زمان نشستن نوزاد – نوزاد در چند ماهگی توانایی نشستن پیدا می کند؟

زمان نشستن نوزاد
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

نشستن نوزاد یکی از مراحل مهم در رشد و یادگیری مهارت‌های مختلف می‌باشد. نوزاد با کسب هر یک از مهارت‌ها، توانایی جدیدی پیدا می‌کند که برای والدین نیز بسیار شیرین است. در طول رشد کودک بعضی از والدین نگران انجام به موقع هر یک از این مهارت‌ها همچون چهار دست و پا رفتن، نشستن و یا راه رفتن می‌شوند. تغییرات نوزاد در سال اول زندگی بسیار زیاد است و نوزاد با هر تغییری یک مهارت جدید را یاد می‌گیرد که مقدمه‌ای برای یادگیری مهارت‌های بعدی نوزاد نیز می‌شود.

اگر نوزاد شروع به غلتیدن می‌کند و تلاش می‌کند سرش را بالا نگه دارد، دیگر زمان نشستن نوزاد نزدیک است. زمانی که عضلات پشت و گردن نوزاد قوی شود، می‌توان گفت که نوزاد آماده نشستن می‌باشد. در این مطلب از بدو نی نی، سیسمونی فروشی تهران، با سن نشستن نوزاد، علائم نشستن نوزاد و کمک به نوزاد در یادگیری این مهارت و … آشنا خواهیم شد. پس همراه ما باشید.

نوزاد در چند ماهگی توانایی نشستن دارد؟


معمولا نوزادان از 4 ماهگی تا 7 ماهگی توانایی نشستن پیدا می‌کنند و در 8 تا 9 ماهگی بدون نیاز به تکیه دادن قادر به نشستن می‌شوند. ولی قبل از این سن در هنگام نشستن نوزاد باید مراقب کمر نوزاد باشید و به او کمک کنید. نوزاد را از همان ابتدا می‌توانید به حالت نشسته قرار دهید. ولی تا قوی شدن عضلات گردن نوزاد باید در نشستن به او کمک کنید.

از 4 ماهگی به بعد عضلات گردن و سر کودک در حال قوی شدن هستند. اگر کودک را بر روی شکمش بخوابانید، قادر خواهد بود سرش را بالا بیاورد و نگه دارد. بعد از آن نیز کودک می‌تواند دستهایش را بالا بیاورد و سینه‌اش را از زمین فاصله بدهد و به همین صورت در 7 ماهگی قادر به نشستن می‌شود. ولی در اوایل یادگیری کودک را به هیچ عنوان تنها نگذارید. در اطراف کودک بالش نرم قرار دهید تا در صورت افتادن به سر نوزاد ضربه نخورد.

زمان نشستن برای نوزادان ممکن است متفاوت باشد. بعضی از نوزادان تا 9 ماهگی هم شاید قادر به نشستن بدون کمک نباشند و این می‌تواند به دلیل خواباندن زیاد نوزاد در گهواره باشد.

سن نشستن نوزاد
سن نشستن نوزاد

علائم آمادگی نوزاد برای نشستن


در حدود 4 ماهگی نوزاد می‌تواند سرش را بالا نگه دارد. در این زمان ماهیچه‌های گردن نوزاد که موجب نگه داشتن سر نوزاد می‌شود، قوی می‌شوند و کودک قادر خواهد بود سرش را بالا نگه دارد. برای کمک به کودک می‌توانید یک تمرین ساده انجام دهید. به این صورت که: کودک را رو به پشت بخوابانید، دستهای کودک را نگه دارید و او را با بازی تشویق کنید که خودش را به سمت شما و به بالا بکشد. زمانی که نوزاد نگه داشتن سر را کاملا یاد گرفت شما می‌توانید نشستن را نیز با او تمرین کنید. زیرا توانایی کنترل سر اولین و مهم‌ترین مسئله برای نشستن نوزاد است.

سپس نوزاد برای نشستن از دستها و پاها و باسن خود کمک می‌گیرد. بنابراین تقویت عضلات دست و پای کودک نیز به نشستن کودک کمک می‌کند. به همین دلیل کودکانی که بیشتر چهار دست و پا راه بروند، زودتر قادر به نشستن می‌شوند.

بازی با نوزاد در حالت خوابیده برای کمک به نشستن
بازی با نوزاد در حالت خوابیده برای کمک به نشستن

اجبار در نشاندن نوزاد و عوارض ناشی از آن


همانطور که اشاره شد عضلات گردن و پشت نوزاد از 5 ماهگی به بعد در حال تقویت شدن هستند. به طور کلی زمان نشستن برای نوزادان مختلف می‌تواند متفاوت باشد. نوزادان به دست‌های خود تکیه می‌زنند و با کمک پدر و مادر این مهارت را کم‌کم یاد می‌گیرند. بنابراین به زور نشاندن نوزاد اصلا توصیه نمی‌شود و تا زمانی که نشانه‌های آن از جمله بالا نگه داشتن سر و غلت خوردن را مشاهده نکردید، از نشاندن نوزاد بپرهیزید. چون ممکن است به سلامتی نوزاد آسیب برساند. زمان نشستن نوزاد نیز باید مانند مراحل دیگر رشد نوزاد به حالت طبیعی انجام شود.

عوارض زود نشاندن نوزاد

  • ماهیچه‌های نوزاد از 4 ماهگی به بعد در حال تقویت شدن هستند. با اجبار و اعمال زور ماهیچه‌های ضعیف می‌شوند. کمر نوزاد نیز هنوز قوی و محکم نشده است. از این رو با نشاندن زودتر از موعد او، ممکن است کمر نوزاد آسیب ببیند و در آینده نیز با دردهای کمر و ضعف در ستون فقرات مواجه شود.
  • زود نشاندن نوزاد همچنین ممکن است باعث ضعف در ماهیچه‌های دست، پا و شانه نوزاد شوند. همین امر باعث می‌شود کودک سینه‌خیز رفتن و راه رفتن را نیز دیرتر یاد بگیرد.
  • اجبار بر نشاندن نوزاد می‌تواند به دلیل ضعیف بودن ماهیچه‌های نوزاد، بر روی حالت بدنی او نیز تاثیر بگذارد.
  • همچنین می‌تواند در حرکت کردن نوزاد، قابلیت ایستایی نوزاد و در رشد طبیعی نوزاد نیز اختلال ایجاد کند.
  • بیشترین آسیبی که نشاندن زود هنگام نوزاد دارد این است که، نوزاد زمان کمتری بر روی شکمش می‌خوابد. در حالی‌که گذراندن این دوران برای نوزاد باعث تقویت عضلات دست، سر و گردن نوزاد شده و در نتیجه باعث انعطاف بیشتر نوزاد در حرکت می‌شود. زود نشاندن نوزاد باعث انعطاف کمتر و ضعف عضلات نوزاد می‌شود. بنابراین زمان نشستن نوزاد را به جلو نیندازید.

دلایل ننشستن نوزاد


بعضی از نوزادان رشد کندتری دارند و در این موارد نباید بلافاصله نگرانی به خود راه بدهید. اگر نوزاد نارس بود و یا زودتر به دنیا آمد، رشد او نیز به صورت طبیعی کندتر انجام می‌شود و در مقایسه با نوزادانی که به موقع به دنیا می‌آیند، دیرتر توانایی نشستن پیدا می‌کنند. ولی اکثر کودکان تا 9 ماهگی قادر به نشستن می‌شوند و اگر تا این زمان نوزاد نتوانست بنشیند، بهتر است با متخصص اطفال مشورت کنید.

نوزادانی که در بدو تولد دچار عفونت شده‌اند و یا دارای بیماری هستند نیز، رشد کندتری نسبت به نوزادان معمولی دارند. این امر می‌تواند یادگیری مهارت‌هایی مانند سینه‌خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن و ایستادن را برای نوزاد مشکل‌تر کند و یادگیری نشستن نوزاد را به تاخیر بیندازد. ولی با بهبودی نوزادتان، تمام این مهارت‌ها را آهسته‌تر می‌تواند یاد بگیرد.

سینه خیز رفتن نوزاد قبل از نشستن
سینه خیز رفتن نوزاد قبل از نشستن

برای کمک به نشستن نوزاد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


برای کمک به نشستن نوزاد، باید کمک کنید که ماهیچه‌های نوزاد زودتر تقویت شوند. با استفاده از کالسکه می‌توانید به نشستن نوزاد کمک کنید. کودک معمولا داخل کالسکه و کریر بچه به نشستن بیشتر از خوابیدن تمایل دارد. بنابراین کالسکه می‌تواند وسیله خوبی برای تمرین و تشویق کودک برای نشستن باشد.

از 2 ماهگی به بعد سعی کنید نوزاد را به صورت ایستاده در آغوش بگیرید. عمودی بغل کردن نوزاد، باعث می‌شود که کودک سعی کند سر خود را بالا نگه دارد و تعادلش را حفظ کند.

همانطور که گفتیم تقویت عضلات کودک به زودتر نشستن کودک کمک می‌کند. چهار دست و پا رفتن یکی از تمرین‌هایی است که باعث تقویت ماهیچه‌های کودک می‌شود و باعث می‌شود کودک قدرت کافی برای نشستن پیدا کند. غلت زدن نیز به تقویت و استحکام عضلات کودک کمک می‌کند و می‌تواند او را برای نشستن آماده کند.

بازی‌های خوابیده نیز به نشستن نوزاد کمک کند. وقتی نوزاد به پشت خوابیده، دستان نوزاد را بگیرید و او را به سمت بالا بکشید. این کار باعث می‌شود نوزاد نیز، سرش را به سمت بالا بگیرد و عضلات گردن نوزاد تقویت می‌شود.

خبر خوب اینکه هم اکنون شما می‌توانید بهترین صندلی غذا کودک و کالسکه را از فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی جهت راحت‌تر نشستن کودک دلبندتان در نمونه‌های مختلف همچون موارد زیر تهیه نمایید.

تمریناتی برای نشستن نوزاد

  • بعد از اینکه ماهیچه‌های کودک تقویت شد و کودک توانست سرش را صاف و محکم بالا نگه دارد، دیگر می‌توانید با کودک تمرین نشستن انجام دهید.
  • در سن 4 تا 5 ماهگی می‌توانید این تمرین را انجام دهید. پاهایتان را باز کنید و نوزاد را به صورت نشسته در بین پاهایتان قرار دهید. به این صورت که پشت نوزاد به سمت شما باشد. در این حالت بدن شما به عنوان دیوار حفاظتی برای نوزاد عمل می‌کند.
  • به نوزاد اجازه بدهید کم‌کم نشستن را تجربه کند و اگر نتوانست تعادش را حفظ کند نیز بر روی شما بیفتد. همچنین می‌توانید از بالش نرم و .. نیز در اطراف نوزاد استفاده کنید تا خطری نوزاد را تهدید نکند.
  • از صندلی‌های مخصوص کودک که برای این منظور طراحی شده‌اند نیز برای نشستن نوزاد می‌توانید استفاده کنید. این صندلی‌ها دارای تکیه‌گاه هستند و در جلوی نوزاد نیز دارای یک سینی که متصل به بدنه صندلی هستند می‌باشد. نوزاد را به راحتی می‌توانید در این صندلی‌ها بگذارید و بر روی سینی جلوی نوزاد نیز می‌توانید خوراکی و یا اسباب بازی‌هایی که نوزاد دوست دارند را بگذارید. نوزاد در داخل صندلی و برای بازی کردن و یا غذا خوردن تشویق می‌شود که بیشتر بر روی صندلی بنشیند و برایش تمرین نشستن می‌شود. امروزه انواع صندلی غذا کودک را می‌توانید برای نشستن به صورت ایمن و راحتی کودک در هنگام غذا خوردن استفاده کنید.

این صندلی در فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی، معتبرترین سیسمونی فروشی ارومیه و تهران، با طراحی و متریال باکیفیت، کارایی و خیال آسوده را برای خانواده‌ها فراهم کرده است. از ویژگی های بهترین صندلی غذا برای کودک در این فروشگاه، مواد سازنده ضد باکتریایی و قابل شستشو است که استفاده از آن را برای مادران در تمیز کردن و نگهداری آسان کرده است. شما می‌توانید در خانه، رستوران، محل کار و در هر فضایی از مزایای استفاده از صندلی غذا برای کودک بهره‌مند شوید.

مراقبت های زمان نشستن نوزاد


بعد از اینکه زمان نشستن نوزاد فرا رسید و نوزاد توانایی نشستن پیدا کرد، دیگر خود را به سمت جلو خم می‌کند. در این مرحله زانوها و دستهای کودک درگیر می‌شود و نوزاد سعی می‌کند این تعادل جدید را یاد بگیرد. این مهارت را در 7 یا 8 ماهگی نیز می‌تواند یاد بگیرد و به صورت چهار دست و پا به سمت جلو و یا عقب حرکت کند. نوزادان در این سن که قادر به تنها نشستن هستند، بسیار کنجکاو هستند و به محض کسب مهارت‌های حرکتی شروع به بازی و کنجکاوی می‌کند. بنابراین برای محافظت از کودک سعی کنید اشیاء برنده و خطرناک را از اطراف نوزاد دور کنید.

کمک به چهار دست و پا رفتن نوزاد قبل از نشستن
کمک به چهار دست و پا رفتن نوزاد قبل از نشستن

سوالات متداول


کودک از چه سنی شروع به نشستن می کند؟

معمولا نوزادان از 4 ماهگی تا 7 ماهگی توانایی نشستن پیدا می‌کنند و در 8 تا 9 ماهگی بدون نیاز به تکیه دادن قادر به نشستن می‌شوند.

نشانه های آمادگی نوزاد برای نشستن چیست؟

زمانی که نوزاد نگه داشتن سر را کاملا یاد گرفت(حدود 4 ماهگی) شما می‌توانید نشستن را نیز با او تمرین کنید. زیرا توانایی کنترل سر اولین و مهم‌ترین مسئله برای نشستن نوزاد است. سپس نوزاد برای نشستن از دستها و پاها و باسن خود کمک می‌گیرد. به همین دلیل کودکانی که بیشتر چهار دست و پا راه بروند، زودتر قادر به نشستن می‌شوند.

زود نشاندن نوزاد چه عوارضی دارد؟

  • ممکن است کمر نوزاد آسیب ببیند و در آینده نیز با دردهای کمر و ضعف در ستون فقرات مواجه شود.
  • شاید باعث ضعف در ماهیچه‌های دست، پا و شانه نوزاد شوند. همین امر باعث می‌شود کودک سینه‌خیز رفتن و راه رفتن را نیز دیرتر یاد بگیرد.
  • می‌تواند به دلیل ضعیف بودن ماهیچه‌های نوزاد، بر روی حالت بدنی او نیز تاثیر بگذارد.
  • همچنین می‌تواند در حرکت کردن نوزاد، قابلیت ایستایی نوزاد و در رشد طبیعی نوزاد نیز اختلال ایجاد کند.
  • زود نشاندن نوزاد باعث انعطاف کمتر و ضف عضلات دست، سر و گردن نوزاد می‌شود.

برای کمک به نشستن نوزاد خود چه باید کنم؟

باید کمک کنید که ماهیچه‌های نوزاد زودتر تقویت شوند. از 2 ماهگی به بعد سعی کنید نوزاد را به صورت ایستاده در آغوش بگیرید تا کودک سعی کند سر خود را بالا نگه دارد. چهار دست و پا رفتن و غلت زدن نیز می‌تواند او را برای نشستن آماده کند. از بین وسایل و لوازم سیسمونی نوزاد، کالسکه و صندلی غذا کودک می‌تواند وسیله خوبی برای تمرین و تشویق کودک برای نشستن باشد.

زمانی که نوزاد توانایی نشستن پیدا کرد، چه مراقبتی نیاز دارد؟

نوزادان در این سن که قادر به تنها نشستن هستند، بسیار کنجکاو هستند و به محض کسب مهارت‌های حرکتی شروع به بازی و کنجکاوی می‌کند. بنابراین برای محافظت از کودک سعی کنید اشیاء برنده و خطرناک را از اطراف نوزاد دور کنید.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *