راهنمای خرید گهواره نوزاد و نکات مهم در استفاده برای بچه

گهواره نوزاد
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

خواب نوزادان یکی از مسائل با اهمیت است که در سلامت و رشد بهتر نوزاد تاثیر مستقیم دارد. از این رو در خرید سیسمونی نوزاد، تهیه لوازم خواب و استراحت کودک مثل: روتختی نوزاد، نی نی لای لای، گهواره و … مانند لوازم تغذیه نوزاد مهم است. انواع تخت و گهواره نوزاد، نی نی لای لای، کریر بچه، تخت کنار مادر و .. از لوازمی است که برای راحتی و آسایش کودک و والدین تولید می‌شوند. اگر شما نیز به دنبال تهیه این وسایل برای فرزند خود هستید، به یک راهنمای خرید گهواره نوزاد حتما نیاز پیدا خواهید کرد که در این مطلب از بدو نی نی به توضیحاتی در این زمینه می‌پردازیم.

تفاوت گهواره‌های قدیمی با گهواره‌های امروزی


از قدیم مادران برای خواباندن کودکان از گهواره استفاده می‌کردند. گهواره‌ها با داشتن حرکات نوسانی باعث آرامش کودک می‌شوند و در نتیجه به خوابیدن کودک کمک می‌کنند. ولی گهواره‌های قدیمی به علت وسعت دامنه حرکت و نداشتن کمربند ایمنی، سلامت کودک را به خطر می‌انداخت.

امروزه در تولید لوازم خواب برای کودک و گهواره‌های امروزی مثل گهواره برقی 4moms فورمامز سعی شده است که نواقص گهواره‌های قدیمی به حداقل برسد و برطرف شود که ایمنی نیز در کنار راحتی کودک فراهم شود.

همچنین شما با رعایت کردن نکات ایمنی لازم می‌توانید خطر استفاده از گهواره را کاهش دهید. لوازم جدید برای خواب کودک مانند نی نی لای لای دارای یک نشیمن با ابعاد کوچکتر از گهواره بچه هستند. این نشیمن، برای نوزادان به اندازه کافی جادار و بزرگ است که نوزاد بتواند یک خواب راحت درون آن داشته باشد و با داشتن تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی، از کودک محافظت لازم را نیز به عمل می‌آورند. با این حال باز هم بعضی از والدین ترجیح می‌دهند که تخت و یا گهواره نوزاد را نیز برای کودک تهیه کنند تا در اتاق کودک بتوانند از آن استفاده کنند.

گهواره نوزاد
گهواره نوزاد

نکات مهم در خرید گهواره نوزاد


سایز گهواره

اولین نکته‌ای  که در خرید تخت و گهواره نوزاد باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب سایز مناسب است. گهواره نه باید برای کودک خیلی بزرگ باشد که کودک در آن بتواند بچرخد و یا غلت بزند و نه خیلی کوچک باشد که قادر به هیچ‌گونه حرکتی در آن نباشد. غلت خوردن می‌تواند برای کودک خطرناک باشد. زیرا ممکن است کودک بر روی شکمش قرار بگیرد و امکان خفگی نوزاد به وجود بیاید. کوچک بودن بیش از حد نیز می‌تواند باعث کلافگی نوزاد شود.

حرکت گهواره بچه

ویژگی اصلی و با اهمیت گهواره‌ها از قدیم، امکان تاب خوردن و حرکت گهواره می‌باشد. اما تاب خوردن بیش از حد نیز می‌تواند برای نوزاد خطر آفرین باشد. زیرا ممکن است کودک در اثر تاب خوردن پشت و رو شود. توصیه می‌شود که فقط زمانی که خودتان حضور دارید از ویژگی تاب دادن گهواره استفاده کنید. علاوه بر این مدل گهواره‌ای را تهیه کنید که دارای قفل و ویژگی از حرکت ایستادن کامل باشد. گهواره نوزاد اگر دارای چرخ است، در هنگام تنها گذاشتن نوزاد، چرخ‌ها را نیز قفل کنید تا گهواره از جایش تکان نخورد و به حرکت در نیاید. به خصوص اگر فرزند دیگری در خانه دارید و یا حتی حیوان خانگی که بتوانند گهواره را به حرکت در آورند،  قبل از تنها گذاشتن نوزاد حتما از قفل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

زیبایی

از آنجا که نوزاد در اوایل تولد ساعت‌های زیادی را در خواب به سر می‌برد، از این رو از گهواره نوزاد زیاد باید استفاده کنید. از آنجا که نوزادان به تنهایی نیز نمی‌توانند بخوابند و در ماه‌های ابتدایی، مراقبت بیشتری لازم دارند، بنابراین شاید لازم باشد ناچار شوید گهواره را در جاهای مختلف خانه مانند اتاق کودک، اتاق خودتان و … جابه‌جا کنید. پس گهواره‌ای را برای نوزاد تهیه کنید که از زیبایی لازم نیز برخوردار باشد و در جاهای مختلف خانه جلوه خوبی داشته باشد.

گهواره ست با سیسمونی نوزاد
گهواره ست با سیسمونی نوزاد

داشتن ظرفیت وزنی مناسب

گهواره نوزاد باید تحمل وزنی بالا داشته باشد و ظرفیت وزنی آن بیشتر از وزن یک نوزاد باشد. داشتن استحکام کافی و مناسب باعث امنیت بیشتر کودک می‌شود و با بزرگتر شدن فرزندتان نیز می‌تواند خیالتان راحت باشد که گهواره برای استفاده نوزاد مناسب باشد.

حفظ ایمنی نوزاد

در تهیه گهواره نوزاد، علاوه بر زیبایی، حفظ امنیت کودک درون گهواره بسیار مهم است. در صورت داشتن دیواره‌های نرده‌ای، فاصله نرده‌ها از همدیگر نباید بیشتر از 7 سانتیمتر باشد تا سر کودک از داخل آن رد نشود. همچنین نباید در گهواره لبه‌های تیزی وجود داشته باشد که نوزاد با لمس آنها آسیب نبیند.

برای حفظ ایمنی کودک، از تشک سفت و متراکم استفاده کنید. تشک باید تمام کف گهواره را بپوشاند، به طوری که در اطرافش جای خالی باقی نماند. همچنین جای نوزاد با خوابیدن بر روی آن، بر روی تشک نیفتد و گود نشود. علاوه بر این نباید سر نوزاد در هنگام پشت و رو شدن داخل تشک فرو رود تا دچار خفگی نشود.

حفظ ایمنی نوزاد در گهواره
حفظ ایمنی نوزاد در گهواره

قابلیت اتصال به تخت مادر

امروزه گهواره‌های نوزاد معمولا قابلیت نصب به تخت مادر را دارند. این گهواره‌ها در سه طرف دارای نرده و یا دیواره مخصوص هستند و از یک طرف دارای درب یا نرده قابل جابه‌جایی هستند که می‌توانند با تنظیم ارتفاع مناسب با تخت مادر، در کنار آن قرار بگیرد. به این ترتیب می‌توانید به راحتی گهواره نوزاد را هنگام خواب و شیردهی در کنار تخت خودتان قرار دهید و مراقبت‌های لازم را از کودک انجام دهید.

خرید بهترین گهواره با قیمت مناسب از فروشگاه بدو نی نی به صورت آنلاین در مدل‌های مختلف همچون موارد زیر برای شما عزیزان فراهم است.

نکات مهم در استفاده از گهواره


در استفاده از گهواره برای بچه به موارد زیر نیز توجه کنید:

قرار ندادن گهواره نوزاد در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب

گهواره بچه را با فاصله از پنجره قرار دهید. به طوری که کودک در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد. زیرا نور خورشید ممکن است کودک را اذیت کند و باعث شود سلامتی کودک به خطر بیفتد. در ضمن تابش مستقیم و طولانی‌مدت نور خورشید می‌تواند باعث گرم و داغ شدن بدن کودک شود و از آنجا که کودک خودش قادر به جابه‌جایی نیست منجر به گریه کودک شود.

گهواره بچه را در کنار پرده قرار ندهید

از قرار دادن گهواره نوزاد در کنار پرده خودداری کنید. زیرا کودکان در این سن بسیار بازیگوش هستند و برای شناخت اطراف هر چیزی را به دهان برده یا لمس می‌کنند و یا در دست می‌گیرند؛ در نتیجه اگر کودک بیدار باشد، ممکن است پرده برای کودک جالب باشد و پرده را با دستش بگیرد. در این صورت ممکن است پرده و میله پرده بر روی کودک بیفتد و برای کودک خطر آفرین شود.

پرهیز از قرار دادن بالش و پتوی اضافه در گهواره نوزاد

نباید در گهواره بچه بالش و پتوی اضافه نگه دارید زیرا این موضوع می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد. گهواره بچه معمولا دارای ست رو تختی و محافظ کناره‌ها می‌باشد. از اضافه کردن رختخواب به گهواره خوداری کنید. اگر گهواره دارای رختخواب نبود فقط یک تشک سفت و یک پتوی نازک برای استفاده کودک کافی است.

بدونی نی نی یک فروشگاه آنلاین سیسمونی نوزاد است که با بهره‌گیری از تخصص خود در زمینه لوازم کودک، به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید لوازم مورد نیاز نوزادان شناخته شده است. یکی از محصولات مهم این فروشگاه لوازم خواب مثل تخت و گهواره بچه است که می‌توانید با قیمت مناسب و ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

قرار دادن گهواره بچه در اتاق والدین
قرار دادن گهواره بچه در اتاق والدین

سوالات متداول


گهواره نو بخریم یا دست دوم؟

سعی کنید گهواره نو برای کودک تهیه کنید. از گهواره فرزندان گذشته خود و یا افراد فامیل استفاده نکنید. زیرا امنیت کودکتان ارزش زیادی دارد و شما با استفاده از گهواره دست دوم، ضریب امنیت گهواره برای نوزاد را پایین می‌آورید و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای نوزاد اتفاق بیفتد و سلامتش به خطر بیفتد. با استفاده از وسایل نو، از تاریخ تولید و مدت زمان استفاده از محصول می‌توانید آگاهی پیدا کنید.

بهتر است گهواره نوزاد را کجا قرار دهیم؟ در اتاق خودش یا اتاق والدین؟

از نظر پزشکان و کارشناسان بهتر است محل خواب نوزاد تا 6 ماهگی، در اتاق والدین باشد. نی نی لای لای نیز معمولا یک جای خواب راحت به همراه لوازم سرگرم کننده می‌باشد که بهتر است در اتاق خودتان و در کنار تخت خودتان قرار دهید تا بتوانید از کودک مراقبت کافی به عمل آورید. جابه‌جایی گهواره‌ها در اغلب مواقع مشکل است. ولی نی نی لای لای را به راحتی در همه جا می‌توانید نزدیک خود جای دهید.

برای خرید گهواره بچه نوزاد به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

  • انتخاب سایز مناسب گهواره برای کودک
  • امکان تاب خوردن
  • زیبایی
  • تحمل وزنی بالا
  • حفظ امنیت نوزاد درون گهواره
  • قابلیت اتصال به تخت مادر
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *