تغذیه نوزاد تا یک سالگی

تغذیه نوزاد تا یک سالگی
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

برای نوزاد در شش ماه اول زندگی بهترین تغذیه شیر مادر می‌باشد. شیر مادر به تنهایی تمام نیازهای نوزاد را می‌تواند برطرف کند و در این زمان نیازی به غذای کمکی برای نوزاد وجود ندارد. دستگاه گوارش نوزاد در شش ماهه اول زندگی هنوز کامل نشده است و قادر به هضم غذایی غیر از شیر مادر نیست. بنابراین تا قبل از شش ماهگی از دادن غذای کمکی به نوزاد خودداری کنید. بعد از این دوران برای تغذیه نوزاد تا یک سالگی می‌توانید شروع به دادن غذاهای کمکی برای تغذیه بهتر نوزاد کنید.

تغذیه نوزاد تا یک سالگی


نوزاد بعد از به دنیا آمدن ممکن است کمی وزن خود را از دست بدهد. ولی بعد از دو هفته کم کم شروع به اضافه وزن می‌کند. در یک سال اول زندگی، رشد نوزاد بسیار بالا می‌باشد و وزن نوزاد در این دوران می‌تواند تا سه برابر زمانی که به دنیا آمده است افزایش پیدا کند. در اینجا به اهمیت تغذیه نوزاد تا یک سالگی پی می‌بریم. تغذیه نوزاد و اینکه تمام مواد مورد نیاز بدن نوزاد به او برسد یکی از دغدغه‌های والدین می‌باشد.

نوزاد در شش ماهه اول زندگی نیازی به آب، آب قند و یا مایعات شیرین دیگری ندارد. شیر مادر عالی‌ترین منبع غذایی برای کودک و جلوگیری از نفخ نوزاد می‌باشد. در صورت نبود شیر مادر برای نوزاد شیر خشک هم گزینه مناسبی است. بعد از 15 روز از تولد نوزاد باید قطره‌های مولتی ویتامین استفاده کنید. همچنین قطره‌های ویتامین A و D هم به نوزاد بدهید و در بقیه موارد شیر مادر شامل تمام مواد لازم ضروری نوزاد را تامین می‌کند.

تغذیه نوزاد تا یک سالگی
تغذیه نوزاد تا یک سالگی

آغوز بهترین غذا برای نوزاد در چند روز اول زندگی


اولین شیر مادر در چند روز اول بعد از تولد نوزاد آغوز نام دارد. شیر آغوز با اینکه مقادرش کم می‌باشد برای نوزاد یک غذای کامل محسوب می‌شود و او را کاملا سیر می‌کند. آغوز بدن نوزاد را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی دارد.

بعد از چند روز اول شیر مادر شروع به زیاد شدن می‌کند ولی خواص خاص خود را برای نوزاد همچنان دارد. تغذیه با شیر مادر و خواص شیر مادر برای نوزاد و خود مادر بسیار اهمیت دارد و در شش ماه اول زندگی تغذیه نوزاد فقط باید از طریق شیر مادر انجام شود. شیردهی برای مادر بسیار مفید است و از بیماری‌ها و بعضی از سرطان‌ها برای مادر نیز جلوگیری می‌کند.

تغذیه نوزاد تا یک سالگی
تغذیه نوزاد تا یک سالگی

فروشگاه آنلاین بدو نی نی (سیسمونی فروشی تهران)، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای کودک شما است! ما مجموعه کاملی از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالسکه کودک، ساک لوازم کودک و نوزاد، روروئک، شیشه شیر نوزاد و یا صندلی غذای کودک باشید، روی کمک ما حساب کنید. کالسکه‌های کودک ما با در نظر گرفتن راحتی کودک شما طراحی و از مواد بادوام ساخته شده‌اند تا آنها را ایمن و مطمئن نگه دارند. برای وعده‌های غذایی، صندلی‌های شیردهی و صندلی غذا کودک ما به فرزند شما کمک می‌کنند تا هنگام لذت بردن از غذا، راحت و ایمن باشند. امروز مجموعه ما را مرور کنید و اقلام مناسب برای خانواده در حال رشد خود را بیابید!

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقالات مراقبت اولیه بعد از تولد نوزاد، پستانک نوزاد و بهداشت دهان و دندان کودک را از همین مجموعه مطالعه نمایید.

خواص و فواید شیر مادر برای نوزاد


  • از بیماری‌های عفونی، اسهال و عفونت‌های دستگاه تنفسی در نوزاد و مرگ نوزاد مربوط به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • عفونت‌های مربوط به گوش میانی مننژیت را کاهش و سلامت شنوایی نوزاد را فراهم می‌کند.
  • عفونت‌های ادراری نوزاد را کاهش می‌دهد.
  • میزان ابتلا به آسم و اگزما در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار کاهش می‌یابد.
  • بیماری‌های آلرژیک را در نوزادان کاهش پیدا می‌کند.
  • چربی و پروتئین شیر مادر نسبت به شیرهای دیگر به اندازه و مناسب است و مقدارش به تدریج زیاد می‌شود.
  • تغذیه نوزاد با شیر مادر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت که در اثر چاقی می‌باشد در بزرگسالی کاهش می‌دهد.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند معمولا دچار افزایش کلسترول در بزرگسالی نمی‌شوند.
  • تغذیه نوزاد با شیر مادر سبب افزایش و تقویت هوش کودک می‌شود.
  • به دلیل هضم آسان شیر مادر، نوزاد کمتر دچار اسهال و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

تغذیه نوزاد بعد از 6 ماهگی


بعد از 6 ماهگی شیر مادر به تنهایی نیاز غذایی کودک را رفع نمی‌کند و باید غذای کمکی را شروع کنید. در غیر این صورت ممکن است کودک دچار سوء تغذیه شود و یا رشد کودک کاهش پیدا کند. غذای کمکی به کودک را دقیقا بعد از 6 ماهگی کودک شروع کنید. البته وعده‌های شیر نوزاد را کاهش ندهید بلکه در کنار آن روزانه دو سه وعده غذای کمکی را آغاز کنید. غذای کمکی به رشد و سلامت کودک کمک می‌کند.

غذای کمکی بعد از 6 ماهگی باعث می‌شود کودک با طعم‌های دیگری غیر از شیر مادر آشنا شود. اصول جویدن و غذاخوردن را کم کم یاد بگیرد و زمینه‌ای برای غذا خوردن در ماه‌ها و سال‌های بعدی زندگی کودک فراهم شود. با بزرگتر شدن کودک و به تعویق افتادن غذای کمکی ممکن باعث شود کودک به طعم‌های جدید میلی از خود نان دهد و فقط تمایل به خوردن مایعات داشته باشد که این امر باعث اختلال در رشد و کم غذایی کودک می‌شود. بنابراین بعد از 6 ماهگی دادن غذاهای نیمه جامد و جامد برای سلامت دهان و دندان و دستگاه گوارش نوزاد بسیار ضروری و با اهمیت می‌باشد.

غذای کمکی برای کودک باید شامل موارد زیر باشند:

  • مقوی و ساده باشد.
  • هضم آن برای کودک آسان باشد.
  • دارای ارزش غذایی بالا باشد.
  • کاملا پخته شده باشد. (هضم غذای خام برای گوارش کودک مشکل است.)
  • مناسب با عادات غذایی خانواده باشد.
  • در تهیه آن کاملا بهداشت را رعایت کنید.
  • از مواد غذایی سالم و تازه در تهیه آن استفاده کنید.

تغذیه نوزاد تا یک سالگی

غذا دادن به نوزاد

برای غذاهای تکمیلی برای نوزاد تا یک سالگی موارد زیر را در نظر بگیرید


  • غذاهای تکمیلی را بتدریج از نظر نوع و مقدار به تغذیه نوزاد تا از یک سالگی افزایش دهید.
  • از یک نوع ساده ماده غذایی شروع کنید و بتدریج تعداد آن را افزایش دهید.
  • بگذارید گوارش کودک به یک نوع ماده غذایی عادت کند و سپس نوع جدید ماده غذایی را اضافه کنید.
  • مواد غذایی متنوع به کودک را با فاصله بدهید تا حساسیت کودک به آن مشخص شود.
  • در ابتدا غذای تکمیلی برای نوزاد باید رقیق باشد و کم کم غلظت آن را افزایش دهید.
  • غلیظ شدن غذای کمکی کودک باعث می‌شود تا کودک عمل جویدن را نیز یاد بگیرد.

در کنار غذای کمکی برای تغذیه نوزاد تا یک سالگی، آب آشامیدنی نیز به مقدار کم به کودک بدهید و از آب جوشیده سرد استفاده کنید. زیرا شیر مادر به تنهایی نیاز کودک را رفع نمی‌کند. همچنین دو وعده در روز آبمیوه تازه و میوه‌های رسیده و نرم شده نیز می‌توانید بدهید. از شیرینی و تنقلات قبل از وعده غذایی کودک خودداری کنید. زیرا معده کودک را پر می‎‌‌کنند و جلوی اشتهای کودک را می‌گیرد. از نمک و شکر و مزه‌های شیرین به مقدار زیاد به کودک خودداری کنید. زیرا در این زمان ذائقه کودک در حال شکل‌گیری می‌باشد و به هر طعمی که عادت کند ممکن است عادت غذایی او برای زندگی شود.

تغذیه نوزاد تا یک سالگی
تغذیه نوزاد تا یک سالگی

سوالات متداول


چرا تغذیه نوزاد تا یک سالگی اهمیت دارد؟

در یک سال اول زندگی، رشد نوزاد بسیار بالا می‌باشد و وزن نوزاد در این دوران می‌تواند تا سه برابر زمانی که به دنیا آمده است افزایش پیدا کند، بنابراین تغذیه نوزاد در این دوران بسیار مهم است.

نوزاد در شش ماهه اول به چه تغذیه‌ای نیازمند است؟

شیر مادر عالی‌ترین منبع غذایی برای نوزاد می‌باشد. در صورت نبود شیر مادر برای نوزاد شیر خشک هم گزینه مناسبی است. بعد از 15 روز از تولد نوزاد باید قطره‌های مولتی ویتامین استفاده کنید. همچنین قطره‌های ویتامین A و D هم به نوزاد بدهید.

تغذیه نوزاد بعد از 6 ماهگی به چه صورت باید باشد؟

بعد از 6 ماهگی شیر مادر به تنهایی نیاز غذایی کودک را رفع نمی‌کند و باید غذای کمکی را شروع کنید. البته وعده‌های شیر نوزاد را کاهش ندهید بلکه در کنار آن روزانه دو سه وعده غذای کمکی را آغاز کنید.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *