تغذیه مناسب قبل از بارداری

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

داشتن تغذیه مناسب قبل از بارداری از اولین کارهای مادران است. اصلاح رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از بارداری انجام دهید. داشتن یک رژیم‌ غذایی متعادل و سالم قبل از بارداری به مادر کمک می‌کند تا این دوران را در بهترین حالت جسمی و روانی سپری کند. با رعایت رژیم غذایی مناسب مادر می‌تواند به وزن ایده‌آل و مناسب برای این دوران برسد و از عوارض داشتن اضافه وزن و کمبود وزن در این دوران جلوگیری کند. 

داشتن رژیم غذایی قبل از بارداری همان‌قدر که برای زن اهمیت دارد باید برای مرد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برای داشتن یک نوزاد سالم و خانواده سالم والدین باید به خوراک و تغذیه خویش دقت کافی داشته باشند. رعایت نکردن اصول تغذیه و کمبود بعضی از ویتامین‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ ناپذیری به مغز و جسم جنین وارد آورد.

نکاتی درباره رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری


مصرف میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات یکی از ارزشمندترین و مهم‌ترین قسمت‌های رژیم غذایی قبل از بارداری می‌باشد. میوه و سبزیجات نه تنها منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارند و می‌توانند اثر مخرب انواع رادیکال‌ها را کاهش دهند. بنابراین بهتر است روزانه مصرف سبزی و میوه را فراموش نکنید.

دریافت پروتئین به اندازه کافی

پرودئین‌ها بخش ضروری و مهم رژیم غذایی قبل از بارداری را تشکیل می‌دهد. پروتئین‌ها باعث افزایش قدرت باروری می‌شوند. پروتئین‌ها در گوشت گاو و مرغ وجود دارند. همچنین در میوه‌ها و غلات نیز پروتئین وجود دارد و می‌توانید پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد پروتئین‌های گیاهی موجود در آجیل، سبزیجات و حبوبات قدرت باروری را افزایش می‌دهند.

مصرف مواد غذایی قبل از بارداری
مصرف مواد غذایی قبل از بارداری

افزایش مصرف آهن

آهن در رژیم‌غذایی قبل از بارداری بسیار با اهمیت می‌باشد. پیش از بارداری ذخیره آهن بدن خود را به حداکثر برسانید. زیرا با شروع بارداری، آهن و دیگر مواد معدنی توسط نوزاد جذب می‌شود. همچنین کمبود آهن باعث نامنظم شدن چرخه تخمک‌گذاری نیز می‌شود.

آهن در مواد غذایی از جمله حبوبات، عدس و لوبیا قرمز، اسفناج و جعفری و گوشت قرمز وجود‌ دارد. اگر به اندازه کافی گوشت قرمز مصرف نمی‌کنید و یا به هر دلیلی، آهن خون شما کم است با تجویز پزشک از مولتی ویتامین حاوی آهن استفاده‌کنید.

مصرف روی

در بدن زن کاهش روی باعث کاهش شدید استروژن و پروستروژن و سقط جنین می‌شود. در بدن مرد کاهش اسپرم و ترشح تستسترون و کاهش احتمال لقاح را در بردارد. روی در رژیم غذایی قبل از بارداری در گوشت گاو ، جگر، تخم مرغ و نان وجود دارد.

مصرف ماهی و امگا 3

امگا‌3 و اسیدهای چرب در تنظیم فشار خون و عملکرد کلیه‌ها و انتقال عصبی نقش اساسی دارد. امگا‌3 برای داشتن قدرت باروری مناسب بسیار ضروری است. منبع مهم امگا‌3 در محصولات دریایی است. نکته‌ای که در مصرف ماهی و دیگر غذاهایی دریایی باید به آن توجه کنید این است که ماهی با میزان زیاد جیوه مصرف نکنید.

ماهی یک منبع مناسب اسیدهای چرب و امگا3 و پروتئین و ویتامین‌ D می‌باشد. ماهی‌های شاه‌‌ماهی و اره‌ماهی و کوسه‌ماهی دارای جیوه هستند. جیوه برای زنان باردار خطرناک است. مصرف ماهی در رژیم غذایی بارداری حداکتر 340 گرم در هفته توصیه می‌شود.

تغذیه قبل از بارداری
تغذیه قبل از بارداری

مصرف لبنیات و پروتئین

کلسیم در رژیم غذایی قبل از بارداری برای داشتن استخوان‌های سالم برای مادر بسیار ضروری می‌باشد. در تغذیه در دوران بارداری نیز کلسیم از اهمیت بالایی برخوردار است. مقدار مصرف کلسیم 1000 میلی‌گرم لازم است. از لبنیات کم‌چرپ و دارای کلسیم بالا استفاده کنید. برای تامین پروتئین در رژیم غذایی قبل از بارداری از گوشت کم‌چرب یا لخم، ماهی و مرغ استفاده شود. مصرف سویا را تا جایی که می‌توانید کم کنید زیرا سویا باعث کاهش شدید باروری در زنان می‌شود.

مصرف اسید فولیک

اسید فولیک در رژیم غذایی قبل از بارداری باید آغاز شود و بعد از آن هم ادامه‌ یابد. مصرف فولیک اسید به سلامت سیستم عصبی جنین و کاهش خطر نقایص مادرزادی و نخاع (نقص لوله عصبی) کمک بسیار زیادی می‌کند.

اسید فولیک در ابتدای بارداری (در 28 روز ابتدای بارداری) بیشترین کمک را در جلوگیری از نقایص عصبی جنین می‌کند. زیرا بیشترین نقایص عصبی جنین در همین دوران اتفاق می‌افتد و اکثرا مادر در در این 28 روز ابتدایی نمی‌داند باردار است. مصرف اسید فولیک را در رژیم غذایی از یک ماه قبل از تصمیم به بارداری و سه ماه بعد از آن باید ادامه داد.

کاهش مصرف کافئین و ترک سیگار و الکل

در تغذیه در دوران بارداری و قبل از آن، میزان مصرف چای و قهوه را تا یک فنجان در روز کاهش دهید. برخی تحقیقات نشان داده‌اند بین مصرف کافئین و کاهش قدرت باروری ارتباط مستقیم وجود‌ دارد. سیگار و مواد مخدر منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و نوزادان کم‌‌وزن و بسیار سبک‌وزن می‌شوند. مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های مربوط به زایمان شوند. در رژیم غذایی قبل از بارداری و برای داشتن یک بارداری سالم الکل و دخانیات باید کاملا حذف شود.

مواد غذایی که در تغذیه قبل از بارداری برای سیستم گوارش مفیدند

  • مصرف آب به اندازه کافی
  • مواد غذایی تخمیری
  • نان و غلات سبوس‌دار
  • مواد فیبردار مانند انواع سبزیجات، میوه‌ها و …

وزن مناسب قبل از بارداری


آمادگی مادر قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل مادر باید قبل از بارداری اقدام به کنترل و تنظیم وزن خود کند. در هنگام بارداری باید وزن مناسب و ایده‌آل داشته باشید. داشتن وزن خیلی بالا و کمبود وزن می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی بارداری بگذارد. برای رسیدن به وزن مناسب و شرایط جسمی و روحی متعادل باید تغذیه بسیار مناسب و اصولی را در برنامه خود بگذارید.

برای تغذیه مناسب قبل از بارداری


  • مصرف تمام گروه‌های غذایی از جمله لبنیات و میوه و سبزیجات تازه و پروتئین و غلات
  • مصرف مکمل‌های غذایی شامل آهن و اسید سولفوریک
  • ترک سیگار و الکل و دخانیات
  • کاهش مصرف کافئین تا یک فنجان در روز
یکی از دغدغه‌های مادران علاوه بر داشتن تغذیه مناسب قبل از بارداری خرید لوازم سیسمونی نوزاد است. فروشگاه آنلاین بدو نی نی، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای لوازم کودک شما است! شما می‌توانید با خیالی آسوده خرید سیسمونی کودک خود را انجام دهید. ما طیف گسترده‌ای از محصولات با کیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالسکه کودک، روروئک نوزاد یا صندلی غذای کودک باشید، ما شما را تحت پوشش قرار می‌دهیم. کالسکه‌های کودک ما با در نظر‌ گرفتن راحتی کودک شما طراحی و از مواد بادوام ساخته شده‌اند تا آن‌ها را ایمن و مطمئن نگه‌ دارند.

سولات متداول


چه مواد غذایی برای تغذیه مناسب قبل از بارداری توصیه می شود؟

از جمله مواد غذایی که قبل از بارداری توصیه می‌شود به شرح زیر است:

  • مصرف تمام گروه‌های غذایی از جمله لبنیات و میوه و سبزیجات تازه و پروتئین و غلات
  • مصرف مکمل‌های غذایی شامل آهن و اسید سولفوریک
  • ترک سیگار و الکل و دخانیات
  • کاهش مصرف کافئین تا یک فنجان در روز

مصرف اسید فولیک از چه زمانی باید آغاز شود؟

اسید فولیک در رژیم غذایی قبل از بارداری باید آغاز شود و بعد از آن هم ادامه یابد. مصرف فولیک اسید به سلامت سیستم عصبی جنین و کاهش خطر نقایص مادرزادی و نخاع (نقص لوله عصبی) کمک بسیار زیادی می‌کند.

چه مواد غذایی در تغذیه قبل از بارداری برای سیستم گوارشی مفید هستند؟

  • مصرف آب به اندازه کافی
  • مواد غذایی تخمیری
  • نان و غلات سبوس دار
  • مواد فیبردار مانند انواع سبزیجات، میوه‌ها و …
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *