راهنمای کامل برای سفر با نوزاد و لوازم مورد نیاز

سفر با نوزاد
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

سفر با نوزاد برای بعضی از والدین یکی از تصمیم‌گیری‌های دشوار یه حساب می‌آید و سختی‌های خاص خودش را دارد. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید همراه با نوزاد، یک مسافرت لذت بخش داشته باشید. طبیعی است که سفر با نوزاد نسبت به سفرهای معمولی تفاوت‌هایی خواهد داشت. در حالت کلی سفر با نوزاد نسبت با سفر با کودک نوپا راحت‌تر است. زیرا نوزاد ساعت‌های زیادی در خواب به سر می‌برد و تغذیه نوزاد تا یک سالگی نیز با شیر مادر یا شیر خشک انجام می‌شود. با رعایت نکاتی در مورد ایمنی و تغذیه نوزاد می‌توانید شرایط سفر راحت را برای نوزاد دلبندتان فراهم کنید.

مراقبت از نوزاد در سفرهای کوتاه مدت و یا طولانی مدت و در انواع سفرهای هوایی، زمینی و … یکی از نگرانی‌های والدین مخصوصا مادران جوان است. تمام وسایل مورد نیاز نوزاد برای مسافرت را باید جمع کنید و هیچ کدام از اقلام آن را نباید فراموش کنید. همچنین نوزاد معمولا متوجه نمی‌شود در حال مسافرت است. بنابراین آرامش و راحتی را درست مانند زمانی که در خانه است باید برای نوزاد فراهم کنید.

چه زمانی برای سفر با نوزاد شیرخوار مناسب است؟


مسافرت با نوزاد از هفته دوم تولد در صورتی که دچار زردی نباشد و بیماری دیگری نداشته باشد، معمولا بلامانع است. همچنین نوزاد باید از شیر مادر تغذیه کند و رشد خوب مطابق با منحنی رشد کودکان داشته باشد تا امکان سفر رفتن با نوزاد فراهم شود.

نوزادان شیرخوار به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بسیار حساس هستند و آمادگی ابتلا به عفونت و یا بیماری‌های واگیردار را دارند و به همین علت در انتخاب مکان‌هایی که قصد رفتن به همراه نوزادتان را دارید باید دقت بیشتری کنید. از رفتن به شهرهایی که بیماری‌های عفونی مانند مالاریا در آنها شیوع دارند، بپرهیزید. همچنین شرایط آب و هوایی را نیز در مسافرت با نوزاد باید در نظر بگیرید. نوزادان تحمل هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد را ندارند. از این رو از سفر به مناطقی که خیلی گرم و یا خیلی سرد هستند خودداری کنید.

سفر با نوزاد
سفر با نوزاد

لباس به اندازه کافی بردارید

نوزاد زیاد لباس کثیف می‌کند و مجبورید لباس‌های نوزاد را زود به زود تعویض کنید. اگر امکان شستشوی لباس را داشته باشید باید مرتبا لباس‌ها را بشورید و خشک کنید. از رو بهتر است لباس‌های نخی برای نوزاد ببرید که راحت شسته و خشک شوند. اگر در فصل سرما سفر می‌کنید تعداد لباس‌هایی که می‌برید باید بیشتر باشد. چون شستشو و خشک کردن لباس‌ها در سرما مشکل است. همچنین لباس گرم به اندازه کافی برای نوزاد به همراه داشته باشید.

اگر در فصل گرم مسافرت می‌کنید، سعی کنید لباس‌های خنک و نخی آستین‌دار برای نوزاد استفاده کنید، زیرا لباس‌های آستین کوتاه و یا بندی زیر نور آفتاب می‌تواند باعث سوختگی پوست نوزاد شود.

چمدان یا ساک لوام نوزاد

برای به همراه داشتن لوازم نوزاد بهتر است یک چمدان و ساک لوازم کودک و نوزاد داشته باشید، تا بتوانید تمام لوازم ضروری نوزاد را به همراه خود ببرید. از لوازم ضروری مورد نیاز در سفر به موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • پستانک نوزاد: برای آرام کردن نوزادان در هنگام خوابیدن و … مناسب است.
  • دستمال مرطوب: برای پاک کردن صورت و بدن کودک بسیار کاربرد دارد. برای خودتان نیز می‌توانید دستمال مرطوب و ضد عفونی کننده به همراه داشته باشید.
  • کیسه پلاستیکی: برای قرار دادن پوشک نوزاد و یا لباس‌های کثیف نوزاد به کار می‌رود.
  • کرم ضد آفتاب: برای جلوگیری از سوختن پوست نوزاد در برابر آفتاب حتما کرم و یا لوسیون ضد آفتاب تهیه کنید.
  • کرم سوختگی نوزاد: پوست نوزادان معمولا به علت پوشک دچار سوختگی و قرمزی می‌شوند. از این رو بعد از هر بار تعویض و شستشوی پوشک می‌توانید از پماد برای نوزاد استفاده کنید.
  • شیر خشک: اگر نوزاد را با شیر خشک تغذیه می‌کنید باید آن را نیز به همراه داشته باشید. سعی کنید به مقدار بیشتر از نیاز نوزاد شیر خشک به همراه داشته باشید. زیرا در طول سفر ممکن است نتوانید آن را تهیه کنید.
  • پتو و بالش سفری: برای نوزاد به همراه داشته باشید تا در تمام طول سفر مخصوصا زمانی که در هواپیما هستید خواب راحت و آرامی داشته باشد.
کالسکه مناسب برای سفر با نوزاد
کالسکه مناسب برای سفر با نوزاد

کالسکه به همراه داشته باشید

نوزادان مدت زمان زیادی در شبانه‌روز می‌خوابند و برای نوزاد فرقی نمی‌کند که در خانه و یا بیرون است. بنابراین در مسافرت نیز باید به خواب نوزاد توجه کنید و امکان خواب راحت را برایش فراهم کنید. از زمان نشستن نوزاد، کالسکه یک وسیله مناسب و راحت برای حمل و جابه‌جایی نوزاد است. کالسکه با داشتن حالت لمیده و خوابیده کامل می‌تواند یک جای خواب عالی نیز برای نوزاد باشد. در محل اقامتتان نیز با خوابندن نوزاد در کالسکه و راه بردن آن می‌توانید او را آرام کنید تا به خواب رود.

بعضی از والدین ممکن است به علت سختی جابه‌جایی کالسکه نوزاد از بردن آن خودداری کنند. ولی بغل کردن نوزاد در مسافرت با وجود حمل وسایل دیگر کار سخت‌تری است.

امروزه کالسکه‌های مسافرتی با قابلیت تا شدن و وزن کم و سبک وجود دارند که حمل آن را برای والدین آسان کرده است. بعضی از این کالسکه‌ها قابلیت بردن به کابین هواپیما را نیز دارند و می‌توانید به راحتی بالای سر خودتان در کابین قرار دهید و در تمام سفرهای دیگر با ماشین و … نیز می‌توانید آن را به همراه داشته باشید.

آغوشی نوزاد

برای نوزادان کمتر از 6 ماهگی استفاده از آغوشی بسیار کاربردی است. نوزاد ساعت‌های طولانی می‌خوابد و برایش فرقی نمی‌کند که کجا می‌خوابد. با استفاده از آغوشی در سفر شما همزمان می‌توانید هم به گردش و خرید و دیگر کارهایتان در سفر برسید و نوزاد هم در آغوش شما و با امنیت بخوابد. ولی برای نوزادان سنگین وزن‌تر استفاده از آغوشی به مدت طولانی می‌تواند شما را خسته کند.

آغوشی برای سفر با نوزاد
آغوشی برای سفر با نوزاد

صندلی ماشین

صندلی ماشین نوزاد نیز برای حمل و راحتی نوزاد در سفر بسیار مناسب است. اگر با ماشین مسافرت می‌کنید نگه داشتن نوزاد در داخل ماشین کار مشکلی است. در هنگام سفر با ماشین امنیت و راحتی نوزاد را فراهم کنید. استفاده از صندلی ماشین کودک برای مسافرت‌های طولانی و داخل شهر کارایی دارد که بهتر است بهترین مارک صندلی ماشین کودک را تهیه نمایید. فقط صندلی ماشین را باید بر روی صندلی عقب خودرو قرار دهید. در هنگام سفر با هواپیما نیز می‌توانید صندلی ماشین را به همراه خود ببرید. درون هواپیما می‌توانید نوزاد را در صندلی بگذارید و بعد از آن و در طول سفر در ماشین باز هم از آن استفاده کنید.

سفر هوایی با نوزاد


سفر با نوزاد سختی‌های خودش را دارد و تغذیه نوزاد و عوض کردن او باید موقع نیاز انجام شود. بنابراین سعی کنید سفرهای کوتاه مدت و نزدیک‌تر را با هواپیما انتخاب کنید. در صورت طولانی بودن مقصد نیز سفرهایی را انتخاب کنید که بدون توقف و بدون نیاز به جا به جایی پرواز باشد. زیرا جا به جا کردن نوزاد کار مشکلی می‌تواند باشد. همچنین اگر می‌توانید و از نظر مالی مشکل ندارید یک صندلی جداگانه برای نوزاد تهیه کنید تا در طول مسیر نخواهید نوزاد را در آغوش بگیرید و امنیت و راحتی نوزاد تامین شود.

حفظ امنیت نوزاد را نیز در هواپیما فراموش نکنید. اگر نوزاد را در آغوش دارید حتما در طول مسیر کمربند ایمنی را ببندید. چون در طول سفر و بر اثر تکان‌های هواپیما ممکن است نوزاد از بغل شما به پایین بیفتد.

قبل از سفر شدن به هواپیما پوشک نوزاد را تعویض کنید، تا مجبور نباشید در هواپیما این کار را انجام دهید. همچنین تا می‌توانید با نوزاد قبل از سوار شدن بازی کنید تا انرژی نوزاد تمام شود و خسته شود و هنگام پرواز نوزاد بیشتر بخوابد.

مراقبت از نوزاد هنگام بلند شدن و فرود هواپیما

هنگام تیک آف و یا نشستن هواپیما فشار هوا تغییر می‌کند. این تغییر فشار می‌تواند باعث گوش درد نوزاد شود. برای جلوگیری از گوش درد نوزاد در این زمان می‌توانید به او شیر بدهید. شیر دادن مانع درد گوش نوزاد می‌شود. اگر نوزاد اهل شیر خوردن نیست، می‌توانید به او پستانک بدهید. مکیدن پستانک نیز می‌تواند مانع گوش درد نوزاد و باعث آرامش نوزاد شود.

همچنین ساک لوازم و یا کیف دم دستی برای وسایل نوزاد نیز حتما به همراه داشته باشید و تمام لوازم ضروری نوزاد از جمله شیشه شیر نوزاد، پستانک و پوشک را درون آن قرار دهید تا بتوانید هر لحظه به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین لباس نیز داخل ساک داشته باشید، زیرا ممکن است در طول سفر مجبور به تعویض لباس نوزاد شوید.

در سفرهای هوایی از کمک گرفتن از مسافران دیگر و یا مهمانداران خجالت نکشید. درست کردن شیر خشک برای نوزاد، تعویض پوشک و لباس نوزاد و یا خواباندن او در هواپیما به تنهایی می‌تواند کار سختی باشد. ولی با کمک گرفتن از اطرافیان و نگه داشتن نوزاد توسط آنها می‌توانید این کارها را راحت‌تر انجام دهید.

سفر هوایی با نوزاد
سفر هوایی با نوزاد

سفر با قطار همراه نوزاد


مسافرت به همراه نوزاد با قطار از راحت‌ترین مسافرت‌ها می تواند باشد. سفر با قطار نسبت به سفر با اتومبیل برای مادر و نوزاد راحت‌تر است. اگر نوزادتان کمتر از سه ماه سن دارد در روز سفر کنید، زیرا نوزاد ساعت‌های طولانی در خواب است. اگر نوزاد بالاتر از سه ماه است مسافرت در شب را انتخاب کنید.

همچنین کودک را بر روی صندلی در کنار در راهرو بخوابانید و از قرار دادن نوزاد در کنار پنجره خودداری کنید. روی کودک را خوب بپوشانید و اگر هوا سرد است از جوراب و پاپوش برای نوزاد استفاده کنید. در هوای گرم نیز لباس راحتی به نوزاد بپوشانید. به علت طولانی بودن زمان سفر با قطار پوشک به اندازه بیش از نیاز کودک با خود بردارید تا در صورت داشتن تاخیر قطار پوشک به اندازه داشته باشید. زیرا در طول سفر ممکن است چندین بار مجبور به تعویض پوشک نوزاد شوید.

سفر با قطار همراه نوزاد
سفر با قطار همراه نوزاد

سفر با ماشین شخصی همراه نوزاد


در صورت داشتن ماشین امن و مناسب سفر با نوزاد را می‌توانید با اتومبیل خودتان انجام دهید. از مزایای سفر با اتومبیل این است که می‌توانید آن را مدیریت کنید. زمان رفتن و توقف به عهده خودتان است. همچنین می‌توانید در صورت نداشتن وسایل مورد نیاز کودک مانند پوشک و یا شیر خشک آن را از فروشگاه‌های بین راهی تهیه کنید. در سفر با ماشین سعی کنید روزهای خلوت سال را انتخاب کنید. زیرا در این زمان دسترسی به امکانات رفاهی برای شما و فرزندتان راحت‌تر انجام می‌شود. می‌توانید مسیر را از قبل انتخاب کنید و تمام امکانات بین راهی از قبیل فروشگاه، رستوران و پمپ بنزین و … را چک کنید.

نکته مهم دیگر استفاده از صندلی مناسب برای نوزاد در داخل ماشین است. صندلی ماشین خودتان را تنظیم کنید و آن را بر روی صندلی خودرو کاملا محکم کنید. برای خواب نوزاد نیز می‌توانید از کریر بچه در داخل خودرو استفاده کنید. کریر را نیز با استفاده از کمربند خودرو بر روی صندلی ببندید و آن را محکم کنید.

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای لوازم کودک شما است! ما مجموعه‌ای از محصولات باکیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری برای شما آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالسکه کودک، روروئک نوزاد، یا صندلی غذای کودک باشید، روی کمک ما حساب کنید. همین امروز وب سایت ما را مرور کنید و اقلام مناسب برای کودک دلبند خود را بیابید!

سوالات متداول


چرا سفر با نوزاد راحت تر از سفر با کودک نوپا است؟

زیرا نوزاد ساعت‌های زیادی در خواب به سر می‌برد و تغذیه نوزاد نیز با شیر مادر یا شیر خشک انجام می‌شود.

برای سفر با نوزاد شیرخوار چه امکاناتی باید فراهم باشد؟

  • مسافرت با نوزاد از هفته دوم تولد در صورتی که دچار زردی نباشد و بیماری دیگری نداشته باشد معمولا بلامانع است.
  • نوزاد باید از شیر مادر تغذیه کند و رشد خوب مطابق با منحنی رشد کودکان داشته باشد تا امکان سفر رفتن با نوزاد فراهم شود.
  • نوزادان تحمل هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد را ندارند، از این رو از سفر به مناطقی که خیلی گرم و یا خیلی سرد هستند خودداری کنید.
  • از رفتن به شهرهایی که بیماری‌های عفونی مانند مالاریا در آنها شیوع دارند بپرهیزید.

لوازم مورد نیاز برای سفر با نوزاد چیست؟

  • پستانک
  • دستمال مرطوب
  • کیسه پلاستیکی
  • کرم ضد آفتاب
  • کرم سوختگی نوزاد
  • شیر خشک
  • پتو و بالش سفری
  • کالسکه
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *