روش های خانگی تعیین جنسیت جنین و نوزاد (determine-child-gender)

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از بارداری از اولین اقداماتی که والدین انجام می‌دهند تعیین جنسیت جنین و نوزاد می‌باشد. آگاهی از پسر و یا دختر بودن نوزاد برای بسیاری از والدین مهم است و با آگاهی از می‌توانند اقدامات لازم برای به دنیا آمدن فرزندشان را داشته باشند و آمادگی بیشتری کسب کنند. لازم به ذکر است که دختر و یا پسر بودن نوزاد اهمیت چندانی ندارد و سالم بودن نوزاد پس از تولد دارای اهمیت است. ولی باز هم بعضی از پدر و مادرها به دانستن جنسیت نوزادشان در دوران بارداری اشتیاق نشان می‌دهند.

امروزه تعیین جنسیت جنین به وسیله سونوگرافی در ماه چهارم و یا پنجم امکان‌پذیر است. نتیجه سونوگرافی نیز معمولا قابل اطمینان است. ولی از زمان‌های قدیم که سونوگرافی و آزمایش‌های پیشرفته وجود نداشت از روش‌های خانگی و قدیمی از همان اوایل بارداری جنسیت نوزاد را تشخیص می‌دادند و در اکثر مواقع حدس آنها درست از آب در می‌آمد. ولی لازم به ذکر است هیچ کدام از این روش‌ها مبنای علمی ندارند. در ماه‌های اول بارداری که از طریق سونوگرافی نمی‌توانید جنسیت نوزاد را تشخیص دهید ولی از این روش‌های قدیمی می‌توانید پی به جنسیت جنین ببرید.

تعیین جنسیت جنین با استفاده از حالت مادر در دوران بارداری


روش‌های قدیمی زیادی برای تعیین جنسیت بدون سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارند که به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم:

حالت تهوع

اکثر زنان در سه ماهه اول بارداری دارای حالت تهوع و ویار شدید و یا ضعیف هستند. طبق استدلال قدیم داشتن حالت تهوع شدید نشان دهنده دختر بودن جنین است. زیرا اگر جنین دختر باشد مادر دارای سطح بالاتری از هورمون‌ها می‌شود و باعث حالت تهوع زیاد می‌شود. زنان باردار با حالت تهوع کمتر دارای جنین پسر هستند زیرا سطح هورمون‌های آنها پایین‌تر است. تحقیقات مختلفی که در زمینه ترشح هورمون‌ها در بارداری انجام شده است هیچ کدام از این نظریه‌ها را ثابت نکرده است و گاها نتیج عکس داده است.

تمایل به خوردن غذاهای شور

ویار داشتن یا همان تمایل به یک غذا و مزه نیز از علائم دیگر بارداری است که اکثر زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. بر اساس باورهای قدیم زنانی که تمایل به خوردن غذاهای شور و با نمک دارند مانند چیپس و … در تعیین جنسیت جنین صاحب جنین پسر هستند. زنانی که ویار شیرینی و شکلات دارند جنین آنها دختر است. ویار مادر در حالت کلی به عادت‌های غذایی مادر قبل از بارداری هم بستگی دارد و معمولا تمایل زنان به خوراکی‌های مختلف در درون قاعدگی و بارداری یکسان است.

تعیین جنسیت جنین
تعیین جنسیت جنین

تغییرات خلق و خوی مادر در تعیین جنسیت جنین

تغییرات خلق و خوی و تغییرات رفتاری در زمان بارداری در بسیاری از زنان اتفاق می‌افتد. این تغییرات به دلیل ترشح هورمون‌ها، تغییرات فیزیکی بدن مادر، استرس‌ها و … ممکن است به وجود بیاید. ولی در باور قدیم به این اعتقاد داشتند که اگر خلق و خوی مادر زیاد تغییر نکند جنین پسر است و اگر تغییرات رفتاری و خلق و خوی زیاد باشد جنین دختر است.

تعیین جنسیت نوزاد با تغییرات پوست و مو

طبق باور قدیمی‌ها دختر بودن جنین، باعث تیره‌تر شدن پوست، آکنه و بیشتر شدن موهای زائد می‌شود و در صورت پسر بودن جنین، تغییرات زیادی در پوست و موی مادر اتفاق نمی‌افتد و به قول آنها مادر زیباتر می‌شود. اما در دوران بارداری به دلیل ترشح گسترده هورمون‌ها اکثر زنان تغییرات پوست و مو را تجربه می‌کنند و جدای از جنسیت جنین این تغییرات در دوران بارداری در بدن و پوست و موی مادر اتفاق می‌افتد.

ضربان قلب جنین

قلب جنین حدودا در هفته ششم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. این ضربان قلب نوزاد در هفته نهم بارداری به 140 تا 170 ضربه در دقیق می‌رسد. طبق باور قدیمیان داشتن ضربان قلب کمتر از 140 در جنسیت جنین، جنین پسر است و در صورت بالاتر بودن ضربان قلب، جنین دختر است. ولی مطالعات نشان می‌دهد که اختلاف زیادی در ضربان قلب جنین دختر و پسر در اوایل بارداری وجود ندارد.

تعیین جنسیت جنین بر اساس موقعیت شکم

برآمدگی شکم زنان باردار به شکل‌های متفاوتی است. از نظر باور قدیم در صورت دختر بودن جنین، شکم مادر بالاتر می‌آید و پهن می‌شود و برآمدگی آن بیشتر است. ولی در جنین پسر، شکم رو به پایین می‌افتد و تیز و رو به جلو است که البته ممکن است این پیش بینی‌ها درست نباشند. شکل شکم مادر و برآمدگی آن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله به موقعیت قرارگیری جنین در رحم مادر و به اندازه جنین و کوچک و درشت بودن جنین ارتباط مستقیم دارد.

تعیین جنسیت جنین بر اساس موقعیت شکم
تعیین جنسیت جنین بر اساس موقعیت شکم

تعیین جنسیت جنین بر اساس جهت خوابیدن مادر

بر اساس باور قدیمیان جهت خوابیدن مادر در دوران بارداری نیز نشان دهنده نوع جنسیت جنین است. از نظر آنها اگر مادر تمایل داشته باشد بیشتر به سمت چپ بخوابد جنین پسر است و اگر تمایلش بیشتر به سمت راست باشد یعنی جنین دختر است.

وضعیت گوارش مادر

در تعیین جنسیت جنین از نظر قدیمیان وضعیت معده مادر نیز جنسیت را مشخص می‌کند. جنین دختر باعث حالت تهوع و کاهش وزن بیشتر مادر می‌شود و در صورت پسر بودن گوارش مادر آرام تر است و حالت تهوع کمتری دارد.

ورم بدن در تعیین جنسیت جنین

یکی از علائمی که در اکثر مادران در زمان بارداری اتفاق می‌افتد ورم کردن بدن مادر است. به دلیل ترشحات هورمون‌ها و تغییرات جسمی مادر و بزرگ‌تر شدن جنین در رحم مادر باعث ورم صورت و دست و پای مادر می‌شود. از نظر قدیمی‌ها جنین دختر باعث ورم کردن صورت مادر و چاق و تپل شدن بینی و صورتش می‌شود.

تعیین جنسیت جنین با روش های خانگی


تعیین جنسیت با مخلوط درانو

در این روش برای تشخیص جنسیت جنین از مخلوط درانو استفاده می‌کنند. درانو یا همان لوله باز کن و ماده تمیز کننده را بر روی ادرار صبحگاهی بریزید که باعث یک واکنش شیمیایی می‌شود که دارای دود است. اگر رنگ این ترکیب قهوه‌ای باشد جنین پسر است و اگر بدون تغییر باشد جنین دختر است. در هر صورت اگر تغییر رنگ اتفاق بیفتد می‌گویند جنین دختر است. بهتر است برای حفظ امنیت و سلامت مادر خودش این کار ترکیب را انجام ندهد و شخص دیگری آن را برای مادر انجام دهد.

تعیین جنسیت با استفاده از سیر

این روش کمی مشکل است و برای مادرانی که از خوردن سیر خوششان نمی‌آید توصیه نمی‌شود. برای تعیین جنسیت در این روش مادر باید یک بوته سیر کامل را بخورد و اگر بدن مادر مدت طولانی بوی سیر داد جنین پسر است و اگر بوی سیر زیاد در بدن مادر نماند جنین دختر است.

استفاده از جوش شیرین

یکی از روش‌های دیگر که قدیمی‌ها برای تشخیص جنسیت نوزاد انجام می‌دادند استفاده از جوش شیرین بوده است. در این روش نیز باید از ادرار مادر استفاده شود. ادرار را درون یک ظرف کوچک بریزید و دو قاشق جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر بعد از ترکیب مانند نوشابه گازدار شد، جنین پسر است و در غیر این صورت اگر واکنش خاصی نشان نداد و مخلوط صافی به وجود آمد جنین دختر است.

استفاده از کلم قرمز

یکی از روش های خانگی دیگر در تعیین جنسیت استفاده از کلم قرمز است. در این روش کلم را باید کمی خورد کنید و در یک ظرف شفاف بگذارید و آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس کمی از ادرار مادر را به آن اضافه کنید. اگر جنین پسر باشد رنگ محلول و آب کلم بنفش می شود و اگر جنین دختر باشد رنگ آب کلم صورتی می‌شود.

تست حلقه برای تعیین جنسیت جنین

یکی دیگر از روش‌های خانگی و جالب برای تعیین جنسیت تست حلقه است. در این روش حلقه ازدواجتان را با یک نخ بر روی شکمتان قرار دهید اگر حلقه به صورت آونگی بچرخد، جنین پسر است و اگر دایره دایره بچرخد جنین دختر است.

تست کلید برای تعیین جنسیت

در این روش نیز از کلید برای تشخیص جنسیت استفاده می‌کنند. به این ترتیب که اطرافیان از زن باردار می‌خواهند که کلید را بردارد. اگر انتهای باریک کلید را بگیرد نوزاد دختر است و اگر از طرف دیگرش بگیرد نوزاد پسر است. همانطور که یادآور شد این روش‌های خانگی هیچ پایه علمی  و اعتباری ندارد و بیشتر حالت پیش‌بینی دارد.

روش های اثبات شده و علمی برای تعیین جنسیت جنین


امروزه با استفاده از روش‌های مختلف پزشکی و علمی می‌توانید به طور دقیق ار جنسیت جنین خود آگاه شوید که تمام این روش‌ها کاملا قابل اطمینان هستند. در اینجا این روش‌ها را برایتان بازگو می‌کنیم که عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • روش آمنیوسنتز
  • آزمایش cvs
  • سونوگرافی

آزمایش خون

آزمایش خون در هفته دهم بارداری می‌تواند انجام شود. این آزمایش که به آزمایش nipt معروف است تا 99 درصد تعیین جنسیت را به درستی تشخیص می‌دهد. این آزمایش علاوه بر تشخیص جنسیت نوزاد، به تشخیص ناهنجاری های کروموزومی جنین مانند سندروم دان نیز کمک می‌کند. انجام این آزمایش برای مادرانی که سابقه ژنتیکی و یا سن بالا دارند برای پیشگیری از نقایص در جنین این آزمایش پیشنهاد می‌شود.

تعیین جنسیت جنین
تعیین جنسیت جنین

روش آمنیوسنتز در تعیین جنسیت جنین

در این روش از مایع آمونیاک موجود در رحم برداشته می‌شود و از آن نمونه برای تشخیص جنسیت جنین، ناهنجاری های کروموزومی و حتی تشخیص عفونت استفاده می‌شود. این آزمایش از هفته 15 بارداری باید انجام شود. برای مادرانی که نگران شرایط ژنتیکی نوزادشان می‌باشند نیز این آزمایش را انجام می‌دهند. در این روش یک سوزن از پوست به داخل رحم وارد می‌کنند و مقداری از مایع آمونیاک اطراف نوزاد را بر می‌دارند. ولی در این آزمایش احتمال سقط جنین وجود دارد.

روش آزمایش CVS

این آزمایش نیز مانند آزمایش آمنیوسنتز با استفاده از نمونه‌گیری انجام می‌شود. در این روش با استفاده از سوزن مقداری از بافت جفت برداشته می‌شود و جنس جنین را مشخص می کند. این آزمایش همچنین ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندروم دان و … را نیز نشان می‌دهد. این روش نیز احتمال سقط جنین وجود دارد و توصیه می‌شود فقط در صورتی که احتمال ناهنجاری وجود دارد این آزمایش را انجام دهید.

سونوگرافی برای تعیین جنسیت

سونوگرافی بهترین روش برای آگاهی از دختر و یا پسر بودن جنین است. این روش هیچ آسیبی به نوزاد و مادر نمی‌رسد ولی نتیجه تشخیص آن مانند آزمایش آمنیوسنتز و یا CVS دقیق نمی‌باشد. استفاده از سونوگرافی از هفته 18 تا 20 به بعد امکان‌پذیر است. به غیر از تعیین جنسیت نوزاد برای مشاهده چگونگی قرار گرفتن جنین در رحم و آناتومی کودک و اینکه رشد کودک به درستی انجام می‌شود بسیار مفید است. در بعضی مواقع تکنسین سونوگرافی ممکن است نتواند بین پاهای جنین را ببیند و یا موقعیت جنین در آن لحظه به گونه‌ای باشد که جنسیت قابل تشخیص نباشد.

فرزندان با هر جنسیتی به دنیا بیایند نیازمند محبت و حمایت والدین هستند و هیچ فرقی در رشد و پرورش نوزاد از طرف خانواده‌ها نباید وجود داشته باشد. در پایان یک فرزند سالم برای پدر و مادر از هر چیزی یا ارزش‌تر و مهم‌تر است.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون انقباضات رحمی در بارداری و تعیین جنسیت قبل از بارداری را مطالعه نمایید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. فروشگاه ما از کارشناسان زبده‌ای برخوردار می‌باشد که به شما در خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین راهنمایی می‌کنند و از طرف دیگر مقالات معتبری در این سایت وجود دارد که به شما در فرزندپروری و بارداری کمک شایانی می‌نماید.

سوالات متداول


روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین چیست؟

  • آزمایش خون
  • روش آمنیوسنتز
  • آزمایش cvs
  • سونوگرافی

با چه علائمی می‌توان جنسیت جنین را پیش‌بینی نمود؟

  • حالت تهوع
  • تمایل به خوردن غذاهای شور
  • تغییرات خلق و خوی مادر 
  • تعیین جنسیت جنین بر اساس موقعیت شکم
  • جهت خوابیدن مادر
  • وضعیت گوارش مادر
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *