مراقبتهای ماه ششم بارداری | نکات مهم بارداری در ماه ششم

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

با پایان یافتن ماه پنجم بارداری و مراقبت‌های لازم در این ماه که با آن آشنا شدید، وارد ماه ششم بارداری می‌شوید. ماه ششم بارداری که آخرین ماه سه ماه دوم بارداری حساب می‌شود دارای مراقبت‌ها و نکاتی مهمی می‌باشد. مراقبت‌های ماه ششم بارداری از آنجا که به زمان زایمان نزدیک می‌شود بسیار با اهمیت است. در این ماه رشد جنین نسبت به ماه‌های قبل بیشتر و سریع‌تر انجام می‌شود و شکم مادر بزرگ‌تر می‌شود. سیستم شنوایی نوزاد در این ما کامل می‌شود و نوزاد ضربه‌های بیشتری می‌زند و چرخش نوزاد نیز در ماه بیشتر می‌شود، به طوری که مادر تعداد دفعات آن را می‌تواند بشمارد و تعداد و زمان آنها را کاملا احساس کند.

وضعیت نوزاد در ماه ششم بارداری


  • در این ماه ریه‌های جنین کاملا تشکیل می‌شود و ریه‌ها در حال تشکیل آلوئول کوچک که پوشش‌هایی هستند که برای اکسیژن و تنفس جنین در هنگام تولد ضروری هستند، می‌باشد.
  • شنوایی نوزاد نیز در این ماه کامل می‌شود و حرف‌های شما را می‌تواند بشنود.
  • چشم جنین نیز در حال کامل شدن است و باز است و پلک او شروع به چشمک زدن می‌کند.
  • شبکیه چشم نوزاد در ماه ششم بارداری به طور کامل تشکیل می‌شود.
  • وزن نوزاد در پایان این ماه کمتر از یک کیلوگرم (900 گرم) می‌شود.
  • در این ماه کیسه آب مادر یا همان فضای نوزاد در شکم مادر افزایش پیدا می‌کند.
  • حرکات و چرخش جنین در این ماه افزایش می‌یابد و مادر می‌تواند کاملا آنها را احساس کند.
  • تشکیل اندام‌های نوزاد در حال پیشرفت و تقویت می‌باشند.
ماه ششم بارداری
ماه ششم بارداری

مراقبتهای ماه ششم بارداری


در ماه ششم بارداری، تغییرات زیادی در بدن مادر و نوزاد اتفاق می‌افتد. رحم و شکم شما بزرگ‌تر می‌شوند و از نظر ظاهری تغییرات زیادی در شما به وجود می‌آید و به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان اشتهای شما افزایش پیدا می‌کند. با رسیدن ماه ششم بارداری شما باید به انواع روش‌های زایمان آشنا شوید و آمادگی‌های لازم را پیدا کنید. در این ماه بهتر است روش زایمان خود را با مشورت با پزشکتان انتخاب کنید که با توجه به شرایط شما بدانید که زایمان طبیعی برای شما مناسب است یا زایمان سزارین تا آمادگی‌های لازم برای هر نوع را پیدا کنید.

در این ماه علاوه بر مراقبت‌های ماه ششم بارداری که باید از آنها آگاه شوید، باید کم کم به فکر خرید لوازم سیسمونی نوزاد و تهیه وسایل اتاق کودکتان باشید. لیستی را آماده کنید تا تمام وسایل ضروری بعد از زایمان را در هنگام خرید سیسمونی کودک فراهم کنید و اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم برای سه ماهه آخر بارداری را نیز در این ماه باید انجام دهید، تا با داشتن برنامه منظم از اضطراب و نگرانی‌های زایمان کم شود.

علائم و تغییرات مادر در ماه ششم بارداری


یبوست

یبوست یکی از علائم ماه ششم بارداری است که در طول دوران بارداری وجود دارد و موجب اذیت مادر می‌شود. برای کاهش این عارضه از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید. ورزش منظم را در برنامه خود قرار دهید و مایعات و آب فراوان مصرف کنید.

افزایش اشتها و افزایش وزن

به دلیل رشد سریع جنین در ماه ششم بارداری، نیاز به مواد غذایی بیشتر می‌شود و اشتهای مادر به شدت افزایش پیدا می‌کند که با افزایش اشتها، افزایش وزن نیز اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر اندام‌های جنین در این ماه تشکیل شده‌اند و در حال رشد هستند و مواد مغذی باید به بدن مادر برسد. بنابراین در خوردن غذا موارد زیر را در نظر بگیرید. قبل از غذا یک لیوان آب بخورید تا اشتهای شما کاهش پیدا کند. تعداد دفعات غذا خوردنتان را افزایش دهید و مقدار آن را کم کنید. از میوه و سبزیجات و غذاهای سالم و طبیعی به جای غذاهای پرکالری استفاده کنید.

افزایش اشتها و افزایش وزن
افزایش اشتها و افزایش وزن در ماه ششم بارداری

ورم دستها و پاها

ورم یکی از علائم رایج و طبیعی در بارداری می‌باشد که در ماه ششم بارداری نیز وجود دارد. به دلیل افزایش مایعات و افزایش حجم خون در بافت‌های بدن که برای تغذیه مادر و نوزاد است، ورم در دست‌ها و پاهای مادر اتفاق می‌افتد. بزرگتر شدن شکم و افزایش فشار لگن به کمر مادر، باعث ورم در زانوها و پاها می‌شود. در این ماه ممکن است صورت و اطراف چشم‌های شما نیز ورم کند که باز هم از علائم طبیعی بارداری می‌باشد.

برای کاهش ورم سعی کنید به مدت طولانی نایستید. در هنگام نشستن پاهایتان را بالاتر و بر روی چهار پایه قرار دهید. هنگام خوابیدن حتما به پهلو بخوابید و از لباس‌های گشادتر  و نخی استفاده کنید.

شکم درد و کمر درد

با رشد جنین در رحم، شکم بزرگ می‌شود و به لگن شما فشار وارد می‌کند. عضلات اطراف لگن در حال انقباض و کشش هستند و موجب ایجاد درد در ناحیه شکم و کمر شما می‌شود که تا زمان زایمان این دردها ادامه پیدا می‌کنند. اما برای تسکین و کاهش درد می‌توانید از حمام آب گرم استفاده کنید. افزایش وزن خود را کنترل کنید و هنگام نشستن پاهای خود را بالاتر قرار دهید.

بی خوابی

در ماه ششم بارداری و نزدیک شدن به سه ماهه سوم بی‌خوابی‌های مادر شروع و افزایش پیدا می‌کند. به دلیل بزرگتر شدن شکم مادر، حرکات بیشتر نوزاد، دستشویی رفتن بیشتر و همچنین عوامل هورمونی خواب مادر کم می‌شود و در نتیجه باعث خستگی مادر در طول روز می‌گردد.

برای راحت‌تر خوابیدن دوش آب گرم قبل از خواب کمک زیادی به شما می‌کند. از خوردن غذا دو ساعت قبل از خواب خودداری کنید. همچنین مصرف چای و کافئین را کاهش دهید. دمای مناسب اتاق و تخت راحت به خوابیدن شما کمک می‌کند. برای کاهش خستگی در طول روز، چرت‌های کوتاهی داشته باشید تا انرژی لازم را پیدا کنید.

مراقبتهای ماه ششم بارداری
مراقبتهای ماه ششم بارداری

گرفتگی رگ‌ها و سوزش

به دلیل افزایش جریان خون برای رشد جنین، رگ‌ها ممکن است دچار گرفتگی شوند. افزایش جریان خون در رگ‌ها همچنین ممکن است باعث افزایش فشار به دست‌ها و پاها شود که باعث ایجاد سوزش می‌شود. برای کاهش این مسائل سعی کنید ورزش کنید و پاهای خود را بالاتر قرار دهید تا دچار گرفتگی در رگ‌ها نشوید. لباس‌های نخی و آزاد تر بپوشید و وزن خود را کنترل کنید.

داشتن انقباضات در رحم

در ماه ششم بارداری انقباضاتی به نام انقباضات براکستون هیکس را تجربه می‌کنید، ولی این انقباضات کاذب می‌باشند و جای نگرانی وجود ندارد. این انقباضات رحم را برای انقباضات واقعی و برای زایمان آماده می‌کنند.

زایمان زودرس در ماه ششم بارداری

یکی از از مواردی که در این ماه ممکن است اتفاق بیفتد زایمان زودرس می‌باشد. این زایمان همراه با علائم و نشانه‌هایی همراه است که با آگاهی از آنها می‌توانید، خطراتی که برای شما و نوزادتان به وجود می آید را کاهش دهید و با مراجعه به پزشک از زایمان زودرس جلوگیری کنید. از علائم زایمان زودرس می‌توان به افزایش شدید انقباضات، مشاهده خون از واژن، درد شدید در معده، فشار زیاد به لگن و کمر درد شدید، تورم دست‌ها و پاها می‌توان نام برد. با مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها و تکرار و مداومت آنها، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

انجام آزمایش دیابت بارداری

در ماه ششم بارداری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش دیابت بارداری نیز انجام می‌شود. در صورت لزوم، پزشک برای شما رژیم‌های غذایی خاصی را در نظر می‌گیرد تا با رعایت آنها بارداری را به سلامت بگذرانید.

ماه ششم بارداری
ماه ششم بارداری

تغذیه مناسب ماه ششم بارداری


در ماه ششم بارداری رشد جنین بسیار سریع‌تر از ماه‌های قبل می‌باشد. بنابراین مواد غذایی مورد نیاز بدن مادر و جنین باید شامل مواد مغذی باشد تا مادر و نوزاد در سلامت این دوران را طی کنند. رژیم غذایی مناسب بارداری در این ماه باید شامل تمام گروه‌های غذایی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین، کربوهیدرات و لبنیات برای تامین کلسیم می‌باشد. همچنین خوردن ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی اسید فولیک، آهن و ویتامین C را نباید فراموش کنید. همچنین از خوردن غذاهای دریایی، کافئین، غذای نیمه پخته و خام، فست فود و غذاهای فرآوری شده و سویا خودداری کنید. از مصرف الکل و دخانیات هم بشدت بپرهیزید.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون مراقبت‌های ماه پنجم بارداری و مراقبت‌های ماه هفتم بارداری را مطالعه نمایید.

ما می‌دانیم که خرید برای کودک شما می‌تواند دردسرساز باشد، به همین دلیل است که ما مفتخریم که طیف وسیعی از مزایای را برای آسان‌تر کردن زندگی شما ارائه دهیم. با تخفیف، ارسال رایگان و حتی پرداخت درب منزل برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، ما این امکان را برای شما فراهم می‌کنیم که محصولات مورد نیاز خود را بدون نیاز به خروج از منزل خود تهیه کنید.

سوالات متداول


از علائم و تغییرات مادر در ماه ششم بارداری چیست؟

  • یبوست
  • افزایش اشتها و افزایش وزن
  • ورم دستها و پاها
  • شکم درد و کمر درد
  • بی خوابی
  • گرفتگی رگ‌ها و سوزش
  • داشتن انقباضات در رحم
  • زایمان زودرس در ماه ششم بارداری

در ماه ششم بارداری چه آزمایش‌هایی باید انجام شود؟

در ماه ششم بارداری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش دیابت بارداری نیز انجام می‌شود.

تغذیه مناسب ماه ششم بارداری چیست؟

  • رژیم غذایی مناسب بارداری در این ماه شامل تمام گروه‌های غذایی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین، کربوهیدرات و لبنیات برای تامین کلسیم است.
  • خوردن ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی اسید فولیک، آهن و ویتامین C را نباید فراموش کنید.
  • از خوردن غذاهای دریایی، کافئین، غذای نیمه پخته و خام، فست فود و غذاهای فرآوری شده و سویا خودداری کنید.
  • از مصرف الکل و دخانیات هم بشدت بپرهیزید.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *