ویژگی های یک روروئک خوب چیست؟

ویژگی های یک روروئک خوب
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

قدم برداشتن و به راه افتادن کودک یکی از مراحل مهم رشد کودک می‌باشد و یکی از اتفاقات شیرین و به یاد ماندنی برای پدر و مادر نیز به حساب می‌آید. در اولین مراحل به راه افتادن کودک، اکثر والدین ترس از افتادن کودک دارند. روروئک کودک یک وسیله کاربردیست که در این زمان می‌تواند بسیار مفید باشد. با استفاده از یک روروک خوب، می‌توانید از زمین خوردن کودک و یا خطرات دیگر جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های یک روروئک خوب آشنا کنیم.

چرا روروئک بخریم؟


با رشد کودکان علاقه آنها به تجسس در محیط اطراف نیز بیشتر می‌شود و کودکان به راه می‌افتند. این مرحله در سن خاصی اتفاق نمی‌افتد. ولی از نظر پزشکان معمولا کودک بین 12 تا 18 ماهگی می‌تواند بر روی پاهایش بایستد و شروع به قدم برداشتن کند. همچنین کودکان مختلف ممکن است در سنین متفاوتی شروع به راه رفتن کنند. سرعت یادگیری راه رفتن نیز در کودکان می‌تواند متفاوت باشد.

کمک به یادگیری کامل راه رفتن و حفظ تعادل کودک

در هنگام راه رفتن بعضی از کودکان قدرت ریسک‌پذیری بیشتری دارند و در بعضی دیگر این قدرت کمتر است. بعضی از بچه‌ها در اوایل با پاهایی باز و دستهایی که به اطراف باز است شروع به قدم برداشتن می‌کنند. این کار به آنها کمک می کند بتوانند تعادشان را حفظ کنند.

کمک به حفظ تعادل کودک با یک روروک خوب
کمک به حفظ تعادل کودک با یک روروک خوب

همچنین کودکان نمی‌توانند سرعت قدمهایشان را نیز در اوایل راه رفتن کنترل کنند. بعضی از آنها ممکن است به قدری تند راه بروند که ایستادن برایشان مشکل شود. بعضی از آنها نیز ممکن است به قدری آهسته راه بروند که به زمین بخورند. در این مراحل تا یادگیری کامل و حفظ تعادل کودک استفاده از وسیله‌های چرخدار مانند روروئک، بسیار کاربردی است. با استفاده از این لوازم کودک بسیار سرگرم می‌شود. همچنین می‌تواند برای آموزش راه رفتن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

کودکان بعد از یاد گرفتن راه رفتن دوست دارند خودشان به تنهایی و بدون مداخله بزرگترها راه بروند و از آنجا که شما هم ممکن است وقت نداشت باشید تمام مدت هنگام راه رفتن مراقب کودکتان  باشید، استفاده از یک روروئک مناسب می‌تواند به عنوان یک وسیله ایمنی مناسب به شما کمک کند. البته باز هم باید قبل از سوار کردن کودک بر روروئک محیط را بررسی کنید. تا شیئی در راه روروئک قرار نداشته باشد که با برخورد با آن روروئک واژگون شود.

یک روروئک خوب چه ویژگی هایی دارد؟


اگر قصد خرید روروئک برای فرزندتان را دارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید، تا ایمنی و راحتی کودکتان فراهم شود.

جنس مناسب با پوست حساس کودک

اولین مسئله در هنگام خرید روروئک توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن می‌باشد. جنس روروئک به دلیل تماس نزدیک و زیاد با کودک باید فاقد مواد مضر شیمیایی مضر باشد. همچنین پارچه های مورد استفاده در آن باید ضد حساسیت و مناسب با پوست حساس کودک باشد تا سلامت کودک به خطر نیفتد.

ظرفیت وزنی روروئک

از دیگر ویژگی های یک روروک خوب برای کودک این است که تحمل وزن مناسب برای کودک را داشته باشد. برای آگاهی از این منظور می‌توانید به دفترچه راهنمای روروئک مراجعه کنید. همچنین روروئک باید از استحکام کافی برخوردار باشد، با استفاده کودک دوام خود را حفظ کند و دچار تغییر شکل در قسمتهای مختلفش نشود. در برابر خطرات احتمالی ایمنی لازم را داشته باشد.

ایمنی روروئک

برای ایمنی کودک، روروئک باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • مجهز به ضربه گیر

در قسمتهای مختلف دارای ضربه گیر باشد.

  • سایز و اندازه نسبتا بزرگ

مدل‌هایی که در قسمت پایین پهن‌تر و ضخامت بیشتری داشته باشند، ایمنی بیشتری را برای کودک فراهم می‌کنند. روروئک خوب بهتر است دارای سایز و اندازه نسبتا بزرگی باشد. مخصوصا قسمت پایین روروئک و حلقه پایین آن باید بزرگتر از حلقه بالایی آن باشد. داشتن سینی بزرگ در قسمت پایین باعث می‌شود برخورد اجسام در هنگام حرکت به پای کودک کمتر شود و از آسیب رسیدن کودک جلوگیری می‌کند.

  • چرخ‌های مجهز به ترمز

چرخ‌های روروئک باید برای حفظ ایمنی مجهز به پدهای ضد لغزش باشند تا از لیز خوردن آن جلوگیری شود. در ضمن باید ترمز قابل اطمینان نیز داشته باشد تا به موقع متوقف شود و یا از بالا رفتن سرعت کودک هنگامی که با آن در حال حرکت است جلوگیری شود. چرخ از اجزای بسیار مهم در روروک خوب محسوب می‌شود. جنس چرخ‌ها باید به گونه‌ای باشد که اصطکاک کافی ایجاد کند و از لیز خوردن و سر خوردن روروئک جلوگیری شود. از طرف دیگر چرخ‌ها نباید پرز و آشغال را به خود جذب کنند. جذب آشغال و مسدود شدن چرخها برای کودک می‌تواند خطرناک باشد. چرخها باید روان و راحت بر روی سطوح مختلف سرامیکی، سنگی و یا فرش و پارکت حرکت کنند.

قابلیت حرکت آسان و روان روروئک خوب
قابلیت حرکت آسان و روان روروئک خوب

لازم به ذکر است که خرید روروئک با ویژگی‌های برتر در فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی در نمونه‌های زیر برای شما عزیزان مهیا است:

قابلیت حرکت آسان و روان روروئک

حرکت دادن آسان یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که یک روروئک خوب باید داشته باشد. روروئک چون وسیله‌ای است که خود کودک باید آن را جابه‌جا کند، باید به اندازه کافی سبک باشد و طراحی آن نیز به گونه‌ای باشد که حرکت دادن آن نیز برای کودک راحت باشد. همچنین شیوه اتصال چرخ‌ها و جنس آنها باید به گونه‌ای باشد که کمترین فشار را به کودک وارد کند و اصطکاک کمی در حین حرکت ایجاد شود. در این بین ایجاد هر گونه اشکال و مانع در چرخها، کودک را ناچار به صرف انرژی بیشتری برای حرکت می‌کند و باعث می‌شود کودک از راه رفتن با روروئک خسته شود.

داشتن وسایل سرگرمی و بازی کودک در سینی روروئک

یکی از مزیت‌هایی که یک روروک خوب می‌تواند داشته باشد، انواع لوازم سرگرمی و بازی برای کودک است. انواع اسباب بازی، عروسک‌های جغجغه‌ای، بوق، اسباب بازیهای رنگی موجود بر روی سینی روروئک می‌تواند کودک را بسیار سرگرم کنند. بعضی از مدلها موزیکال هستند و در بالای محصول دارای دکمه‌هایی هستند که با لمس هر کدام از آنها موسیقی پخش می‌شود. این ویژگی‌ها علاوه بر سرگرمی ابزار کمک آموزشی به حساب می‌آیند و از طریق آنها  می‌توانید رنگها، اشکال و .. را به کودک آموزش دهید. همچنین هر کدام از این لوازم می‌توانند به تقویت حس شنوایی، بینایی و لامسه کودک نیز کمک کنند.

داشتن قابلیت تنظیم ارتفاع

یک روروئک مناسب بهتر است قابلیت تنظیم داشته باشد که بتوانید با رشد کودک و بزرگ شدن او، آن را تنظیم کنید. داشتن ارتفاع مناسب در روروئک بسیار با اهمیت است. زمانی که کودک درون روروئک است پاهای کودک باید با زمین در تماس باشد. بنابراین ارتفاع روروئک نه باید انقدر زیاد باشد که پاهای کودک به زمین نرسد و نه آنقدر کم باشد که پاهای کودک در هنگام نشستن خم شود. کودکان نیز در سن رشد هستند و قد کودک نیز بلند می‌شود و تغییر می‌کند. بنابراین روروئک بهتر است قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد و با بزرگتر شدن کودک ارتفاع آن را متناسب با قد کودک تنظیم کنید.

صندلی قابل تنظیم نیز از ویژگی‌های دیگر یک روروک خوب و مناسب برای کودک است. کودک در هنگام نشستن داخل روروئک باید احساس راحتی کند تا به نشستن و راه رفتن با آن تشویق شود.

قابلیت تا شدن و جمع شدن

جمع شدن و تا شدن قابلیتی است که هر روروئکی آن را ندارد و به هنگام خرید یک روروئک خوب باید به این ویژگی توجه داشته باشید. روروئکهایی که قابلیت تا شدن داشته باشند را می‌توانید به راحتی در خودرو قرار دهید و آن را به همراه خود در سفر و یا مهمانی به همراه ببرید و کودک به وسیله آن راه برود و سرگرم شود. همچنین در زمانهایی که از آن استفاده نمی‌کنید آن را در فضاهای کوچک یا انباری و… قرار دهید. زیرا بعد از جمع شدن فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند و حمل و جابه‌جایی آن برای والدین بسیار آسان می‌شود.

قابل شستشو و تمیز کردن آسان

روروئک کودک علاوه بر اینکه باید از جنس و کیفیت بالایی برخوردار باشد باید تمام قطعات آن قابل شستشو و یا تمیز کردن آسان باشند. روکش صندلی، چرخ‌ها و دیگر قطعات یک روروئک خوب باید قابل جدا شدن و شستشوی راحت را باشند. کودکان هنگام استفاده از روروئک ممکن است بخواهند چیزی بخورند. طبیعی است که غذا خوردن کودک ممکن است با ریختن غذا و کثیف شدن همراه باشد. همچنین در قسمت نشیمنگاه نیز ممکن است با پوشک کودک کثیف و آلوده شود. این قابلیت جدا شدن و شستشوی نشیمنگاه برای حفظ سلامت کودک بسیار مهم است.

سینی قابل جدا شدن

سینی بازی و سرگرمی روروئک بهتر است قابلیت جدا شدن داشته باشد. امروزه طراحی این محصولات اغلب به گونه‌ای است که قسمت اسباب بازی و کنسول آن قابل جدا شدن است و سینی آن تبدیل به سینی غذای کودک می‌شود. کودک می‌تواند از اسباب بازی های آن نیز به طور جداگانه استفاده کند.

روروئک بهتر است دارای رنگهای شاد و جذاب باشد تا کودک هر چه بیشتر به استفاده از آن ترغیب شود. داشتن عروسکها و امکانات بازی و سرگرمی نیز نظر هر کودکی را می‌تواند به خود جلب کند. البته در داشتن امکانات نباید اغراق و زیاده‌روی شود. زیرا می‌تواند اثر عکس داشته باشد و در کودک اضطراب ایجاد کند. بنابراین حفظ تعادل را در خرید یک روروک خوب در نظر بگیرید.

ما در بدو نی نی معتقدیم که، تجربه خرید شما باید تا حد امکان بدون استرس و راحت باشد. به همین دلیل است که ما طیف وسیعی از مزایا را برای آسان‌تر کردن زندگی شما ارائه می‌کنیم، از جمله تخفیف، ارسال رایگان و حتی پرداخت درب منزل برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند. با تعهد ما به رضایت مشتری، می‌توانید اعتماد کنید که خرید شما از بدو نی نی از ابتدا تا انتها یک تجربه مثبت خواهد بود. امروز مجموعه محصولات ما در دسته روروئک و واکر کودک را مرور کنید و مناسب ترین روروکرا برای کودک خود بیابید.

روروک خوب یا اندازه و سایز مناسب
روروک خوب یا اندازه و سایز مناسب

سوالات متداول


چطور میتونم یک روروک خوب برای سیسمونی نوزاد انتخاب کنم؟

در نهایت انتخاب روروئک خوب بستگی به نظر خودتان دارد. امکاناتی که روروئک دارد، از قابلیت جمع شدن آسان گرفته تا قابل شست‌وشو بودن و تنظیم ارتفاع روروک کودک و … بر قیمت آن نیز تاثیر دارد. با توجه به هزینه‌ای که می‌خواهید برای خرید داشته باشید و امکانات جانبی که از آن انتظار دارید، می‌توانید نوع مناسب روروئک را برای کودکتان خریداری کنید.

چه زمانی برای استفاده از روروک کودک مناسب است؟

در حالت کلی باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در استفاده از روروئک برای کودک افراط نکنید. استفاده از روروئک نیز معایبی دارد و بهتر است قبل از تهیه با مزایا و معایب استفاده از روروئک آشنایی پیدا کنید. از نظر کارشناسان استفاده از روروئک بیشتر از 30 دقیقه زیان‌آور است و در طولانی مدت ممکن است در راه رفتن و یادگیری آن مشکل ایجاد کند. از این رو  بهتر است برای بازی و سرگرم شدن کودک دلبندتان یک روروئک خوب در اختیار او قرار دهید و در زمان استفاده از روروئک حتما حضور داشته باشید. تا بتوانید موارد ایمنی را رعایت کنید.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *