مراحل تهیه شیرخشک برای نوزاد؛ نکات مهم

شیر خشک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

تغذیه نوزاد بعد از تولد باید با شیر مادر و یا انواع شیر خشک انجام شود. انتخاب نوع روش تغذیه نوزاد به شرایط مادر و نوزاد بستگی دارد. شیر خشک مکمل شیر مادر است و بعضی از نوزادان در کنار شیر مادر به استفاده از شیر خشک نیز نیاز دارند. همچنین بعضی از مادارن نمی‌توانند نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنند و نوزاد از بدو تولد باید با شیر خشک تغذیه شود. در تغذیه با شیر خشک اولین مسئله چگونگی و مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد است.

تهیه شیر خشک با اضافه کردن آب به پودر شیر خشک انجام می شود. اما مقدار آب و نوع شیر خشک که باید مخلوط شود تا مواد مغذی مورد نیاز به بدن کودک برسند اهمیت دارد. همچنین رعایت موارد بهداشتی در تهیه شیر خشک برای حفظ سلامت نوزاد بسیار مهم است. مخصوصا دوران نوزادی که سیستم ایمنی بدن نوزادان ضعیف است و در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها مقاومت بالایی ندارد. در این مقاله مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد، آب بهداشتی و سالم، استریل کردن و شستن بطری شیر، چگونگی نگهداری شیر خشک بعد از تهیه و موارد نیاز به پزشک را برای آگاهی بیشتر شما بیان می‌کنید.

مراحل تهیه شیر خشک برای کودک


برای تهیه شیر خشک موارد زیر را رعایت کنید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید. دانستن نکات زیر به آماده‌سازی صحیح شیر خشک و ذخیره آن بعد از آماده کردن کمک می‌کند.

مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد
مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد

شستن شیشه شیر

اولین کار در تهیه شیر خشک شستن لوازم مربوط به تهیه شیر خشک می باشد. شیشه شیر نوزاد و لوازم دیگر را با دقت و توسط فرچه و یا شیشه شیر مخصوص با آب گرم و شوینده مناسب با دقت بشورید. بعد از شستن نیز با پارچه نخی و تمیز خشک کنید. همچنین شیشه شیر را بهتر است قبل از استفاده استریل و یا ضد عفونی کنید. پیمانه و در قوطی شیر خشک و سر شیشه نیز از لوازمی است که با هر استفاده باید شسته و خشک شوند.

شستن دست‌های خود را فراموش نکنید

قبل از اینکه شروع به آماده کردن شیر خشک برای کودک کنید، دست‌های خود را بشورید. بهتر است شستشوی دست‌های خود را با آب گرم و میزان کافی از مایع دستشویی و به مدت 20 ثانیه انجام دهید. بعد از شستشو دست‌های خود را نیز با حوله تمیز و یا دستمال کاغذی کاملا خشک کنید. شستشوی دست‌ها برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به شیر نوزاد ضروری است.

استفاده از پیمانه برای اندازه گیری دقیق‌تر شیر خشک

برای تهیه شیر خشک با اندازه مناسب علاوه بر توجه به خطوط اندازه روی شیشه شیر بهتر است از پیمانه‌ای که در قوطی شیر وجود دارد استفاده کنید. با اندازه‌گیری و استفاده از یک پیمانه استاندارد و همیشگی می‌توانید اندازه دقیق شیر خشک مصرفی برای نوزاد را بدانید و در صورت لزوم و تحت شرایط متفاوت آن را کم و یا زیاد کنید.

دادن شیر خشک به نوزاد
دادن شیر خشک به نوزاد

آب مورد نیاز برای تهیه شیر خشک

آب جزء اصلی تهیه شیر خشک برای کودک است. برای حفظ سلامت نوزاد آب مصرفی حتما باید سالم و بهداشتی باشد. سعی کنید آب را از منبع سالم و مطمئن تهیه نمایید. برای اطمینان بیشتر آب را بجوشانید و بعد از رسیدن به نقطه جوش فقط یک دقیقه بگذارید بجوشد. یک دقیقه جوشاندن آب برای ضدعفونی شدن و از بین رفتن میکروب‌ها کافی است. سپس آب را در حدود 30 دقیقه بگذارید بماند تا سرد شود. جوشاندن زمان بیشتر باعث از بین رفتن مواد معدنی و مفید موجود در آب می‌شود. اگر از بطری آب و یا آب معدنی هم استفاده می‌کنید قبل از استفاده برای تهیه شیر حتما آن را بجوشانید.

استفاده از دستورالعمل روی قوطی شیر خشک

نسبت مخلوط کردن آب و پودر شیر خشک بسیار مهم است. برای این کار می‌توانید از دستورالعمل نوشته شده بر روی قوطی شیر خشک استفاده کنید. شیر خشک‌های تولیدی در کارخانه‌های مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی دارند که توسط شرکت سازنده آنها بر روی قوطی درج شده است. تعداد پیمانه با مقدار آب دقیق برای آماده کردن شیر خشک را از روی قوطی می‌توانید مشاهده کنید.

در حالت کلی نیز به میزان لازم آب بریزید. شیر خشک  را نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ درست کنید. اگر به میزان کم آب اضافه کنید شیر خشک غلیظ می‌شود. شیر غلیظ باعث می‌شود به کلیه و سیستم گوارش کودک فشار بیشتری بیاید و همچنین باعث کم شدن سطح آب بدن کودک می‌شود. اضافه کردن زیاد آب و رقیق شدن شیر نیز باعث کم شدن مواد مغذی شیر می‌شود و ممکن است باعث اختلال در رشد کودک گردد.

شیر خشک
شیر خشک

نکات مهم در تهیه شیر خشک


  • سعی کنید شیر خشک را پس از آماده کردن سریعا مصرف کنید. بهتر است به اندازه‌ای شیرخشک درست کنید که می‌خواهید از آن استفاده نمایید.
  • اگر شیر خشک را آماده کردید تا دو ساعت بعد از آن حتما آن را مصرف کنید و اگر شیشه شیر را به نوزاد دادید تا یک ساعت بعد از آن باقیمانده شیر را به کودک بدهید.
  • اگر بعد از آماده کردن شیر خشک آن را مصرف نکردید، بلافاصله آن را درون یخچال قرار دهید. این شیر را تا 24 ساعت درون یخچال می توانید نگه دارید و استفاده کنید.
  • اگر بعد از تمام شدن شیر خوردن نوزاد، شیر باقیمانده را دور بریزید و آن را دوباره مصرف نکنید. زیرا بزاق موجود در شیر باقیمانده با ترکیب شیر خشک باعث رشد باکتری در دهان و بدن نوزاد می‌شود. بنابراین قبل از درست کردن شیر خشک بطری را خوب بشورید.

ادامه نکات

شیر خشک آماده را در دمای اتاق نگه ندارید. زیرا دمای اتاق بهترین دما برای رشد میکروب درون شیر می‌باشد. از این رو بعد از آماده کردن شیر فورا آن را درون یخچال بگذارید. اگر شیر را خواستید بیرون ببرید و بعد به کودک بدهید آن را در ظرف عایق و همراه با یخ ببرید تا شیر خراب نشود.

برای دادن شیر خشک و شیر مادر لازم نیست که تغذیه با شیر گرم انجام شود. اما در صورتی که به نوزاد از ابتدا شیر گرم داده‌اید، از قبل آن را گرم کنید. اگر از بطری شیشه‌ای استفاده می‌کنید از مایکروویو برای گرم کردن استفاده نکنید. زیرا مایکروویو شیر را به صورت یکنواخت گرم نمی‌کند. برای گرم کردن بطری‌های شیشه‌ای و یا پلاستیکی می‌توانید از آب گرم استفاده کنید. به این صورت که بطری را زیر آب گرم بگیرید و با در ظرف آب گرم بگذارید تا دمای شیر کمی بالا بیاید. برای تست دمای شیر می‌توانید چند قطره بر پشت دستتان بریزید تا از داغ نبودن آن مطمئن شوید.

مراجعه به پزشک


تغذیه با شیر خشک ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی و بیماری‌هایی برای کودک شود. از شایع‌ترین این مشکلات اسهال و استفراغ است و می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای کودک شوند. مشکلاتی از جمله کم شدن آب بدن، اختلال در دستگاه گوارش کودک، آسیب رسیدن به کلیه و … می‌شود. در این زمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای کودک شما است! ما مجموعه کاملی از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالسکه کودک، روروئک، شیشه شیر نوزاد و یا صندلی غذای کودک باشید، روی کمک ما حساب کنید. کالسکه‌های کودک ما با در نظر گرفتن راحتی کودک شما طراحی و از مواد بادوام ساخته شده‌اند تا آنها را ایمن و مطمئن نگه دارند. برای وعده‌های غذایی، صندلی‌های شیردهی و صندلی غذا به فرزند شما کمک می‌کنند تا هنگام لذت بردن از غذا، راحت و ایمن باشند. امروز مجموعه ما را مرور کنید و اقلام مناسب برای خانواده در حال رشد خود را بیابید!

سوالات متداول


مراحل تهیه شیر خشک برای کودک چیست؟

  • شستن شیشه شیر
  • شستن دست‌های خود 
  • استفاده از پیمانه برای اندازه گیری دقیق‌تر شیر خشک
  • آب مورد نیاز برای تهیه شیر خشک
  • استفاده از دستورالعمل روی قوطی شیر خشک

در تهیه شیر خشک چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • استفاده سریع از شیر خشک پس از آماده شدن
  • دور ریختن شیر باقیمانده
  • نگهداری شیر خشک آماده شده در یخچال

هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک در چه صورت باید به پزشک مراجعه نمود؟

  • ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ
  • کم شدن آب بدن
  • مشکلات کلیوی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *