مزایا و معایب استفاده از روروئک – تاثیر آن بر راه رفتن کودک نوپا

مزایا و معایب استفاده از روروئک کودک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

روروئک وسیله‌ای است که معمولا والدین برای کمک به راه افتادن کودک و سرگرم شدن کودک آن را تهیه می‌کنند. اما هنوز بر سر استفاده از روروئک و استفاده نکردن از آن اختلاف نظر وجود دارد. حالا این سوال پیش می‌آید که استفاده از روروئک کودک به راه افتادن بچه کمک می‌کند و یا به او آسیب می‌رساند. از نظر کارشناسان استفاده از روروئک در هیچ مرحله‌ای از رشد کودک توصیه نمی‌شود و کمکی به به راه افتادن کودک نمی‌کند. حتی می‌تواند باعث تاخیر در آن نیز شود. اگر اصرار بر تهیه روروئک برای کودکتان دارید در این مقاله بیشتر شما را با مزایا و معایب استفاده از روروئک آشنا خواهیم کرد.

نوزادان به طور طبیعی و در مراحل رشد فیزیولوژیک خود شروع به راه رفتن می‌کنند. در این مراحل ابتدا نوزاد سرش را بلند می‌کند و سعی می‌کند سرش را بالا نگه دارد. سپس می‌تواند سینه خیز برود و بعد از اینکه کودک قادر به نشستن می‌شود، سعی می‌کند تعادل را یاد بگیرد و بعد از این مرحله سعی می‌کند با نگه داشتن اطراف خود بایستد و راه برود. در تمام این مراحل ماهیچه‌ها و مغز کودک در حال رشد و تقویت هستند. بنابراین والدین نباید بر زود راه افتادن کودک اصرار داشته باشند.

تاثیر روروئک بر راه رفتن کودک نوپا


استفاده از روروئک می‌تواند باعث اختلال در تکامل حرکتی کودک مانند سینه خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن، نشستن و … شود. از این رو  استفاده از روروئک باعث دیر راه افتادن کودک می‌شود. از این رو توصیه می‌شود در روند رشد کودک دخالتی نداشته باشید مگر اینکه کودک بر اثر بیماری و تکمیل نشدن ستون مهره‌هایش قادر به ایستادن نباشد.

چگونه استفاده از روروک موجب اختلال در تکامل حرکتی کودک می‌شود؟

زمانی که مرحله چهار دست و پا رفتن کودک تکمیل نشده باشد اگر از روروئک استفاده کنید، این مرحله از رشد کودک را در نظر نگرفته‌اید که باعث اختلال در سیستم عصبی کودک می‌شود. این موضوع حتی می‌تواند مراحل بعدی رشد کودک را نیز سریع‌تر کرده و در 7 سالگی و سالهای ابتدایی مدرسه رفتن کودک، مشکلاتی ایجاد کند.

با رشد طبیعی کودک، ستون مهره‌های کمر کودک تقویت می‌شوند و کودک قادر به ایستادن می‌شود. ولی اگر با استفاده از روروئک، کودک را وادار به ایستادن قبل از تکامل یافتن ستون مهره‌هایش کنید می‌تواند سبب کمردردهای زودرس در کودک شود. این آسیب در اجبار در نشستن کودک زودتر از موعد هم اتفاق می‌افتد.

تاثیر استفاده از روروئک در راه افتادن کودک نوپا
تاثیر استفاده از روروئک در راه افتادن کودک نوپا

مزایا و معایب استفاده از روروئک


از مزایا و معایب استفاده از روروئک می‌توان گفت استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک می‌تواند تاثیر بدی بر روی راسته استخوان ساق پا و فضای مفصلی ران کودک شود و بهتر است از روروئک فقط برای بازی و سرگرمی کودک استفاده شود.

سن راه رفتن کودکان معمولا بین 11 تا 13 ماهگی است. به راه افتادن دیرتر از این زمان ممکن است به خاطر تاخیر در رشد کودک باشد. زود راه افتادن نیز می‌تواند باعث کمردرد و زانو درد کودک شود و مشکلات حرکتی در آینده برای کودک به وجود آورد.

بعضی از مضرات استفاده از روروئک برای کودک

افتادن و پرت شدن

افتادن و پرت شدن یکی دیگر از مضرات روروئک می‌باشد. ممکن است کودک از درون روروئک به بیرون بیفتد یا از روی پله‌ها همراه با آن به پایین سقوط کند. سقوط و پرت شدن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به کودک وارد کند. بر طبق تحقیقاتی که در کانادا انجام شده است، 70 درصد از صدماتی که به کودک در استفاده از روروئک وارد می‌شود بر اثر سقوط و افتادن از پله‌ها می‌باشد. ضربه به سر و گردن کودک، ستون فقرات و شکستگی دندان و .. از جمله صدماتی است که می‌تواند به کودک وارد شود. اما امروزه اکثر روروئک‌ها دارای ترمز سقوط از پله هستند که این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است.

بدو نی نی نی یک فروشگاه آنلاین که با بهره‌گیری از تخصص خود در زمینه لوازم کودک، به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید لوازم مورد نیاز نوزادان شناخته شده است. یکی از محصولات مهم شرکت روروئک کودک است. اکثر روروئک‌های موجود در فروشگاه اینترنتی سیسمونی نوزاد بدو نی نی نیز، مجهز به ترمز هستند و از سقوط کودک از پله یا بلندی جلوگیری می‌کند.

دسترسی سریع و راحت‌تر کودک به وسایل خطرناک

حرکت روروئک با داشتن چرخ و راحت بودن برای کودک بسیار لذت‌بخش و آسان است. از طرف دیگر حرکت و جابه‌جایی سریع کودک باعث می‌شود بتواند به راحتی خود را به اتاقهای دیگر، آشپزخانه و جاهای خطرناک برساند. به پریز برق، شومینه، اجاق گاز و یا فضاهای باز مانند استخر و .. خودش را برساند و در معرض خطر گوناگونی قرار بگیرد. مخصوصا نوزادان از 6 تا 15 ماهگی که از خطرات وسایل، آگاهی کمتری دارند و ممکن است بیشتر آسیب ببینند.

  • احتمال مسمومیت کودک

کودک با استفاده از روروئک به راحتی می‌تواند خود را به مواد شوینده و شیمیایی خطرناک مانند حشره‌کش، سموم گیاهی و .. برساند و با مصرف آنها دچار مسمومیت شود. از این رو این مواد خطرناک را از دسترس کودکان خارج کنید.

  • سوختگی کودک

دسترسی راحت کودک به آشپزخانه و پریز برق و .. با استفاده از روروئک می‌تواند باعث سوختگی او شود.

کاهش میدان دید و حس کنجکاوی در نوزادان

همچنین نوزادانی که از روروئک استفاده می‌کنند قدرت و میدان دیدی کمتری نسبت به سایر کودکان دارند. زیرا استفاده از روروئک باعث می‌شود نوزاد کمتر بتواند بر روی زمین تجسس و بازی کند.

سرگرم شدن کودک با استفاده از روروئک
سرگرم شدن کودک با استفاده از روروئک

بعضی از فواید و مزایای استفاده از روروئک

امروزه روروئک‌ها دارای تنوع و طرح‌های زیادی با قابلیت‌ها و امکانات متنوعی هستند که کارایی آن را در خانه‌های دارای بچه بیشتر کرده است. بعضی از روروئک‌ها قابلیت تبدیل شدن به واکر و راکر کودک را نیز دارند. واکر برای به راه افتادن کودک، مناسب و بسیار لذت‌بخش است.

ممکن است کودک با ندیدن مادر احساس تنهایی کند و به گریه بیفتد. ولی با اسباب بازی های موجود بر روی رورئک می‌تواند سرگرم شده و بازی کند. بعضی از مدل‌ها روروئک و واکر کودک موزیکال هستند و قابلیت پخش موسیقی برای کودک را دارند که باعث سرگرمی بیشتر کودک می‌شود. بوق و یا چراغ بر روی سینی روروئک نیز از دیگر امکانات این محصولات هستند که برای سرگرمی و بازی کودکان مناسب هستند. به کمک این دسته از روروئک و وارک‌ها مادر می‌تواند زمانی را برای استراحت و انجام کارهای شخصی یا آشپزی به وجود آورد. اما توجه کنید که کودک را بر روی روروئک، تنها رها نکنید. زیرا مشکلاتی را برای والدین و کودک به وجود آورد.

روروئک می‌تواند امکانات ویژه‌ای را در اختیار کودکان و والدین بگذارد. فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی انواع روروئک را در نمونه‌های زیر به شما عرضه می‌دارد:

نکات کلی در استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک نوپا


  • توصیه می‌شود از روروئک برای کودک بیشتر از 30 دقیقه استفاده نشود. زیرا همانطور که از پیش گفتیم استفاده زیاد از روروئک می‌تواند بر الگوهای ذهنی و یادگیری کودک اثرات منفی بگذارد.
  • فقط در حضور خودتان از روروئک برای کودک استفاده کنید. زیرا ممکن است در زمان سوار شدن کودک بر روروئک خطراتی به وجود بیاید که شما بتوانید مانع آنها شوید. سعی کنید فقط برای بازی و سرگرمی کودک از آن استفاده کنید.
  • سعی کنید روروئک با اسکلت بزرگ برای کودک تهیه کنید. زیرا روروئک‌های بزرگتر دارای ایمنی بیشتری هستند و احتمال واژگون شدنشان به همراه کودک کمتر می‌شود.
  • روروئک باعث افزایش قدرت در ساق پاهای کودک می‌شود ولی روی توان حرکتی و قدرت رانها و لگن کودک تاثیری ندارد. در نتیجه کودک تلاشی برای ایستادن کرده و نمی‌تواند بر روی پاهایش بایستد. بنابراین راه رفتن کودک به تاخیر می‌افتد. علاوه بر این زمانی که از روروئک برای کودک استفاده می‌کنیم، عادت حسی خوبی در کودک به وجود نمی‌آید. زیرا اغلب کودک درون روروئک بر روی پنجه پایش راه می‌رود و تنها از آن نقطه دریافت حسی دارد. بنابراین بایستی در زمان استفاده از روروئک ارتفاع آن را تنظیم کنید تا کودک به راه رفتن بر روی پنجه عادت نکند. حالت بدن کودک زمانی که در روروئک است طوری است که انگار می‌خواهد به بغل کسی بپرند و روی پنجه پایش قرار دارد.

با توجه به تمام مزایا و معایب استفاده از روروئک که در اینجا بیان شد، هنوز والدین زیادی در سراسر جهان اقدام به خرید روروئک برای کودکانشان می‌کنند. اگر شما هم قصد خرید روروئک از انواع سیسمونی فروشی تهران و دیگر شهرها را دارید نکاتی از جمله ظرفیت وزنی روروئک، داشتن استاندارد و کیفیت را در نظر داشته باشید. تا ایمنی و راحتی را برای کودک فراهم کنید.

استفاده از روروئک و روی پنجه راه رفتن کودک
استفاده از روروئک و روی پنجه راه رفتن کودک

سوالات متداول


آیا استفاده از روروئک برای کودک ضرر دارد؟

عده‌ای از افراد معتقدند که استفاده از رورئک کودک، به زود راه افتادن بچه کمک می‌کند؛ درست است که استفاده از روروئک می‌تواند به راه افتادن کودک کمک کند اما باید پدرها و مادرها باید بدانند که روروک بچه اگر به صورت طولانی‌مدت استفاده شود، می‌تواند بر هم‌راستا بودن مفاصل کودک تاثیر بدی داشته باشد. بنابراین بهتر است از روروئک فقط برای بازی و سرگرمی کودک و روزانه به مدت 30 دقیقه، در حضور و با توجه والدین استفاده شود.

روروک کودک چه مزیتی در راه افتادن کودک دارد؟

به کمک اسباب بازی های موجود بر روی رورئک‌های امروزی و علاوه بر آن موزیکال بودن آنها، کودکان بیشتر سرگرمی می‌شوند. بنابراین مادر می‌تواند زمانی را به استراحت و انجام کارهای شخصی خود یا برای آشپزی و دیگر کارهای خانه اختصاص دهد. ناگفته نماند که والدین باید توجه کنند، کودک را بر روی روروئک، تنها رها نکنند. زیرا این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای والدین و کودک به وجود آورد.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *