تغذیه نوزاد با شیرخشک

تغذیه نوزاد با شیرخشک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذای نوزادان است. ولی گاهی بعضی از نوزادان به دلایلی به مقدار کافی نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند و این امر در رشد کودک ممکن است اختلال به وجود آورد. برای جلوگیری از این امر تغذیه نوزاد با شیرخشک باید انجام شود. برای استفاده از شیر خشک برای کودک باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید تا سلامت و راحتی کودک و مادر را فراهم کنید. از جمله مقدار و تعداد دفعات شیردهی، شیشه شیر نوزاد و استریل کردن شیشه شیر و …

چه نوزادانی به تغذیه با شیرخشک نیاز دارند؟


بعضی از نوزادان قدرت مکیدن کافی ندارند و باعث می‌شود نوزاد در یک وعده کاملا سیر نشوند و همیشه احساس گرسنگی داشته باشد و گریه کند. بعضی از نوزادان در سه ماهه اول زندگی به اندازه کافی وزن نمی‌گیرند و آن هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن قدرت مکیدن و … که این امر می‌تواند باعث مشکل در رشد کودک شود و یا سلامتی او را به خطر بیندازد.

بعضی از مادران نیز به دلیل شاغل بودن و یا داشتن کارهای زیاد قادر نیستند در دفعات مناسب به کودک شیر بدهند و کودک احساس گرسنگی و بی‌تابی می‌کند. برای این گروه‌ها که قادر به دریافت کافی و استاندارد شیر مادر نیستند و همچنین چون تا 6 ماهگی استفاده از غذای کمکی امکان‌پذیر نمی‌باشد تغذیه نوزاد با شیرخشک باید انجام شود.

تغذیه با شیرخشک
تغذیه با شیرخشک

نکات مهم


تعداد دفعات شیردهی با شیر خشک

برای تغذیه نوزاد با شیرخشک در اوایل بهتر است دو یا سه ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید و هر زمانی که نوزاد گرسنه بود حتما به نوزاد شیر بدهید. شیر دادن به نوزاد را تحت قانون و اصول انجام ندهید و نوزاد را از شیر خوردن دریغ نکنید. بعد از گذشتن یک ماه می‌توانید بر روی یک برنامه منظم به نوزاد شیر خشک بدهید.

داشتن برنامه منظم در تغذیه با شیر خشک از آن جهت اهمیت دارد که از اضافه وزن کوک جلوگیری شود. معمولا نوزادانی که شیر خشک می‌خورند نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای وزن بالاتری هستند. دادن شیشه شیر به نوزاد در دفعات معین مانع پرخوری نوزاد می‌شود. همچنین مادر می‌تواند از سیر شدن نوزاد نیز اطمینان پیدا می‌کند.

مقدار شیر خشک مصرفی نیز با توجه به سن و وزن کودکان متفاوت است. در حالت کلی بین 60 تا 120 سی سی با توجه به شرایط کودک توصیه می‌شود و در دفعات سه بار در روز و یا بیشتر به کودک شیشه شیر بدهید. این شرایط قطعی نیستند و بستگی به کودکتان دارد. توصیه می‌شود که از وادار کردن کودک به شیر خوردن بپرهیزید و همچنین کودک را گرسنه نگه ندارید. مشورت با پزشک یا مشاور نیز می‌تواند به شما کمک کند.

شیر خشک
شیر خشک

استریل کردن شیشه شیر

در هنگام تغذیه نوزاد با شیرخشک، اولین وسیله مورد نیاز شیشه شیر مناسب است. استریل کردن شیشه شیر و تمام لوازم مرتبط با تهیه شیر برای کودک بسیار ضروری است.

برای استریل کردن شیشه شیر، سر شیشه و پستانک، می‌توانید آن را بجوشانید. برای اینکار آن را در قابلمه بگذارید و 5 دقیقه بجوشانید و سپس آن را بر روی یک پارچه و یا سطح تمیز قرار دهید تا کاملا خشک شود.

بعضی از شیشه شیرها مانند شیشه شیرهای پلاستیکی در اثر قرار گرفتن در گرما، بافت آنها آسیب می‌بیند و مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است به محتویات داخل شیشه نفوذ کند. برای جلوگیری از این موضوع، این شیشه شیرها را باید زود به زود تعویض کنید یا می‌توانید از شیشه‌های پیرکس و یا شیشه‌های ترکیبی برای شیر خشک استفاده نمایید. شیشه‌های پلاستیکی را در ماکروویو یا آب جوش نگذارید. برای شستن این مدل‌ها از آب ولرم و کف استفاده کنید و به خوبی خشک نمایید.

استریل کردن شیشه شیر
استریل کردن شیشه شیر

استریل کردن آب آشامیدنی

برای درست کردن شیرخشک برای کودک باید آن را با آب مخلوط کنید. آب لوله‌کشی برای تهیه شیر برای کودک قابل اطمینان نیست و بسیاری از والدین آن را می‌جوشانند. برای این منظور آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید و بگذارید تو خودش خنک شود. بعد از اضافه کردن شیر به آب بهتر است بلافاصله آن را مصرف کنید. در غیر این صورت آن را حتما در یخچال بگذارید.

گرم کردن شیشه شیر

شیشه‌های پلاستیکی از آنجا که امکان گرم کردن خود شیشه شیر همراه با شیر وجود ندارد، بعد از درست کردن شیر بلافاصله آن را به کودک بدهید. در شیشه شیرهای پیرکس یا ترکیبی نیز بعد از درست کردن شیر تا 24 ساعت باید مصرف شود و در این مدت باید شیشه شیر را درون یخچال بگذارید.

برای گرم کردن شیشه شیرهای پیرکس از ماکررویو استفاده نکنید. زیرا مایکروویو دمای شیر را به طور ملایم گرم نمی‌کند و با داغ شدن بیش از حد شما را مجبور می‌کند تا دوباره زمان بگذارید تا خنک شود. همچنین ماکروویو مواد مغذی شیر خشک را نیز از بین می‌برد.

برای گرم کردن شیشه شیرهای پلاستیکی می‌توانید آن را داخل یک ظرف آب گرم و نه جوش قرار دهید تا دمای آن متعادل شود. همچنین می‌توانید آن را زیر شیر آب گرم نگه دارید. برای مدل‌های دیگر شیشه شیر نیز می‌توانید از این روش برای گرم کردن شیر  استفاده کنید.

حالت مناسب در هنگام شیردهی


شیر دادن به کودک در حالت خوابیده کامل بسیار خطرناک است و می‌تواند حتی باعث خفگی کودک نیز شود. برای تغذیه با شیر خشک نیز مانند شیر مادر بهترین حالت در آغوش گفتن کودک است. مانند زمانی که از سینه مادر شیر می‌خورد کودک را در حالت نیمه نشسته قرار دهید. نه حالت نشسته و نه حالت خواب برای شیردهی کودک مناسب نیستند. در هنگام شیردهی سر نوزاد باید بالاتر از شکمش قرار بگیرد و بهتر است در زاویه 45 درجه (کمی کج) قرار بگیرد.

برای دادن شیر خشک به نوزاد دقیقا مانند زمان شیردهی، کودک را در آغوش بگیرید تا کودک احساس آرامش و امنیت کند و پیوند عاطفی بین مادر و کودک برقرار شود. همچنین شیشه شیر را به هیچ عنوان به چیزی تکیه ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی نوزاد شود.

در هنگام شیر خوردن نوزادان معمولا مقداری هوا نیز می‌بلعند که باعث مشکلات رفلاکس نوزاد، نفخ در نوزاد و یا کولیک نوزادی می‌شوند. برای کاهش بلعیدن هوا، در هنگام شیردهی، شیشه شیر را کمی کج نگه دارید تا سر شیشه و گردن و بالای شیشه حتما از مایع شیر خشک پر باشد.

حالت مناسب در هنگام شیردهی
حالت مناسب در هنگام شیردهی

شیر خشک مناسب برای نوزاد


شرکت‌های تولید کننده شیر خشک در جهان موظفند مسائل بهداشتی و استاندارد را رعایت کنند و بنابراین در هنگام تهیه شیر خشک والدین نگرانی زیادی ندارد. معمولا شیر خشک‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند. فقط بعضی از آنها علاوه بر مواد مغذی موجود در آن شامل امگا سه و یا پروبیوتیک باشند. شیر خشک‌های شامل پروبیوتیک معمولا برای نوزادانی که مشکل نفخ و یا رفلاکس دارند استفاده می‌شوند. پذیرش کودکان در شیر خشک‌های مختلف نیز ممکن است با هم تفاوت داشته باشد و ممکن است بعضی از شیر خشک‌ها را قبول نکند. والدین می‌توانند مدل‌های مختلف را امتحان کنند تا از نوع شیر خشک مورد قبول کودک آگاه شوند.

شما جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات دیگر این وب سایت همچون مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر و شیر مادر یا شیر خشک را مطالعه نمایید.

در بدو نی نی، ما معتقدیم که تجربه خرید شما باید تا حد امکان بدون استرس و راحت باشد. به همین دلیل است که ما طیف وسیعی از مزایا را برای آسان‌تر کردن زندگی شما ارائه می‌کنیم؛ از جمله تخفیف، ارسال رایگان و حتی پرداخت درب منزل برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند. با تعهد ما به رضایت مشتری، می‌توانید اعتماد کنید که خرید شما از بدو نی نی از ابتدا تا انتها یک تجربه مثبت خواهد بود.

سوالات متداول


چه نوزادانی باید با شیر خشک تغذیه شوند؟

  • نوزادانی که قدرت مکیدن کافی ندارند و در یک وعده کاملا سیر نمی‌شوند و همیشه احساس گرسنگی می‌کنند.
  • نوزادانی که به اندازه کافی وزن نمی‌گیرند.
  • کودکانی که مادر شاغل دارند و مادران قادر نیستند در دفعات مناسب به نوزاد شیر بدهند.

برای شیر خشک دادن به نوزاد چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • تعداد دفعات شیردهی با شیر خشک را تنظیم کنیم و نگذاریم نوزاد گرسنه بماند.
  • شیشه شیر و پستانک نوزاد را استریل کنیم.
  • آب آشامیدنی برای درست کردن شیر خشک باید استریل باشد.

چه شیر خشکی برای نوزاد مناسب است؟

  • شیر خشک‌هایی که استاندارد و بهداشتی باشند.
  • حاوی مواد مغذی همچون امگا سه و یا پروبیوتیک باشند.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *