راهنمای نصب صندلی ماشین کودک

راهنمای نصب صندلی ماشین کودک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

کارشناسان و متخصصان در مورد اهمیت استفاده از صندلی ماشین برای محافظت از کودک در خودرو بسیار توصیه و تاکید دارند. امروزه استفاده از صندلی ماشین کودک در اکثر کشورهای دنیا به صورت قانون و الزام در آمده است تا کودکان در تصادفات کمترین آسیب را ببینند. از این رو برای حمل کودک در خودرو اولین کاری که والدین باید انجام دهند خرید صندلی ماشین کودک استاندارد و باکیفیت برای کودک است. در خرید این وسیله سعی کنید صرفه‌جویی را کنار بگذارید و صندلی ماشینی را انتخاب کنید که حداکثر ایمنی را برای کودکتان فراهم کند. بعد از خرید، باید بتوانید آن را به درستی نصب کنید. بنابراین نصب صندلی ماشین کودک بعد از خرید صندلی ماشین، یکی از کارهای مهم والدین است.

در نگاه اول شاید نصب صندلی ماشین کودک کار آسانی به نظر برسد. ولی طبق بررسی‌های به عمل آمده نزدیک به 70 درصد صندلی ماشین‌ها به درستی نصب نمی‌شوند. از این رو همانقدر که انتخاب انواع صندلی ماشین مناسب با آناتومی بدن کودک و استاندارد بودن آن اهمیت دارد، نحوه نصب و تنظیم صحیح صندلی در خودرو نیز بسیار مهم است. بنابراین با توجه به تاثیر مستقیم نصب صحیح صندلی ماشین بر امنیت و سلامت کودک، از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید. در این مقاله می‌توانید با نحوه نصب صندلی ماشین کودک آشنا شوید.

سلام دوست خوبم امیدوارم که حالت خوب باشه و از صندلی ماشینی که خریداری کردی راضی باشی … اگر هنوز صندلی ماشین مورد نظرت رو نخریدی و داری تحقیق میکنی من بهت پیشنهاد میدم چند محصول ما رو هم ببینی شاید این صندلی ها بدردت بخوره 🙂 راستی اگر خریدت رو از ما انجام دادی خوشحال میشم نظرت رو بدونم 🙂

صندلی ماشین را کجا نصب کنیم؟


نصب صندلی ماشین کودک در حالت کلی بهتر است بر روی صندلی عقب خودرو انجام شود. زیرا با نصب بر روی صندلی جلوی ماشین برای کودک ممکن خطرآفرین باشد و اگر خودرو مجهز به ایربگ باشد، در تصادفات باز شدن ایربگ می‌تواند باعث خفگی کودک شود. بنابراین تا جایی که می‌توانید از نصب صندلی ماشین بر روی صندلی جلو خودداری کنید.

معمولا والدین صندلی ماشین کودک در عقب ماشین و سمت راست نصب می‌کنند. همچنین بعضی از والدین پشتی صندلی سمت راننده را به عقب مایل می‌کنند که رانندگی برایشان راحت‌تر شود. ولی کودکی که در پشت صندلی راننده نشسته است ممکن است اذیت شود. بنا به نظر کارشناسان بهترین محل برای نصب صندلی در خودرو قسمت چپ بر روی صندلی عقب خودرو می‌باشد. یعنی در پشت صندلی راننده بهتر است نصب شود. به این دلیل که در هنگام خطر، راننده به طور غریزی برای حفظ جان خود فرمان را می‌چرخاند تا خطر را از خود دور کند. بنابراین نصب صندلی در آنجا از کودک هم محافظت می‌کند. از نظر برخی از کارشناسان نیز قسمت وسط صندلی عقب خودرو نسبت به قسمت‌های جانبی چپ و راست صندلی برای نصب صندلی ایمن‌تر هستند.

راهنمای نصب صندلی ماشین کودک
راهنمای نصب صندلی ماشین کودک

نصب صندلی ماشین کودک رو به عقب

برای نوزادان تا شش ماهگی توصیه می‌شود که صندلی ماشین رو به عقب نصب شود. چون سر نوزادان نسبت به بدنشان در مقایسه با بزرگسالان بزرگتر است و از طرفی دارای گردن ضعیف‌تری هستند. از رو سازندگان لوازم کودک توصیه می‌کنند که صندلی نوزاد را در این سن بر خلاف حرکت ماشین نصب کنید. که در این حالت حفاظت حداکثری از گردن نوزاد می‌شود. همچنین بهتر است صندلی را برای این سن نوزاد در حالت خواب قرار دهید.

برای نوزادان و برای گروه سنی 0 و 0+ (پاییین تر از 13 کیلوگرم) اکیدا توصیه می‌شود که صندلی را بر روی صندلی عقب خودرو نصب کنید. ولی اگر ناچار شدید که صندلی را بر روی صندلی جلو نصب کنید از خاموش بودن ایربگ خودرو مطمئن شوید.

نصب صندلی ماشین کودک رو به عقب
نصب صندلی ماشین کودک رو به عقب

نصب صندلی ماشین کودک رو به جلو

با بزگتر شدن و رشد کودک می‌توانید جهت صندلی را عوض کنید و آن را در جهت حرکت خودرو قرار دهید. به این صورت که صورت کودک رو به شیشه جلو خودرو باشد. اغلب والدین دوست دارند که زودتر جهت صندلی را به سمت جلو تغییر دهند تا هم کودک را ببینند و کودک هم از دیدن محیط و اطراف لذت ببرد. ولی باز هم توصیه می‌شود برای این کار عجله نکنید و تا زمانی که قد و وزن کودکتان برای استفاده از صندلی رو به عقب مناسب است، صندلی را رو به جلو تغییر ندهید. تا زمانی که کودکتان 12 ساله و یا قد 144 ساتیمتر نشد از نشستن کودک بر روی صندلی جلو نیز خودداری کنید.

نصب صندلی ماشین کودک رو به جلو
نصب صندلی ماشین کودک رو به جلو

استفاده از دفترچه راهنمای نصب

اولین کار برای آگاهی از چگونگی نصب و نحوه استفاده از صندلی ماشین برای کودک، خواندن دفترچه راهنمای آن می باشد و با خواندن تمام مراحل نصب مطمئن شوید که کاملا متوجه شده‌اید. سپس صندلی را در هر دو جهت یک بار نصب کنید و امتحان کنید. تمام تنظیمات زاویه‌ها و کمربندها را نیز چک کنید. اگر باز هم به اندازه کافی متوجه چگونگی نصب نشدید می‌توانید به نمایندگی مورد نظر و یا به فروشگاهی که از آن صندلی را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید.

نصب صندلی ماشین کودک توسط ایزوفیکس

نصب توسط سیستم ایزوفیکس به دلیل نصب صندلی به بدنه خودرو ایمن‌ترین روش نصب به شمار می‌رود. این نوع نصب که بر اساس سال‌ها آزمایش برای بهبود کیفیت و امنیت کودک انجام شده است بالاترین محافظت را از کودک انجام می‌دهد. برای این نوع نصب دو پایه مخصوص در روی صندلی عقب خودرو تعبیه شده است که از طریق آن صندلی ماشین بر روی آن نصب می‌شود. برای نصب فقط باید صندلی قطعه مربوطه که در زیر نشیمن است را به پایه‌های ایزوفیکس متصل کنید و فشار دهید تا کاملا محکم شود. بعد از نشستن کودک کمربند را برای کودک ببندید.

نصب توسط ایزوفیکس نیز مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن می‌توان گفت که نصب آن بسیار ساده و راحت است و عملا امکان اشتباه در آن وجود ندارد. همچنین امکان لیز خوردن و پرت شدن صندلی ماشین به سمت جلو در این حالت وجود ندارد و این حالت نصب دارای تست تصادفات است و از کودک محافظت می‌کند. از معایب آن نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که فقط می‌توانید صندلی ماشین را بر روی صندلی عقب خودرو نصب کنید. همچنین اینکه همه خودرو ممکن است مجهز به ایزوفیکس نباشند.

نصب صندلی ماشین کودک توسط ایزوفیکس
نصب صندلی ماشین کودک توسط ایزوفیکس

نصب صندلی ماشین کودک توسط کمربند ایمنی خودرو

صندلی ماشین کودک را بر روی تمام اتومبیل‌ها به وسیله کمربند ایمنی خودرو قابل نصب هستند. برای گروهای سنی 0 و 0+ کمربند ایمنی خودرو، صندلی را در جای خودش ثابت نگه می‌دارد و محافظت از نوزاد توسط کمربند 5 نقطه‌ای داخل صندلی ماشین انجام می‌شود. با رشد کودک کمربند ماشین برای کودک استفاده می‌شود و در واقع وزن کودک و صندلی باعث نصب آن می‌شود و در جای خودش قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که با نصب توسط کمربند خودرو، صندلی مانند نصب با ایزوفیکس خیلی محکم در جای خودش قرار نمی‌گیرد و ممکن است کمی در جای خودش بلغزد و کمی تکان بخورد. اگر این لغزش بیشتر از 2 سانتیمتر در جای خودش بود باید دوباره کمربندها را تنظیم و چک کنید. بعد از گذاشتن کودک بر روی صندلی کمربندها را محکم کنید و درون سگک قرار دهید و مطمئن شوید اندازه آن برای کودک مناسب باشد. همچنین از پیچ خوردن کمربند برای کودک جلوگیری کنید، زیرا پیچ خوردن باعث کوتاه شدن کمربند می‌شود و در ضمن ممکن است کودک را اذیت کند.

مزیت اصلی این روش نصب کاریردی بودن آن است و با این روش صندلی ماشین کودک را می‌توانید به راحتی در تمام مدل‌های اتومبیل نصب کنید و بر روی صندلی عقب و جلو خودرو قابل نصب است. از اشکالات این روش، پایین بودن ضریب ایمنی کودک نسبت به روش ایزوفیکس است.

 آموزش نصب ویدیویی  صندلی ماشین کودک در یوتیوب

نکات زیر را نیز در نصب صندلی ماشین کودک در نظر بگیرید


محکم کردن صندلی

پس از اینکه صندلی را نصب کردید، بر روی صندلی فشار دهید تا جایی که امکان دارد به سمت پایین برود. بعد از فشار برای اینکه مطمئن شوید صندلی کاملا در جای خودش قرار گرفته است. می‌توانید از زانوهایتان نیز کمک بگیرید تا صندلی به درستی در جای خودش قرار بگیرد و مطمئن شوید فضای خالی بین صندلی خودرو و صندلی ماشین کودک نباشد.

بررسی کمربندها و گیره ها

پس از نصب صندلی ماشین، کمربندها را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید کمربندها به طور صحیح در گیره چفت شده‌اند. بعد از نشاندن کودک نیز دوباره کمربندها را چک کنید. کمربند کودک نیز باید محکم باشد و شل نباشند. اگر پس از بستن کمربند همچنان می‌توانید آن را در دست بگیرید یعنی کمربند هنوز شل است و باید آن را تنظیم کنید. اگر به اندازه دو بند انگشت کمربند از بدن کودک فاصله داشته باشد یعنی کودک راحت است و محافظت لازم نیز از کودک انجام می‌شود.

بندهای کمربند نیز بعد از بستن باید کاملا صاف باشد و دقیقا از روی شانه‌های کودک عبور کنند و گیره آن باید بر روی سینه کودک قرار بگیرد. پس از نصب صندلی، صندلی از جای خود نباید بیشتر از 2 یا 3 سانتیمتر از جای خودش تکان بخورد. اگر به مقدار بیشتر از 2 سانتیمتر تکان خورد با گیره کمربند آن را تنظیم و محکم کنید.

ثابت کردن جای کودک بر روی صندلی

بعد از تمام این مراحل جای نشستن کودک را بر روی صندلی بررسی کنید. کودک بر روی صندلی علاوه بر راحت بودن باید کاملا ثابت باشد و نتواند زیاد تکان بخورد. اگر با نشستن کودک بر روی صندلی، سر کودک جلو می‌افتد، می‌توانید یک پارچه در زیر صندلی بگذارید که سطح نشستن کودک کمی بالا بیاید. همچنین در صورت داشتن نشانگر زاویه پشتی، می‌توانید آن را تنظیم کنید و این زاویه نباید بیشتر از 45 درجه باشد.

نکته: در صورت وقوع تصادف صندلی ماشین کودک را تعویض کنید. زیرا شاید صندلی در ظاهر سالم باشد، اما باز هم دچار صدماتی شده باشد که با چشم قابل مشاهده نباشد. و در صورت تصادف احتمالی بعدی، به خوبی از کودک محافظت نشود.

در فروشگاه آنلاین بدو نی نی ما به شما بهترین صندلی ماشین کودک را معرفی می‌کنیم. خرید صندلی ماشین کودک که راحتی و ایمنی را برای کودک شما فراهم می‌کند، بسیار اهمیت دارد. بدو نی نی طیف گسترده‌ای از صندلی ماشین کودک و نوزاد را باکیفیت بالا به شما ارائه می‌دهد. همچنین راهنمای نصب صندلی ماشین کودک را نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم. به علاوه، از مزایایی مانند تخفیف، ارسال رایگان و پرداخت درب منزل برای کسانی که در تهران هستند بهره‌مند شوید.

سوالات متداول


از نظر کارشناسان بهترین مکان برای نصب صندلی ماشین کودک کجاست؟

بنا به نظر کارشناسان بهترین محل برای نصب صندلی در خودرو قسمت چپ بر روی صندلی عقب خودرو می‌باشد. البته از نظر برخی از کارشناسان نیز قسمت وسط صندلی عقب خودرو نسبت به قسمت‌های جانبی چپ و راست صندلی برای نصب صندلی ایمن‌تر هستند.

نصب صندلی ماشین کودک توسط ایزوفیکس چه فوایدی دارد؟

  • به دلیل نصب صندلی به بدنه خودرو ایمن‌ترین روش نصب به شمار می‌رود.
  • نصب آن بسیار ساده و راحت است و عملا امکان اشتباه در آن وجود ندارد.
  • امکان لیز خوردن و پرت شدن صندلی ماشین به سمت جلو در این حالت وجود ندارد.

نکات مهم در نصب صندلی ماشین کودک چیست؟

  • محکم کردن صندلی
  • بررسی کمربندها و گیره‌ها
  • ثابت کردن جای کودک بر روی صندلی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *