شیر مادر و شیر خشک؛ فواید و تفاوت های شیر مادر و شیر خشک

شیر مادر یا شیر خشک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از تولد نوزاد، یکی از انتخاب‌های اساسی مادران انتخاب بین شیر خودشان و شیر خشک است. شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد تا 6 ماهگی است. اولین شیر یعنی آغوز دارای عوامل محافظتی و پادتن است که از نوزاد در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. این شیر ارزشمند را از نوزاد محروم نکنید. تغذیه نوزاد ارتباط مستقیم با رشد جسمی و روحی کودک دارد و شیر مادر کامل‌ترین تغذیه برای نوزاد است.

تغذیه با شیر خود مادر ارتباط عمیق عاطفی بین مادر و نوزاد را برقرار می‌کند و در تکامل رشد جسمی و روحی نوزاد نقش مهمی دارد و تا 6 ماهگی حتما نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید. از این رو بعد از تولد نوزاد یکی از تصمیمات سختی که مادر باید بگیرد انتخاب تغذیه بین شیر خود مادر و تغذیه با شیر خشک می‌باشد. در این مطلب به تفاوت‌های آن می‌پردازیم.

تغذیه نوزاد با شیر مادر


آکادمی اطفال آمریکا (AAP) شیر خود مادر را بهترین تغذیه برای نوزاد معرفی کرده است و بنا به نظر کارشناسان APP تا شش ماهگی تغذیه نوزاد منحصرا باید با شیر مادر انجام شود. بعد از شش ماهگی نوزاد می‌توانید دادن غذاهای کمکی و یا شیر خشک به را آغاز کنید. ولی تا یک سالگی در کنار آنها، شیر خود مادر هم به کودک بدهید. بعد از یک سالگی شیردهی بستگی به خواست مادر و درخواست و اشتیاق کودک دارد. این نوع تغذیه این امکان را می‌دهد که مادر خودش مستقیما به نوزاد شیر بدهد. همچنین می‌تواند درون شیشه آن را ذخیره کند تا در مکان‌های عمومی بتواند از آن برای شیردهی راحت استفاده کند و باعث می‌شود دیگران نیز بتوانند به نوزاد با شیشه شیر بدهند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر
تغذیه نوزاد با شیر خود مادر

فواید تغذیه با شیر مادر


  • حاوی آنتی بادی لازم برای بدن نوزاد است و مقاومت بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها همچون عفونت گوش و … را افزایش می‌دهد.
  • بهترین سازگاری را با دستگاه نوزاد دارد و هضم آن برای کودک بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. نفخ و یبوست را نیز در کودک کاهش می‌دهد.
  • باعث افزایش هوش کودک می‌شود. عملکرد شناختی بیشتری و بهتری نسبت به دیگر کودکان دارند.
  • خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد تا یک سالگی را کاهش می‌دهد.
  • به دلیل داشتن مواد مغذی و کافی، کودک را کاملا سیر می‌کند و از اضافه وزن کودک جلوگیری می‌کند.
  • از بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت نوع یک و دو، کلسترول بالا، لوسمی و لنفوم در کودک پیشگیری می‌کند.
  • شیردهی به نوزاد، باعث پیوند عمیق بین مادر و کودک می‌شود.

مزایای شیردهی برای مادر


  • شیر دادن به نوزاد، برای مادر هم دارای فواید بی‌شماری است. شیر دادن به کاهش وزن شما کمک می‌کند. در واقع شیردهی به نوزاد باعث سوختن چربی‌هایی می‌شود که در طول دوران بارداری جمع شده‌اند و شما می‌توانید به وزن دوران قبل از بارداری برسید.
  •  ابتلای مادر به سرطان پستان، سرطان تخمدان و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • شیردهی همچنین باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌شود که در بازگشت اندازه رحم به پیش از بارداری و کاهش خونریزی‌های رحمی کمک می‌کند.
  • شیردهی و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد، باعث ایجاد آرامش مادر و نوزاد می‌شود و نوزاد را بیشتر دلبسته می‌کند و حس امنیت را در نوزاد به وجود می‌آورد.
مزایای شیردهی برای مادر
مزایای شیردهی برای مادر

شیردهی


تغذیه نوزاد با شیر خود مادر با شیردهی بعد از تولد نوزاد آغاز می‌شود. شیردهی مناسب و اصولی برای داشتن شیر به اندازه کافی اهمیت دارد. شیردهی بهتر است بلافاصله بعد از به دنیا آمدن نوزاد شروع شود. بعد از آن شیردهی متناوب و ادامه‌دار باعث تحریک و ترشح هورمون شیردهی می‌شود و باعث تولید شیر بیشتر می‌شود. کیفیت و اندازه شیر برای شیردهی بسیار اهمیت دارد و بهتر است با راه‌های افزایش شیر مادر آشنا شوید.

مادران بهتر است با تکنیک‌های شیردهی آشنا شوند تا این کار را بتوانند راحت تر انجام دهند. در صورت دیدن هر گونه مشکل در پستان‌ها و شیر دادن در صورت ادامه یافتن با مشاور و یا متخصص مربوطه مراجعه کنید.

همانطور که گفتیم شیردهی بلافاصله بعد از زایمان بسیار اهمیت دارد. اولین شیری که تولید می‌شود شیر غلیظ زرد رنگ است که مقدار آن نیز اندک است. این شیر که آغوز نام دارد دارای پادتن‌ها، پروتئین، قند و املاح معدنی است که تغذیه کافی و کامل را برای نوزاد به وجود می‌آورد.

تغذیه نوزاد با شیر خود مادر، نیازمند داشتن شیر به اندازه کافی و مناسب است تا بتواند نوزاد را کاملا سیر کند. برای افزایش آن باید به تغذیه خود نیز توجه کند. داشتن رژیم غذایی مغذی و استاندارد در این زمینه اهمیت دارد و مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر به افزایش تولید شیر می‌تواند کمک کند.

پس از زایمان و شیردهی ممکن است در ناحیه شکم مادر سلولیت‌های پوستی به وجود بیاید که بهترین درمان این مشکل کربوکسی‌تراپی می‌باشد که بهترین دستگاه برای این متد دستگاه کربوکسی تراپی مدایون است.

شیر خشک


بعد از تولد نوزاد تا جایی که امکان دارد، نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید. حتی اگر  قصد داشتید که در کنار آن از شیر خشک استفاده کنید، شیر مادر را کاملا قطع نکنید. این شیر دارای آنتی بادی‌ها و عنصرهای ایمنی برای بدن نوزاد نیستند. ولی در صورت استفاده از آن، خودتان را ملامت نکنید و سعی کنید شیر مناسب و سازگار برای نوزاد را تهیه کنید. استفاده از آن نیز معایب و فایده‌هایی نیز دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم.

شیر خشک
شیر خشک

مزایای شیر خشک


دیگران هم می‌توانند به کودک شیر بدهند

این امکان را به وجود می‌آورد که غیر از مادر، افراد دیگر خانواده نیز بتوانند به نوزاد شیر بدهند. فقط باید شیر خشک و شیشه شیر مناسب را انتخاب کنید و آن را برای کودک آماده کنید. شیردهی با شیشه شیر نوزاد کمک می‌کند شما هم بتواند کمی استراحت کنید.

تعیین حجم شیر

یکی دیگر از مزایای این شیر این است که می‌توانید مقدار آن را اندازه بگیرید. با توجه به دانستن حجم شیر برای تغذیه نوزاد، مطمئن شوید که نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت کرده باشد و سیر شود. نوزادان در سنین مختلف به شیر به اندازه‌های متفاوت نیاز دارند. شما با دانستن آن، می‌توانید با بطری شیر به میزان کافی و لازم به کودک شیر بدهید.

تعداد دفعات شیردهی و زمان آن

از مزایای دیگر این است که دفعات دادن شیر خشک و زمان آن کاملا مشخص است. هضم آن بیشتر طول می‌کشد و در نتیجه نوراد کمتر گرسنه می‌شود. تعداد دفعات دادن شیر خشک به نوزاد کمتر است.

استفاده از شیر خشک کمک می‌کند که مادر نیز دیگر نگران تغذیه خود نباشد و بتواند از تمام مواد غذایی مورد نیاز و دلخواه خود استفاده کند. ولی در هنگام شیردهی باید مراقب رژیم غذایی خود باشد، زیرا هر آنچه که می خورید، نوزاد نیز از همان تغذیه می‌شود.

معایب شیر خشک


شیر مادر یا شیر خشک
تغذیه با شیر خشک
  • این شیر فاقد مواد مغذی ضروری و آنتی بادی می‌باشد. می‌دانیم شیر خود مادر شامل مواد لازم برای رشد و تکامل بهتر نوزاد است. از کودک در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌کند.
  • خرید و تهیه آن می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. استفاده از شیر خود مادر به عنوان غذای کامل نوزاد، یک نعمت خدادادی و رایگان است. ولی قوطی‌های شیر با برندهای متفاوت دارای قیمت‌های متفاوت و گاها گرانی هستند. اگر از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید باید هزینه خرید را مناسب و دلخواه نوزاد را بپردازید.
  • شیر خشک می‌تواند باعث بروز حساسیت و آلرژی در نوزاد شود. نوزادانی که با این تغذیه می‌شوند در معرض بیشتری از آلرژی‌ها و حساسیت هستند. همچنین یبوست و نفخ در آنها بیشتر است و سیستم گوارش این نوزادان ممکن است با مشکل رو به رو شود.
  • برای استفاده از این شیر، نیازمند تهیه شیشه شیر مناسب برای نوزاد هستید. شیشه شیرها نیز با توجه به سن نوزاد در اندازه و مدل‌های مختلفی وجود دارند. همچنین قبل از شیردهی باید آن را استریلیزه و ضد عفونی کنید و با گرم کردن آب به اندازه مناسب شیر را تهیه نمایید و به نوزاد بدهید که تهیه همه این موارد نیازمند دقت والدین است.
  • در تغذیه با این شیر، تماس پوستی مادر و نوزاد که در شیردهی با شیر خود مادر امکان دارد، وجود ندارد و نزدیکی بین مادر و نوزاد کمتر است.

بدو نی نی یکی از برترین فروشگاه‌های سیسمونی فروشی در تهران می‌باشد که تمام وسایل و لوازم مربوط به نوزاد و کودک را به شما ارائه می‌دهد. در این فروشگاه انواع برندهای داخلی و خارجی جهت انتخاب شما وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود اقدام به خرید نمایید. همچنین این فروشگاه دارای کارشناسان زبده‌ای است که در انتخاب و خرید لوازم و سیسمونی نوزاد به شما راهنمای‌هایی لازم را ارائه می‌دهند.

سوالات متداول


از نظر کارشناسان بهترین تغذیه برای نوزاد چیست؟

از نظر آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، تا شش ماهگی نوزاد باید از شیر خود مادرش تغذیه کند زیرا این شیر حاوی تمام مواد لازم می‌باشد ولی بعد از این دوره می‌تواند به عنوان غذای کمکی از شیر خشک نیز استفاده نماید.

فواید تغذیه با شیر مادر چیست؟

  • بالا رفتن مقاومت بدن نوزاد در برابر بیماری‌های مختلف
  • سازگاری بالا با دستگاه گوارش
  • بالا رفتن هوش نوزاد
  • کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد تا یک سالگی

شیر خشک چه معایبی دارد؟

  • فاقد مواد مغذی ضروری و آنتی بادی می‌باشد
  • خرید و تهیه آن می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.
  • می‌تواند باعث بروز حساسیت و آلرژی در نوزاد شود.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *