیاورد و سلامتی آنها به خطر بیفتد. اما وقتی ساعت خواب کودک منظم باشد، از نظر فکری و داشتن برنامه، قانون پذیرترند.

عوارض دیر خوابیدن کودک
عوارض دیر خوابیدن کودک

نکاتی برای تنظیم خواب کودک


بهترین ساعت خواب کودک ساعت 8:30 تا 9 شب است. زود خوابیدن کودکان باعث سلامت جسمی کودک می‌شود و سلامت روان کودک را نیز در پی دارد. برای فراهم کردن شرایط خواب فرزند خود در بهترین ساعت خواب برای کودکان، بهتر است تنظیم ساعت خواب کودک را از سنین پایین آغاز کنید. زیرا کودک طبق برنامه خوابیدن در سنین پایین‌تر را راحت‌تر قبول می‌کند و به آن عادت می‌کند.

سعی کنید تفاوت ساعت خواب کودک در شب و روز را به او تفهیم کنید. برای این کار بایستی شب به موقع به رختخواب بروید و روز به موقع از خواب بیدار شوید. در طول روز نیز ساعت خواب نیمروزی کودک را مشخص کنید. تا کودک یاد بگیرد شب زمان خواب است و روز برای بازی کردن.

والدین نیز تا آنجا که ممکن است از شب بیداری و دیر خوابیدن پرهیز کنند. زیرا تا زمانی که والدین بیدار باشند، کودک تمایلی ندارد به رختخواب برود و فکر می‌کند که اگر بخوابد چیزی را از دست می‌دهد و یا زمان بازیش کم می‌شود.

در هنگام خواب سعی کنید صداهای اطراف را کم کنید و محیط را آرام نگه دارید تا توجه کودک به اطراف جلب نشود. همچنین نور محیط را کاهش دهید و اتاق را تاریک کنید تا کودک راحت‌تر بخوابد.

تنظیم خواب کودک
تنظیم خواب کودک

سوالات متداول


چرا ساعت خواب کودک مهم است؟

زیرا مسئله خواب کودک ارتباط مستقیم با سلامت کودک و به ویژه رشد قدی کودک دارد. در واقع داشتن خواب مناسب و به اندازه کافی، موجب کاهش بروز بیماری‌های گوناکون در بزرگسالی شده و به سلامت ارگان‌های بدن کمک می‌کند.

آیا خواب نیمروزی کودکان موجب اختلال در خواب شبانه آنها نمی شود؟

خیر. خواب نیمروزی کودک باعث می‌شود که کودک سرحال شده و برای بازی و فعالیت انرژی داشته باشد. حتی اگر مقدار خواب نیمروزی کودک طولانی نباشد، موجب می‌شود کودک هنگام شب راحت‌تر بخوابد.

دیر خوابیدن و کم خوابیدن کودک چه مشکلاتی در رشد جسمی و قدی کودکان به وجود می آورد؟

  • کاهش رشد قدی در کودکان
  • پوکی استخوان
  • کاهش قدرت تمرکز و یادگیری
  • افسردگی
  • تجمع مواد سمی در بدن
  • چاقی

ساعت خواب کودک چگونه باعث چاقی کودکان می شود؟

کودکی که دیر می‌خوابد، صبح نیز دیرتر بیدار می‌شود و از آنجا که تمایلی به خوردن صبحانه ندارد، برنامه غذایی کودک نیز کاملا برهم می‌خورد. این اتفاق می‌تواند مشکلات زیادی همچون اضافه وزن و چاقی را برای کودک به وجود بیاورد و سلامتی او را به خطر بیاندازد.

بهترین ساعت خواب برای کودکان چه ساعتی است؟

ساعت 8:30 الی 9 شب تا 6 صبح(متناسب با سن کودک این مدت زمان به منظور خواب کافی کودک تغییر می‌کند) بهترین ساعت مناسب برای خواب شبانه کودک است. اگر تنظیم این ساعت را از سنین پایین آغاز کنید، کودک راحت‌تر قبول می‌کند و به آن عادت می‌کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *