فواید، عوارض و نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی

نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

عادت مکیدن در نوزادان امری کاملا طبیعی است و ربطی به گرسنگی و یا عوامل دیگر ندارد. نوزادان معولا قبل از تولد و در شکم مادر، انگشت خود را می‌مکند. این عادت بعد از تولد نیز می‌تواند ادامه پیدا کند. بعد از تولد، نوزاد پستان مادر را برای دریافت شیر می‌مکد.

پستانک نوزاد یک وسیله پلاستیکی و یا از جنس سیلیکون است. پستانک شبیه به سینه مادر است و برای آرام کردن نوزادانی که احتیاج به مکیدن بیشتری دارند بسیار مفید است. امروزه در استفاده و فواید و مضرات پستانک برای نوزاد مطالعات زیادی انجام شده است. استفاده از پستانک ارتودنسی، عوارض ناشی از پستانک‌های معمولی را می‌تواند تا حد زیادی کاهش دهد.

پستانک ارتودنسی چه شکلیه؟


پستانک‌های معمولی دارای نوک گرد هستند. پستانک ارتودنسی دارای نوک صاف در انتها و در قسمت بالای آن دارای انحنا است. طراحی خاص پستانک ارتودنسی، از کام و فک نوزاد محافظت می‌کند. مکیدن پستانک ارتودنسی تا حد زیادی، مکیدن سینه مادر را شبیه‌سازی می‌کند و طبیعی‌ترین حالت را برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از پستانک ارتودنسی، فشار وارده بر لثه‌ها و دندان‌های نوزاد را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می‌دهد استفاده از پستانک ارتودنسی مشکلاتی از جمله جلو آمدگی فک بالا، عدم هم پوشانی دندان‌های جلو، فاصله بین فک بالا و فک پایین و … را نسبت به پستانک‌های معمولی کمتر می‌کند. لازم به ذکر است که بهترین راه مقابله و پیشگیری از عوارض استفاده از پستانک، محدود کردن استفاده از آن و گرفتن کودک از پستانک بعد از یک سالگی است.

نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی
پستانک ارتودنسی

انواع پستانک ارتودنسی


پستانک ارتودنسی در دو جنس لاتکس و سیلیکونی ساخته می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و انتخاب هر کدام از این مدل‌ها به علاقه کودکتان بستگی دارد.

مدل سیلیکونی

جنس سیلیکون محکم است. سیلیکون بدون بو و بدون مزه است. از مزایای دیگر این پستانک، قابلیت شستشوی راحت آن می‌باشد. ولی ممکن است مکیدن سیلیکون برای کودک زیاد راحت نباشد. برای حفظ سلامت کودک، بهتر است از پستانک‌های درپوش دار استفاده کنید.

مدل لاتکسی

لاتکس، یک نوع پلاستیک نرم است. این مدل در دهان کودک نرم است و بوی خوبی نیز دارد. از معایب پستانک لاتکسی این است که به راحتی تمیز نمی‌شود و بر اثر جویدن نوزاد، زودتر خراب می‌گردد.

طریقه گذاشتن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد


پستانک ارتودنسی در بالا گرد و در پایین که بر روی زبان نوزاد قرار می‌گیرد، صاف است. این طراحی خاص شباهت زیادی به سینه مادر دارد و باعث می‌شود در هنگام مکیدن پستانک، فشار وارده بر دهان و دندان نوزاد کاهش یابد. این پستانک دارای حفره‌هایی بر روی بدنه اصلی است که باعث گردش هوای بیشتر در اطراف دهان نوزاد می‌شود و از تحریک پوست حساس کودک جلوگیری می‌کند. شکل بادامی و کوچک و نرم آن نیز مکیدن را برای نوزاد بسیار راحت می‌کند.

نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی
نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی

فواید استفاده از پستانک ارتودنسی


  • مکیدن پستانک ارتودنسی از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان تا یک سالگی جلوگیری می‌کند.
  • نسبت به پستانک‌های معمولی و مدل‌های قدیمی‌تر، بیشتر می‌تواند نوزادان را آرام کند.
  • استفاده از این مدل پستانک به وزن‌گیری مناسب و افزایش وزن نوزادانی که در وزن‌گیری مشکل دارند کمک می‌کند.
  • پستانک ارتودنسی، بی‌ضررترین و مناسب‌ترین مواد اولیه را دارد.
  • در هنگام سفر با نوزاد از طریق هواپیما و … اگر می‌خواهید از پستانک برای آرام کردن نوزاد استفاده کنید، پستانک ارتودنسی گزینه بهتری است. در هنگام پرواز، تغییر فشار باعث احساس درد در گوش میانی می‌شود. مکیدن پستانک، این درد را می‌تواند کاهش دهد.
  • پستانک ارتودنسی با توجه به طراحی خاص، مشکلات گوارشی و رفلاکس و کولیک در نوزاد را بهتر می‌تواند کنترل کند.

مضرات و عوارض استفاده از پستانک ارتودنسی


  • دادن زودهنگام پستانک معمولی و یا ارتودنسی می‌تواند باعث اختلال در گرفتن سینه مادر شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از یادگیری و توانایی شیر خوردن از سینه مادر، هیچ نوع پستانکی به نوزاد ندهید.
  • استفاده از پستانک ارتودنسی، در میزان شیر مادر نیز می‌تواند اختلال ایجاد کند. زیرا میزان و تولید شیر مادر با مکیدن نوزاد ارتباط مستقیم دارد. نوزاد به دلیل مکیدن پستانک به جای سینه مادر، باعث کاهش میزان شیر مادر می‌شود.
  • استفاده زیاد از پستانک، باعث می‌شود نوزاد به جای سینه مادر بیشتر به پستانک متمایل شود و این امر باعث تغذیه ناکافی و کمبود وزن و یا نفخ نوزاد می‌گردد.
  • پستانک ارتودنسی می‌تواند باعث شود، کودک زودتر از حالت استاندارد از شیر گرفته شود.
  • مکیدن پستانک می‌تواند در هنگام خواب آلودگی، باعث خسته شدن و کلافگی نوزاد شود و شیردهی به نوزاد مشکل شود.
  • اگر کودک به مکیدن پستانک وابسته شود، ترک کردن آن نیز کار مشکلی می‌شود.
  • استفاده طولانی مدت از پستانک و حتی پستانک ارتودنسی می‌تواند باعث مشکلاتی در فک و دهان کودک شود.
نحوه استفاده از پستانک ارتودنسی
پستانک ارتودنسی

مناسب ترین سن استفاده از پستانک


استفاده از هر نوع پستانک چه مدل معمولی و یا مدل ارتودنسی در سال اول و دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند. تا قبل از رشد دندان‌های کودک می‌توانید برای آرام کردن نوزاد از پستانک استفاده کنید. بعد از سه سالگی و با رشد دندان‌های کودک، مکیدن پستانک می‌تواند مشکلات جدی در رشد دندان‌های کودک به وجود بیاورد و همچنین و تراز فک کودک را نیز می‌تواند بر هم بزند.

بنابراین بعد از دو یا سه سالگی بهتر است دیگر به نوزاد پستانک ندهید و آن را کاهش دهید. کودکان معمولا به میل خودشان پستانک را کنار نمی‌گذارند. در این مرحله، والدین باید از روش‌های مختلفی برای سرگرم کردن و حواس پرتی کودک استفاده کنند تا بتوانند کم کم پستانک را از کودک بگیرند.

شاید در اوایل کودکان در برابر آن مقاوت کنند. ولی والدین باید انواع اسباب بازی‌ها، غذاهای مورد علاقه کودک و یا هر چیزی که کودک به آن اشتیاق نشان می‌دهد را فراهم کنند. همه اینها در واقع برای پرت کردن حواس کودک است تا مکیدن پستانک را کمک کم کم کنار بگذارد. البته کودکان مختلف ممکن است روش‌های متفاوتی برای سرگرم شدن داشته باشند. صبر و تحمل والدین نیز در این زمینه بسیار تاثیر دارد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نهایتا تا سه سالگی وقت دارید کودک را از پستانک بگیرید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای لوازم کودک شما است! ما طیف گسترده‌ای از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. خواه به دنبال کالسکه کودک، پستانک ارتودنسی، روروئک نوزاد یا صندلی غذای کودک باشید، ما شما را تحت پوشش قرار می‌دهیم. امروز مجموعه ما را مرور کنید و اقلام مناسب برای خانواده در حال رشد خود را بیابید!

سوالات متداول


پستانک ارتودنسی به چه صورت است؟

پستانک ارتودنسی دارای نوک صاف در انتها و در قسمت بالای آن دارای انحنا است و تا حد زیادی، مکیدن سینه مادر را شبیه‌سازی می‌کند.

فواید استفاده از پستانک ارتودنسی چیست؟

  • فشار وارده بر لثه‌ها و دندان‌های نوزاد را کاهش می دهد.
  • مشکلاتی از جمله جلو آمدگی فک بالا، عدم هم پوشانی دندان‌های جلو، فاصله بین فک بالا و فک پایین و … را نسبت به پستانک‌های معمولی کمتر می‌کند.

پستانک ارتودنسی در چه مدل‌هایی در بازار موجود است؟

  • مدل سیلیکونی
  • مدل لاتکسی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *