راه های افزایش شیر مادر

راه های افزایش شیر مادر
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

راه‌های افزایش شیر مادر یکی از مسائلی است که هر مادر در دوران شیردهی بهتر است از آن آگاهی داشته باشد. یکی از نگرانی‌های مادر بعد از تولد نوزاد، کافی بودن شیر مادر برای تغذیه نوزاد است. غذاهایی که مادر مصرف می‌کند تاثیر مستقیم در میزان شیر مادر و کیفیت آن دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل 75 درصد از مادران تا شش ماه، خودشان به نوزاد شیر می‌دهند.

بسیاری از مادران دارای شیر طبیعی و زیاد برای شیردهی هستند. ولی در بعضی از موارد ممکن است شیر مادر کم باشد و یا بر اثر عواملی قطع شود و این امر باعث نگرانی والدین می‌شود. از این رو توجه و اهمیت تغذیه و سلامت مادر در این زمان بسیار مهم است. نگرانی از ناکافی بودن شیر خود دلیلی برای کاهش شیر و یا قطع آن می‌شود. در این مطلب راه‌های افزایش شیر مادر و نکات مهم آن برای مادران عزیز آورده شده است.

راه‌های افزایش شیر مادر و نکات مهم


نوزادان تا شش ماهگی بهتر است فقط از شیر مادر تغذیه کنند. بعد از شش ماهگی مادر می‌تواند دادن غذاهای جامد و سبک را به نوزاد شروع کند. بنابراین در مدت زمان شیردهی به نوزاد که حداقل شش ماه است نکات مربوط به افزایش شیر مادر را بدانید. توجه به این نکات علاوه بر تولید شیر بیشتر به بهبود و سلامتی مادر بعد از زایمان نیز کمک می‌کند.

شیردهی مستمر

شیردهی مستمر و مداوم از اولین راه‌های افزایش شیر مادر است. تولید شیر بستگی مستقیم به تقاضای شیر دارد. هر چقدر نوزاد بیشتر شیر بخورد، ترشح و تولید شیر افزایش می‌یابد. در هنگام شیر دادن به نوزاد به گونه‌ای این کار را انجام دهید که تمام نوک پستان و هاله اطراف آن در دهان نوزاد قرار بگیرد. هر چقدر تعداد دفعات شیردهی بیشتر باشد، عمل مکیدن و به دنبال آن ترشح شیر مادر افزایش پیدا می‌کند.

تخلیه شیر اضافی (پمپاژ سینه)

اگر نوزاد قادر نباشد تمام شیر موجود در سینه را تخلیه کند در بین فواصل شیردهی، شیر اضافه را پمپاژ کنید. برای جلوگیری از انباشت شیر در سینه و کمک به جریان یافتن شیر بهتر است بعد از هر بار شیردهی، شیر باقیمانده در سینه را تخلیه کنید. خالی شدن سینه باعث کمک به تولید شیر جدید و افزایش آن می‌شود.

شیردهی از هر دو پستان

از هر دو پستان به نوزاد شیر دهید. بعد از هر دو یا سه بار شیردهی می‌توانید شیردهی را از پستان دیگر ادامه دهید. البته توجه داشته باشید که هر یک از پستان‌ها کاملا تخلیه شود و نوزاد به انتهای شیر موجود در پستان نیز برسد، که این شیر انتهای پستان شیر پرخاصیت و غلیظی می‌باشد. شیردهی منظم از هر دو پستان باعث تولید بیشتر شیر مادر می‌شود.

اجتناب از پستانک و یا رابط سینه برای نوزاد

تا جایی که امکان دارد از دادن پستانک و یا شیشه شیر نوزاد به کودک خودداری کنید، تا نوزاد تا شش ماهگی فقط به شیر مادر تمایل نشان دهد. از شروع زودهنگام غذاهای کمکی و جامد به نوزاد نیز پرهیز کنید، زیرا خواص و فواید شیر مادر بسیار زیاد است و تمام مواد مورد نیاز کودک را دربر دارد.

داشتن آرامش و پرهیز از استرس در شیردهی

داشتن استرس مانند مواردی همچون سفر با نوزاد تاثیر مستقیم بر میزان شیر مادر دارد و می‌تواند مقدار آن را کاهش دهد. آرامش ذهنی و جسمی باعث افزایش تولید شیر می‌شود. از این‌رو استراحت کافی و آرامش برای مادران در دوران شیردهی بسیار با اهمیت است، زیرا شیردهی مناسب باعث رشد بهتر نوزاد نیز می‌شود.

نحوه شیردهی به نوزاد
نحوه شیردهی به نوزاد

تغذیه مناسب در شیردهی

تغذیه مادر و خوردن غذای کافی و مغذی باعث افزایش شیر مادر می‌شود. بعضی از گیاهان و داروها هستند که به تولید بیشتر شیر مادر کمک می‌کنند. مصرف مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر به این منظور کمک می‌کند. قبل از شروع به مصرف گیاهان و مکمل‌های دارویی حتما با پزشک و یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

اجتناب از مصرف الکل و دخانیات

مصرف الکل و سیگار و هر گونه دخانیات برای سلامتی مادر بسیار مضر است. استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و یا کشیدن سیگار در تمام مراحل از جمله قبل از بارداری، دوران بارداری و بعد از زایمان و در دوران شیردهی خطرناک است و باعث آسیب‌های جدی به مادر و نوزاد می‌شود. مصرف الکل و دخانیات باعث کاهش مقدار شیردهی مادر می‌شود. همچنین این اثرات مخرب از طریق شیر مادر به نوزاد نیز منتقل می‌شوند و در رشد نوزاد اختلالات جدی وارد می‌کند.

داشتن تماس پوستی مادر و نوزاد در هنگام شیردهی

در هنگام شیر دادن تماس پوست به پوست برقرار کنید. تماس پوست نوزاد با پوست مادر باعث افزایش ترشح شیر مادر می‌شود. در هنگام شیردهی لباس بالا تنه خود را در آورید و به نوزاد با پوشک شیر بدهید. برای جلوگیری از سرما خوردن نوزاد نیز می‌توانید به دور خود به همراه نوزاد یک پتو بیندازید.

ماساژ پستان برای افزایش شیر مادر

ماساژ دادن پستان‌ها نیز به تولید شیر بیشتر کمک می‌کند. این روش به رفع مجراهای مسدود شده و توده‌ها در سینه کمک می‌کند و یکی از راه‌های مطمئن برای افزایش شیردهی است. همچنین ماساژ پستان خطر عفونت را نیز کاهش می‌دهد. برای ماساژ سینه‌ها ابتدا در یک محیط آرام قرار بگیرید. این کار را به آرامی و بدون فشار شروع کنید و بهتر است که این کار را خودتان انجام دهید تا فشار زیادی به سینه‌ها وارد نشود.

ماساژ را از انتهای قفسه سینه به سمت سینه انجام دهید. این کار را برای سینه دیگر نیز تکرار کنید. می‌توانید سینه‌ها را به صورت دورانی نیز ماساژ دهید. دقت داشته باشید که ماساژ سینه‌ها را به آهستگی و نرم انجام دهید. زیرا کوچکترین فشار ممکن است به مجراهای شیردهی آسیب برساند.

استفاده از لباس زیر مناسب در هنگام شیردهی

در دوران شیردهی لباس‌های زیر تنگ و چسبان نپوشید. لباس‌های زیر تنگ ممکن است باعث بسته شدن مجراهای شیردهی شود و تولید شیر را کاهش دهد. امروزه سوتین‌های شیردهی مخصوص در بازار وجود دارد که استفاده از آن برای مادر آسان است و در زمان شیر دادن به نوزاد نیز مادر بدون اینکه ناچار به در آوردن لباسش باشد می‌تواند به راحتی به نوزاد شیر بدهد.

شیردهی به نوزاد
شیردهی به نوزاد

نکاتی که در هنگام شیردهی به نوزاد باید رعایت کنید


  • در اتاقی آرام به کودک شیر بدهید.
  •  در هنگام شیردهی آرامش داشته باشید و از استرس دوری کنید.
  • اطراف سینه‌هایتان را گرم نگه دارید.
  • تعداد دفعات شیردهی به نوزاد را افزایش دهید تا شیر مادر افزایش یابد.
  • فاصله بین شیردهی را کوتاه کنید.
  • بعد از هر بار شیردهی، اقدام به تخلیه و پمپاژ سینه ها کنید.
  • بعد از هر بار شیردهی، آروغ نوزاد را بگیرید تا از نفخ و دل درد نوزاد جلوگیری شود.
  • در حفظ بهداشت فردی و تمیز بودن لباس زیر دقت کنید.
  • در صورت هر گونه ناراحتی در هنگام شیردهی به نوزاد و یا مادر به پزشک مراجعه کنید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید و فعلا نگران اضافه وزن نباشید.

بدو نی نی یکی از برترین فروشگاه‌های سیسمونی فروشی در تهران می‌باشد که تمام وسایل و لوازم مربوط به نوزاد و کودک را به شما ارائه می‌دهد. در این فروشگاه انواع برندهای داخلی و خارجی جهت انتخاب شما وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود اقدام به خرید نمایید. همچنین این فروشگاه دارای کارشناسان زبده‌ای است که در انتخاب و خرید لوازم و سیسمونی نوزاد به شما راهنمای‌هایی لازم را ارائه می‌دهند.

سوالات متداول


نوزاد از چند ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کند؟

نوزاد باید تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کند و در این مدت از هیچ غذای کمکی استفاده نکند، زیرا شیر مادر تمام مواد لازم برای بدن نوزاد را دربر دارد.

چه مواردی ممکن است موجب کاهش شیر مادر شود؟

عوامل متعددی همون استرس و نداشتن آرامش، نداشتن تغذیه مناسب در دوران شیردهی، استفاده از الکل و دخانیات و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است موجب کاهش شیر مادر شود.

راه‌های افزایش شیر مادر چیست؟

  • شیردهی مستمر
  • تخلیه شیر اضافی 
  • شیردهی از هر دو پستان
  • اجتناب از پستانک و یا رابط سینه برای نوزاد
  • داشتن آرامش و پرهیز از استرس در شیردهی
  • اجتناب از مصرف الکل و دخانیات
  • داشتن تماس پوستی مادر و نوزاد در هنگام شیردهی
  • ماساژ پستان برای افزایش شیر مادر
  • استفاده از لباس زیر مناسب در هنگام شیردهی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *